۲۱ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۵
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 84910960
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 اجرای صنعت الگوی کشت در لرستان موجب صرفه جویی ۱۷درصدی آب می شود

خرم آباد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با اجرای درست صنعت الگوی کشت، سال اول اجرای آن ۱۷ درصد در مصرف آب کشاورزی استان صرفه جویی می‌شود که این رقم قابل توجه منجر به صرفه جویی و افزایش درآمد خواهد شد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا سید عماد شاهرخی در یک گفتگوی تلویزیونی افزود: امسال ۲۷۰هزار تن گندم تحویل سیلوهای لرستان شد که پیش بینی می شود با رعایت صنعت الگوی کشت در سال آینده زراعی ۳۴۶ هزار تن گندم و ۱۳۶ هزار تن جو از مزارع آبی و دیم استان برداشت شود.

وی ادامه داد: در صورت اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی، ۵۰ درصد آب بهای کشاورزان بخشوده خواهد شد همچنین هر مقدار که تولید محصول کشاورزان نسبت به سال گذشته افزایش یابد، به همان اندازه نیز از بخشودگی آب بها برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره به رتبه نخست لرستان در زمینه تولید حبوبات و رتبه دوم استان در زمینه سطح زیر کشت حبوبات کشور اضافه کرد: برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان صنایع تبدیلی و بسته بندی در استان مشکلی وجود ندارد و تاکنون ۱۰ مجوز برای صنایع بسته بندی در استان صادر شده است.

شاهرخی با بیان این که سالانه ۱۲۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود، افزود: در صورت برنامه ریزی مناسب و رعایت الگوهای کشت در سال زراعی ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۵ بیش از ۱۵۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی  تولید خواهد شد.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح صنعت الگوی کشت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد دلار معادل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی عاید کشور می‌شود. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین با بیان اینکه هیچ گونه کمبودی در زمینه تهیه و تامین سم، کود و بذر برای کشاورزان استان وجود ندارد، افزود: لرستان در تولید گندم جزو ۱۰ استان برتر کشور می باشد و امسال بیش از ۲۷۰ هزار تن گندم تحویل سیلوهای استان شده است.

هفته جاری بعد از ۱۳ سال سند الگوی کشت در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ ابلاغ شد، در طرح الگوی کشت پیش بینی شده با ایجاد مشوق برای محصولات استراتژیک و مشخص شدن تعرفه‌ها برای محصولات جالیزی و سبزی و صیفی تعادل بخشی ایجاد شود.

۹۰درصد منابع آبی لرستان در بخش کشاورزی مصرف می شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha