طرح های آبخیزداری در خراسان شمالی ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

بجنورد-ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه‌های آبریز بالادست سدهای استان ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که باید تکمیل آنها سرعت گیرد.

حسین فردی روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وسعت حوزه آبریز سدهای خراسان شمالی ۳۶۴ هزار هکتار است که مطالعه طرح های آبخیزداری در ۸۲ درصد از گستره این بخش ها انجام شده است.

وی افزود: مطالعات آبخیزداری و فرسایش پذیری خاک در حوزه آبریز بالادست سدها بررسی و سدهای با فرسایش زیاد استان شناسایی و مقرر شد تا طرح های آبخیزداری با اهمیت بیشتری پیگیری شود اما سرعت اجرای این طرح به علت کمبود اعتبار کند پیش می رود.

فردی خاطرنشان کرد: کمبود منابع اعتباری پیوستگی پیش بینی شده در مطالعات را محقق نمی کند چه بسا که بعضی از اقدامات انجام شده نیازمند بازنگری مجدد باشند.

وی اظهار کرد: ورود رسوبات و بار معلق جریانات سیلابی به مخزن نوعی تهدید برای کاهش عمر مفید سد است که یکی از کم هزینه ترین راهکارها برای جلوگیری از کاهش عمر مفید آن، اجرای طرح های آبخیزداری است.

تاثیر آبخیزداری در حوزه های آبریز سدها

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ارزیابی ها نشان داده که اجرای طرح های آبخیزداری در بالادست سد بیدواز اسفراین سبب کاهش فرسایش خاک به میزان ۵.۴ تن هکتار در سال شده است.

وی افزود: همچنین نتایج ارزیابی های اجرای عملیات آبخیزداری نشان داد در سد بارزو شیروان میزان فرسایش خاک ۱.۳ درصد کاهش یافته است و در حوزه آبریز سد بیدواز رسوب دهی از ۶.۴ تن در سال در هکتار به ۳.۶ تن کاهش یافته است و در این حوزه آبریز ضریب روان آب از ۴۴ درصد به هفت درصد کاهش یافته است.

فردی اظهار کرد: تاکنون هشت سد و ۱۱ بند انحرافی در استان ساخته شده است و توان ذخایر آبی سدهای استان بیش از ۲۲۶ میلیون مترمکعب است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha