۲۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۲
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 84917561
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده مجلس: برای تغییرات اقلیمی چاره اساسی اندیشیده شود

بیرجند - ایرنا - رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: درخصوص تغییرات اقلیمی که چند سال است گریبانگیر کشاورزان ما شده باید چاره اساسی در کشور اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا مصطفی نخعی روز چهارشنبه در آیین اختتامیه جشنواره ملی زرشک که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از میهمانان در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، افزود: برخی کشورها در این زمینه وزارتخانه تاسیس کردند اما در کشور ما کشاورزان و دامدران همچنان از پدیده تغییرات اقلیمی خسارت می‌بینند.

وی بیان کرد: کشاورزان و دامداران امنیت غذایی را برای ما به ارمغان می‌آورند و مسوولان هم باید زمینه امنیت و آرامش خاطر را برای آنان فراهم کنند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: چگونه کشاورز ما می‌تواند امنیت خاطر داشته باشد وقتی نمی‌تواند بعد از سال‌ها تلاش و زحمت محصول خود را با آرامش و بدون دغدغه بفروشد؟

وی فراهم کردن زیرساخت‌ها و تامین نهاده‌ها برای کشاورز و دامدار را راهکار ایجاد امنیت و آرامش خاطر عنوان کرد و افزود: باید امنیت و آرامش را برای کشاورز و دامدار ایجاد کنیم تا بتواند نقش و کارکرد اصلی خود را در جامعه به‌خوبی ایفا کند.

نخعی با اشاره به ظرفیت‌های خراسان جنوبی در بخش کشاورزی و دامپروری گفت: این ظرفیت‌ها هنوز هم بالقوه باقی مانده اما کشاورزان با وجود همه محدودیت‌ها و تغییر اقلیم و خشکسالی‌های چندین ساله، ظرفیت‌های خوبی را برای استان و کشور به وجود آورده‌اند که زرشک یکی از آنهاست.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره ملی زرشک برای معرفی، بازاریابی، جذب سرمایه‌گذار، فرآوری و دانش‌بنیان کردن همه محصولات مزیت‌دار استان افزود: این جشنواره باید منتج به تدوین برنامه‌های کاربردی و جامع شود ضمن اینکه همه ما متعهد به اجرایی کردن آنها باشیم تا به اهداف برنامه‌ریزی شده برسیم.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با اشاره به آنچه توسعه نامتوازن در کشور و استان‌ها دانست، گفت: علت این وضعیت بی‌توجهی به آمایش سرزمینی است و همچنان بسیاری از فعالیت‌ها در سطح کشور براساس چانه‌زنی است که در این راستا سازمان برنامه و بودجه نقش مهمی دارد تا توسعه متوازن از شعار به عمل تبدیل شود.

وی عنوان کرد: مجلس یازدهم در حوزه کشاورزی گام‌های خوبی برداشته و طرح امنیت غذایی در خانه ملت به تصویب رسیده که می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات کشاورزی در سطح کشور باشد.

نخعی خرید تضمینی زرشک را لازم دانست و گفت: تاکنون این نوع خرید آن گونه که باید تحقق نیافته است و نمایندگان مردم در مجلس پیگیر اجرای طرح حمایتی زرشک هستند که موافقت سازمان تعاون روستایی جلب شده و در صورت تحقق می‌تواند راهکار موقتی برای زرشک‌کاران باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: ۹۸ درصد زرشک کشور با ۱۹ هزار و ‌۴۸۵ هکتار سطح زیر کشت متعلق به خراسان جنوبی است.

مهدی جعفری افزود: سالانه ۸۵ هزار تن ظرفیت تولید زرشک تر در خراسان جنوبی وجود دارد که ۵۰ هزار خانوار از این محل امرار معاش می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: زرشک در خراسان جنوبی فقط یک محصول کشاورزی نیست و کارکردهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی دارد و در واقع هویت خراسان جنوبی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: جشنواره ملی زرشک در ساختار تعریف شده با شورای سیاستگذاری به ریاست استاندار و در قالب ۹ کمیته ستادی و پنج کمیته شهرستانی از ۲۱ مهر آغاز به کار کرد و ۶۰ برنامه کارکردی و کاربردی در قالب این جشنواره در استان برگزار شد.

وی افزود: امیدواریم با برگزاری این جشنواره دغدغه‌ها در زمینه معرفی و فرآوری این محصول در سال‌های آتی برطرف شود.

جعفری با تاکید بر مقابله به‌موقع با آفات نوظهور در راستای تولید محصول باکیفیت برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی اظهار داشت: این جشنواره چراغ گردشگردی کشاورزی و مزرعه را روشن کرد و آینده خوبی را پیش روی ما قرار داد.

وی گفت: در مدت برگزاری این جشنواره شبکه‌های استانی و ملی بستر مناسبی برای معرفی محصول زرشک خراسان جنوبی را فراهم ساختند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: هرقدر بتوانیم ظرفیت این محصول را در سطح کشور معرفی کنیم، قیمت محصول نیز ارتقا می‌یابد و امیدواریم آینده خوبی را با این اطلاع‌رسانی و تبلیغات برای زرشک خراسان جنوبی به انتظار بنشینیم.

همزمان با برگزاری اختتامیه اولین جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی چند تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در زمینه فرآوری این محصول امضا شد.

همچنین رضا بنفشه خواه، محمدرضا حقگو و امید علیمردانی سه هنرمند سینما و تلویزیون، محمدحسین هاشمی گلپایگانی تهیه کننده برنامه میدون و محسن پویان، محقق و پژوهشگر گیاهان دارویی به عنوان سفیران ملی زرشک معرفی شدند.

تجلیل از زرشک‌کاران نمونه، رونمایی از مستند به رنگ پاییز و تمبر یادبود جشنواره زرشک از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

اولین جشنواره ملی زرشک روز پنجشنبه  - ۲۱ مهر - با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی در روستای افین شهرستان زیرکوه آغاز به کار کرد و روزهای گذشته در شهرستان‌های قاینات، سربیشه، بیرجند و درمیان نیز برگزار شد.

برنامه‌های جشنواره ملی زرشک با شعار "زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران" از ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی اجرا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha