۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۰۰
کد خبرنگار: 1207
کد خبر: 84928340
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تاریخ نگاری جام جهانی ۱۹۶۶؛ تیر خلاص سرجوخه بر رویای قهرمان

تهران- ایرنا- قدرت‌نمایی طوفان زرد آسیا در جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس موجب حذف یکی از قدرت‌های آن زمان فوتبال جهان شد تا رویای فتح ژول‌ریمه برای مردان سرزمین چکمه بر باد رود.

به گزارش ایرنا، کره‌شمالی را می‌توان کشور پیش‌رو آسیا در مسابقات جام جهانی فوتبال نامید زیرا نخستین گل، نخستین پیروزی و نخستین صعود از مرحله گروهی نمایندگان آسیا به نام این تیم رقم خورده است. نخستین تیم آسیایی حاضر در جام جهانی اندونزی است که در سال ۱۹۳۸ با نام هند شرقی هلند به مسابقات اعزام شد و تنها یک بازی انجام داد. بعد از این تیم کره‌جنوبی در سال ۱۹۵۴ گام در بزرگترین تورنمنت جام جهانی فوتبال گذاشت.

اندونزی در جام جهانی ۱۹۳۸ که در فرانسه برگزار شد با شکست ۶ بر صفر در برابر مجارستان حذف شد و تنها کشوری است که یک بازی در جام جهانی انجام داده است. کره جنوبی نیز در سال ۱۹۵۴ با تیم‌های مجارستان، آلمان غربی و ترکیه همگروه بود که با سه شکست و ۱۶ گل خورده به کار خود پایان داد.

تجربه تلخ ۲ کشور آسیایی در ادوار جام جهانی موجب شد تا در سال ۱۹۶۶ هیچ کارشناسی انتظار معجزه از کره‌شمالی را نداشته باشد زیرا این تیم در نخستین دیدار خود در برابر شوروی سابق با نتیجه سه بر صفر شکست خورد.

تاریخ نگاری جام جهانی ۱۹۶۶؛ تیر خلاص سرجوخه بر رویای قهرمان

هنرنمایی بازیکنان کره‌شمالی از بازی برابر شیلی آغاز شد جایی که آنان موفق شدند نماینده قدرتمند آمریکای لاتین را متوقف کنند. این بازی با تساوی یک بر یک به پایان رسید تا پاک سون زین به نخستین آسیایی تبدیل شود که در جام جهانی موفق به گلزنی شد. بازی سوم و سرنوشت ساز کُره در برابر ایتالیا بود که ۲ عنوان قهرمانی جهان را در کارنامه داشت و برای فتح ژول ریمه گام به انگلیس گذاشته بود اما در دام طوفان زرد آسیا گرفتار شد. پاک دویک در دقیقه ۴۰ گل برتری نماینده آسیا را وارد دروازه لاجوردی‌پوشان کرد تا مردم ایتالیا در فرودگاه رم با تخم مرغ و گوجه از تیم کشورشان استقبال کنند.

ایتالیا در صورت قهرمانی در جام جهانی ۱۹۶۶ می توانست کاپ اصلی مسابقات را برای همیشه از آن خود کند. برزیل در سال ۱۹۷۰ موفق شد این کاپ را به خانه ببرد.

تاریخ نگاری جام جهانی ۱۹۶۶؛ تیر خلاص سرجوخه بر رویای قهرمان

کره به مرحله حذفی رسید تا پرتغال را قربانی رویاپردازی خود کند. این تیم در ابتدا سه بر صفر از پرتغال پیش افتاد اما معجزه اوزه‌بیو پایانی بر کار نماینده آسیا بود و پرتغال بازی را پنج بر سه برد.پاک سون زین و پاک دوو بعد از آن مسابقات سرنوشت جالبی داشتند. عبور پلنگ سیاه آفریقایی از دل طوفان زرد آسیا موجب شد تا پرتغال به نیمه‌نهایی برسد.

«کانگ چول هوان» نویسنده فراری کره‌شمالی در کتاب «آکواریوم های پیونگ یانگ»، مدعی شد که پاک را در اردوگاه کار اجباری یودوک ملاقات کرده است. او می‌گوید که پاک و سایر بازیکنان تیم ۱۹۶۶ به دلیل جشن و پایکوبی بعد از برد مقابل ایتالیا به مدت ۲۰ سال در کمپ کار اجباری بودند. ادعایی که بازیکنان تاریخ‌ساز کره‌شمالی در فیلم مستند «بازی زندگی» آن را رد کردند. 

تاریخ نگاری جام جهانی ۱۹۶۶؛ تیر خلاص سرجوخه بر رویای قهرمان

پاک دویک دیگر گلزن کره‌شمالی بود که نسخه حذف حضور ایتالیا را در جام جهانی فوتبال پیچید. این بازیکن در زمان اعزام به جام جهانی در استخدام ارتش بود و با درجه نظامی سرجوخه فعالیت می‌کرد. مسوولان وقت کره‌شمالی به پاس گل پیروزی پاک درجه نظامی وی را به گروه‌بانی ارتقا دادند اما وی بعد از چند سال با شغل نظامی خداحافظی کرد.

زننده گل برتری تیم کره‌شمالی در برابر ایتالیا، در جریان ورود مشعل بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن به پیونگ چانگ نخستین فردی بود که این مشعل را حمل کرد.

تاریخ نگاری جام جهانی ۱۹۶۶؛ تیر خلاص سرجوخه بر رویای قهرمان

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha