تاریخ‌نگاری جام جهانی؛ ترکیه چشم‌بسته به سوئیس رسید

تهران- ایرنا- انتخاب عجیب ترکیه برای مسابقات جام جهانی ۱۹۵۴ یکی از سوژه‌های خاص ادوار جام جهانی فوتبال به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، یکی از اتفاقات مهم ادوار جام جهانی صعود عجیب ترکیه به این تورنمنت در سال ۱۹۵۴ بود. در مسابقات مقدماتی جام جهانی آن دوره تیم‌های ترکیه و اسپانیا در گروه ششم رقابت‌ها حضور داشتند و تنها یک تیم از این ۲، راهی جام جهانی فوتبال می‌شد. مسابقات در آن زمان به صورت رفت و برگشت بود اما قانون گل زده و یا پیروزی در خانه حریف مهم نبود. همچنین در صورت تساوی در بردها بازی سوم در زمین بی‌طرف برگزار می‌شد.

تیم اسپانیا در نخستین بازی خود در مادرید موفق شد ترکیه را با نتیجه چهار بر یک شکست داده و با اطمینان خاطر راهی استانبول شود. اما ترکیه در بازی برگشت با یک گل بر ماتادورها غلبه کرد تا بازی سوم تعیین‌کننده مسافر جام جهانی فوتبال باشد.

بنا به تصمیم مسئولان فوتبال اروپا دیدار سوم در کشور بی‌طرف برگزار شد. ورزشگاه المپیک رم میزبان جدال تعیین‌کننده ۲ تیم بود. بازی در ورزشگاه المپیک رم با تساوی ۲ بر ۲ به پایان رسید. در آن زمان ضربات پنالتی آخر بازی تعیین‌کننده تیم برنده نبود لذا باید قرعه به نام یکی از ۲ تیم از گوی شانس خارج می‌شد.

تاریخ‌نگاری جام جهانی؛ ترکیه چشم‌بسته به سوئیس رسید

مسوولان برگزاری این مسابقه ترفند خاصی برای قرعه‌کشی انتخاب کردند. آنان از فرانکو جما پسر چهارده ساله خواستند تا با چشم‌بند قرعه تیم برنده را تعیین کند. جما فرزند یکی از نیروهای شاغل در ورزشگاه المپیک رم بود که در نهایت حکم به صعود تیم ترکیه به جام جهانی فوتبال داد. اسپانیا در این بازی بدون باخت حذف شد!

تاریخ‌نگاری جام جهانی؛ ترکیه چشم‌بسته به سوئیس رسید

تیم ترکیه در دور گروهی مسابقات جام جهانی با تیم‌های آلمان غربی، مجارستان و کره‌جنوبی هم‌گروه شد و با کسب ۲ امتیاز در رده سوم جدول قرار گرفت. در این گروه مجارستان با ۴ امتیاز در صدر قرار گرفت و آلمان غربی با ۲ امتیاز در جایگاه دوم ایستاد.

تیم ترکیه در این دوره از مسابقات موفق شد تیم کره جنوبی، تنها نماینده آسیا را با نتیجه ۷ بر صفر شکست دهد. تیم ترکیه در سال ۲۰۰۲ نیز جواز حضور در جام جهانی فوتبال را کسب کرد که در نهایت با شکست سه بر دو برابر کره‌جنوبی در دیدار رده‌بندی به عنوان سوم این تورنمنت بزرگ رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha