۸ آبان ۱۴۰۱، ۸:۴۰
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84926500
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

ژیمناستیک؛ ورزش محبوب همدانی ها

۸ آبان ۱۴۰۱، ۸:۴۰
کد خبر: 84926500
ژیمناستیک؛ ورزش محبوب همدانی ها

همدان- ایرنا- آمارها نشان می‌دهد گرایش والدین همدانی برای فعالیت فرزندان دررشته ژیمناستیک در رده‌های سنی پایه بیش از سایر ورزش‌ها است به گونه ای که از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۶ هزار نوآموز در این رشته ورزشی سازماندهی شده‌اند.

به گزارش ایرنا، ژیمناستیک به عنوان ورزش پایه می‌تواند مهارت‌های پایه و اصلی مربوط به تحرک و انعطاف پذیری، اعتماد به نفس و تسلط را پایه گذاری کند.

این ویژگی‌ها به خوبی توسط کادر اجرایی و مربیان ژیمناستیک همدان در بین خانواده‌ها تبلیغ شده و حالا شاهد استقبال بسیار خوب از این ورزش مادر هستیم.

ژیمناستیک ورزشی مهیج، پویا و یکی از رشته‌های پایه و مادر است که طرفداران خاص خودش را هم دارد، در واقع ورزشکاران در هر رشته ورزشی باید برای پیشرفت با مبانی ورزش ژیمناستیک آشنا شوند و فعالیت خودشان را از این رشته آغاز کنند.

مربیان ورزشی معتقدند ژیمناستیک، ورزش مادر و پایه محسوب می‌شود و حتی اگر ورزشکاری به دنبال فعالیت در رشته‌های دیگری هم باشد باید ابتدا اصول ابتدایی ورزش ژیمناستیک را بیاموزد، چون ژیمناستیک بدن یک ورزشکار را همیشه در فرم مناسب نگه می‌دارد و باعث بهبود مهارت‌های پایه و انعطاف پذیری او می‌شود.

سنین پایه، دوره طلایی ژیمناستیک

به گفته کارشناسان، فعالیت ورزشی در سنین پایه در استعدادیابی نقش مهمی دارد و ژیمناستیک دوره طلایی ورزشکاران در رده سنی پایه برای رشد و پیشرفت محسوب می‌شود.

آن‌ها معتقدند که ژیمناستیک به لحاظ دارا بودن تمام آیتم‌های آمادگی جسمانی به عنوان ورزش مادر معرفی شده و والدین به حضور فرزندان خود در این رشته تمایل زیادی دارند.  

ژیمناستیک به لحاظ دارا بودن تمام آیتم‌های آمادگی جسمانی به عنوان ورزش مادر معرفی شده و والدین به حضور فرزندان خود در این رشته تمایل زیادی دارند.

«ناصر مرادی» از کارشناسان خبره ورزش که سال‌ها در رشته ژیمناستیک فعالیت دارد، در این باره اظهار داشت: سن مناسب شروع ژیمناستیک پنج سال به بالا است و در این دوره تا سن ۹ سالگی ژیمناستیک فقط باید جنبه بازی و تفریح برای کودک شما داشته باشد.

وی بیان کرد: در واقع برای کودکان کلاس‌های مقدماتی باید با تمرکز بر روی ایجاد آشنایی با بدن و همچنین ایجاد علاقه به ورزش و فعالیت بدنی تشکیل شود ضمن اینکه تسلط بدنی و اعتماد به نفس لازم مورد توجه قرار می‌گیرد.

آیا ژیمناستیک کوتاهی قد می‌آورد؟

سیدامیرحسین حسینی" نابغه ژیمناستیک همدان از معدود ورزشکاران ایرانی است که توانست تاریخ‌سازی کند و نام خود را برای نخستین بار در ویترین نام آوران ورزش استان همدان به ثبت برساند.

تیرماه امسال بود که حسینی در قامت تیم ملی برای نخستین بار در مسابقات فراملی به نشان مهم دست یافت تا برای نخستین بار در کشور نشان بین المللی ترامپولین را به دست آورد.

در مسابقات ترامپولین بین المللی پرتغال، امرحسین حسینی در رده دوم ایستاد و نشان نقره را به‌دست آورد.

این ورزشکار برخی ادعاها مبنی بر کوتاهی قد در فعالیت ژیمناستیک را بی‌اساس دانست و گفت: به هیچ عنوان اینطور نیست، باید بدانید که ژیمناستیک کاران موفق کوتاه قد هستند چرا که بهتر می‌توانند حرکات را انجام بدهند.

حسینی افزود: ما همیشه در حال پرش هستیم و مدام کش می‌آییم چطور می‌شود کوتاه بمانیم، ژیمناستیک مادر تمام رشته‌ها به شمار می‌رود و در کشورها از محبوبیت خاصی برخوردار است.

وی با اعتقاد به اینکه پنج سالگی بهترین سن برای پرداختن به ورزش ژیمناستیک است می گوید: فواید ژیمناستیک بر هیچکس پوشیده نیست؛ انضباط در زندگی اولین مولفه‌ای است که با ورود به ژیمناستیک تقویت می‌شود ضمن اینکه تمام مؤلفه‌های آمادگی جسمانی مثل رفلکس، چابکی و انعطاف پذیری و همچنین قدرت جسمانی ورزشکار ارتقا پیدا می‌کند.

پنج سالگی بهترین سن برای پرداختن به ورزش ژیمناستیک است و فواید ژیمناستیک بر هیچکس پوشیده نیست

این ورزشکار ملی پوش خاطرنشان کرد: قد ژنتیکی است و خیلی ارتباطی به این مساله ندارد. افرادی در ژیمناستیک موفق هستند که قد کوتاه یا حداقل متوسطی داشته باشند. اگر ورزشکار قدبلند باشد در اجرای حرکات موفق نخواهد بود ضمن اینکه گرایش قد در رشته‌های مختلف متفاوت است، به عنوان مثال والیبالیست باید بلند قد باشد و کشتی گیر باید قد متوسطی داشته باشد.

فعالیت بیش از ۶ هزار نوآموز در ژیمناستیک

رییس هیات ژیمناستیک همدان نیز با اشاره به استقبال بسیار خوب والدین از این ورزش گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ نوآموز در رشته ژیمناستیک سازماندهی شده‌اند و در رشته‌های ترامپولین، آکروژیم، حرکات زمینی، پرش از خرک، پارالل ناهم ‌سطح و چوب موازنه، بارفیکس، پرش خرک، دار حلقه، و خرک حلقه و آکروباتیک آموزش می‌بینند.

«مهدی صمدی» افزود: ژیمناستیک پایه و سرآغازی برای موفقیت‌های آینده در ورزش حرفه‌ای است و ویژگی‌های بسیاری در مهارت‌های اساسی و مهم نظیر کنترل، انعطاف پذیری و قدرت را در خود دارد.

وی با بیان اینکه ژیمناستیک رشته پایه‌ای است که می‌تواند ظرفیت‌های خوبی برای سایر رشته‌های ورزشی پرورش دهد، ابراز امیدواری کرد در ادامه راه شاهد توفیق روزافزون ژیمناستیک استان همدان در کشور باشیم.

ژیمناستیک؛ ورزش محبوب همدانی ها

سالن تخصصی نیاز ژیمناستیک شهرستان ها

رییس هیات ژیمناستیک همدان با اشاره به وضعیت این ورزش در شهرستان‌های همدان گفت: برخورداری از سالن تخصصی نیاز اصلی ژیمناستیک شهرستان‌ها است.

صمدی با بیان اینکه ارتقا جایگاه ژیمناستیک در شهرستان‌ها و فراهم‌کردن سالن اختصاصی و تجهیزات موردنیاز از مشکلات اصلی است اضافه کرد: همچنین شهرستان‌های استان همدان از لحاظ مربی ژیمناستیک ضعیف هستند و در نظر داریم با برنامه مدون آموزشی تعداد مربیان این رشته را افزایش دهیم تا شاهد پیشرفت متوازن در تمامی شهرهای مستعد باشیم. 

وی، توسعه ارتباطات و همکاری‌های مشترک با آموزش‌وپرورش را برای توسعه این ورزش مهم دانست و گفت: با توجه به وجود تجهیزات و زیرساخت‌های مناسب در آموزش و پرورش، می‌توانیم در شناسایی و شکوفایی استعدادهای این ورزش به خصوص در مدارس بسیار موفق باشیم.

رییس هیات ژیمناستیک همدان یادآور شد: افزایش برگزاری مسابقات و رویدادهای مرتبط با ژیمناستیک از دیگر برنامه‌های این هیات است ضمن اینکه بهره مندی از تجربه و ظرفیت پیشکسوتان ژیمناستیک استان همدان که جایگاه بالایی در ژیمناستیک کشور دارند مورد توجه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha