توسعه یزد، متناسب با شرایط کم‌­آبی استان نبوده است

یزد- ایرنا- امروزه رفتار مؤلفه‌­های اقلیمی نسبت به چند دهه گذشته تغییر کرده و ناهنجاری آن­ها افزایش یافته است، این ناهنجاری­ها در آب و هوا با نام تغییر اقلیم "انسان‌ساخت" شناخته می­شوند.

عوامل انسانی و طبیعی، هر دو بر آب و هوای زمین تأثیر می­گذارند؛ فعالیت‌های انسانی مقادیر زیادی دی اکسیدکربن و سایر گازهای گلخانه‌ای را در جو منتشر کرده که آب و هوای زمین را تغییر داده است.

فرآیندهای طبیعی مانند تغییر در انرژی خورشید و فوران­های آتشفشانی نیز بر آب و هوای زمین تأثیر می‌گذارد اما این تغییرپذیری طبیعی قادر به توضیح گرمایش مشاهده شده از دهه ۱۹۵۰ میلادی نیست.

در عوض، به احتمال بسیار زیاد بیش از ۹۵ درصد فعالیت­های انسانی، عامل اصلی این گرمایش بوده است و انتشار گازهای گلخانه­ ای ناشی از فعالیت­های انسانی در بالاترین سطح تاریخی خود قرار دارد و تأثیرات گسترده­ای بر سامانه آب و هوایی داشته است.

انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت­های انسانی در بالاترین سطح تاریخی خود قرار داردگرمایش جهانی به عنوان افزایش بلندمدت دمای میانگین سامانه آب و هوایی زمین تعریف می شود؛ خلاصه پیش­ بینی­های مدل­های اقلیمی نشان می­دهد که در طول قرن بیست و یکم، دمای سطحی جهان احتمالاً در سناریوی متوسط بین ۰.۳ تا ۱.۷ درجه سلسیوس و در یک سناریوی شدید بین ۲.۶ تا ۴.۸ درجه سلسیوس، بسته به آهنگ انتشار گازهای گلخانه­ای در آینده و اثرات پسخور آب و هوایی، افزایش می­یابد.

گرمایش جهانی و تغییر اقلیم، پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و بهداشتی گسترده­ای دارد که از آن جمله می­توان به ذوب برف و یخ، افزایش سطح دریاها، سیل و خشکسالی، نارسایی محصول و قحطی، تغییر در الگوهای بارندگی جهانی، اثرات جدی بر سلامتی و تغییر در جمعیت­های گیاهی و حیوانات اشاره کرد.

فعالیت انسان مانند مصرف سوختهای فسیلی، شهرنشینی، جنگل زدایی و تغییر کاربری، به گرمایش جهانی در سراسر جهان کمک می­کند.

از طرفی پهنه وسیعی از کره زمین را مناطق خشک و نیمه خشک و بیابان­ها پوشانده است و انتظار می­رود در اثر پدیده تغییرات آب و هوایی افزایش یابد؛ زیست بوم این مناطق شکننده و آسیب­ پذیر است و همچنین نسبت به تغییرات آب و هوایی بسیار حساس است و تغییرات دما و بارش می­تواند برای این مناطق خسارات مالی و حتی جانی فراوانی به دنبال داشته باشد.

تغییر دما و تغییر در الگوی بارش در این مناطق ممکن است منجر به سیل، خشکسالی، از دست دادن تنوع زیستی و کاهش بهره ­وری کشاورزی شود بنابراین بررسی اثرات گرمایش جهانی به ویژه تغییرات دما و بارش در این مناطق جهت آمادگی برای مواجهه با پیامدهای آن در آینده بسیار ضروری و حیاتی می­باشد.

باید توجه داشت که گرچه نمی­توان از گرمایش جهانی و تغییر اقلیم چشم­ پوشی کرد اما به شرط داشتن دانش و آگاهی کافی و دقیق از شرایط آب و هوایی هر منطقه، می­توان زندگی خود را متناسب با تغییراتی که در آب و هوا رخ می­دهد تنظیم و زیان­های ناشی از تغییرات آب و هوا را کمینه کرد و یا حتی چالش­ها را به فرصت تبدیل کرد.

استان یزد نیز به سبب موقعیت جغرافیایی خاص خود و و اقع شدن بر کمربند خشک و نیمه خشک، کم بارش ­ترین استان کشور محسوب می­شود اما توسعه استان در سه دهه گذشته به هیچ وجه متناسب با شرایط کم ­آبی استان نبوده است.

توسعه استان یزد در سه دهه گذشته به هیچ وجه متناسب با شرایط کم ­آبی استان نبوده استتوسعه ناپایدار در استان، با استقرار صنایع به شدت آب­خواه و آلاینده مانند کاشی و فولاد همراه شده که به تبع آن افزایش بیش از حد مهاجرت به استان را هم به دنبال داشته است.

از طرف دیگر رخداد پدیده ­های فرین جوی مانند خشکسالی، توفان­های گرد و خاک، بارش­های فرین و سرمازدگی محصولات کشاورزی ناشی از پدیده گرمایش جهانی و افزایش دما به ویژه در فصل زمستان، شرایط زیست و سکونت در استان را با مشکلات روزافزون مواجه می­سازد که این موضوع تبعات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی گسترده ­ای را برای استان در پی خواهد داشت.

بنابراین مدیران و برنامه ­ریزان استانی به ویژه در بخش­های مدیریت منابع آب، کشاورزی، زیرساخت­های شهری و زیست­ بوم­های طبیعی باید جهت مواجه با این پدیده ­های مخاطره ­آمیز و فرین جوی تمهیدات و آینده­ نگری­های لازم را انجام داده و با قبول تغییر اقلیم در آینده، راهکارهای لازم برای کاهش پیامدها و یا سازگاری با شرایط آب و هوایی جدید اتخاذ نمایند.

"رییس گروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی استان یزد"

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha