از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

تهران- ایرنا- برگزاری اجلاس «سیکا» با حضور رئیس جمهوری، ادعای آژانس انرژی اتمی در مورد غنی‌سازی جدید نطنز، حمله سایبری به ۱۴ فرودگاه آمریکا، انتشار گزارشی تکان دهنده از وضعیت هولناک حقوق بشر در عربستان و افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی؛ مهمترین عناوین خبری ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**وحدت جهان اسلام در کلام رهبر معظم انقلاب

میهمانان شرکت کننده در سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران امسال نیز مانند سال های گذشته قرار است در پایان برگزاری این کنفرانس با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کنند تا از بیانات و رهنمودهای ایشان بهره مند شوند.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

به تازگی حجت‌الاسلام «حمید شهریاری» دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از آغاز سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با سخنرانی رییس جمهوری در روز افتتاحیه (چهارشنبه ۲۰ مهر) خبر داده است؛ کنفرانسی که با حضور ۲۰۰ میهمان از ۶۰ کشور جهان کار خود را آغاز خواهد کرد.

وی اضافه کرد: روز جمعه دیدار با رهبر معظم انقلاب را خواهیم داشت و مراسم اختتامیه با صدور بیانیه پایانی به کار خود پایان خواهد داد.

راهبرد شکست خورده هفت دهه ای تل آویو و متحدان غربی در برابر جهان اسلام و محور مقاومت، شکست راهبرد غرب به محوریت آمریکا در قبال ایران، آمریکا بانی شر و فساد غرب در منطقه و نیز پیشبرد پروژه اسلام هراسی از سوی غرب با دامن زدن به تروریسم از جمله مهمترین محورهایی است که رهبر معظم انقلاب در سالهای گذشته در نشست های مرتبط با وحدت اسلامی؛ همواره مورد تاکید قرار داده اند.

راهبرد شکست خورده ۷ دهه ای تل آویو و متحدان غربی

یکی از مهمترین محورهایی که رهبر معظم انقلاب همواره در جلسات و کنفرانس های مختلف به آن اشاره می کند، مظلومیت فلسطین و ناکارآمدی استراتژی ۷ دهه ای رژیم صهیونیستی و متحدان غربی آن علیه این کشور جنگ زده، لبنان، سوریه و در مجموع محور مقاومت است.

در سال ۱۳۹۲، رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی تاکید کردند: «دنیای استکبار ۶۵ سال است که با همه‌ی وجود و توان سعی در این دارد که واقعیّت وجود رژیم صهیونیستی را بر ملّتهای مسلمان تحمیل کند و آنها را وادار به پذیرش این واقعیّت کند، و نتوانسته است. نگاه نکنیم به بعضی از کشورها و دولتها که حاضرند برای حفظ منافع دوستان بیگانه‌ی خود که دشمن اسلامند، منافع ملّی را زیر پا بگذارند یا منافع اسلامی را به فراموشی بسپرند؛ ملّتها مخالف حضور صهیونیست‌ها هستند. ۶۵ سال است که تلاش میکنند نام فلسطین را از یادها ببرند، [امّا] نتوانستند. در همین چند سال اخیر در جنگ سی و سه روزه در لبنان، در جنگ بیست و دو روزه در غزّه، و بار دوّم در جنگ هشت روزه در غزّه، ملّت مسلمان و امّت اسلامی نشان داد که زنده است و علی‌رغم سرمایه‌گذاری آمریکا و دیگر قدرتهای غربی، توانسته است موجودیّت خود را، هویّت خود را حفظ کند.»

ایشان در سال ۱۳۹۸ نیز در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی به دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی با جهان اسلام پرداختند و، فرمودند: «در رأس این دشمنان هم فعلاً در این دوران، رژیم ایالات متحده‌ی آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی است؛ اینها دشمنان وحدت اسلامند. آمریکا فقط دشمن جمهوری اسلامی نیست؛ بعضی‌ها خیال میکنند دعوا فقط بین جمهوری اسلامی و آمریکا است؛ بله جمهوری اسلامی چون فعّال است دشمنیِ بیشتری با او میشود امّا با دنیای اسلام با کشورهای اسلامی دشمنند؛ با فلسطین دشمنند، با ملّتهای غرب آسیا دشمنند، با ملّتهای شمال آفریقا دشمنند، با مجموعه‌ی مسلمانها دشمنند؛ علّت هم در ماهیّت اسلام است؛ چون اسلام نفی ظلم است، نفی سلطه است، نفی استکبار است.»

در تشریح فرمایشات رهبری لازم به یادآوری است که اگر صهیونیست‌ها در جنگ ۱۹۶۷، تمامی فلسطین و قدس شرقی و نیز جولان و سینا را به اشغال خود درآورده‌ و صدها هزار آواره فلسطینی در منطقه پراکنده کرده و یک میلیون آواره در داخل فلسطین به جای بگذارند، طی ۲ دهه اخیر شرایط بسیار تغییر کرده است.

اولین بارقه شکست‌پذیری با فرار اسرائیل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ در ذهن فرماندهان و شهرک‌نشینان صهیونیست جای گرفت و در بزرگترین رخداد تاریخ صهیونیست‌ها در سال ۲۰۰۶، رویای بن‌گورین برای اسرائیل کبری دفن و رژیم صهیونیستی وارد فاز استمرار شکست و فرسایش شد.

این در حالی است که مقاومت هر روز قدرتمندتر و باکفایت‌تر و پرانگیزه‌تر می‌شود و بر اساس اعتقاد برخی کارشناسان سیاسی منطقه اکنون خود در محاصره گروه های مقاومت هم در داخل و هم در خارج از فلسطین اشغالی است.

مرحله جدید زوال برای صهیونیست‌ها، پس از ۵ جنگ صهیونیست‌ها بر علیه غزه ثبت شده است که در هر جنگ، مقاومت توانمندتر، قدرتمندتر و دست‌پُرتر و صهیونیست‌ها، ناتوان‌تر و ضعیف‌تر شده‌اند و اکنون سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله وقتی در ارتباط با هر موضوعی موضع می گیرد و واکنش نشان می دهد، صهیونیست ها از ترس مجبور به تغییر معادلات خود می شوند.

در بعد امنیتی نیز با اشاره به رخدادهای ماه های اخیر و چندین عملیات شهادت طلبانه از سوی فلسطینی‌ها در اراضی ۱۹۴۸، به نحوی برآشفتگی و هرج‌ و مرج در دستگاه‌های امینتی ایجاد و ناتوانی آنها آشکار شد که در رسانه‌های این رژیم در همین مدت، بارها به آن اعتراف شده است.

اگر رژیم صهیونیستی در ابتدای سال ۲۰۰۰، شهر جنین در شمال کرانه باختری را برای سرکوب جهاد اسلامی فلسطین با خاک یکسان کرد، امروز برای دستگیری پدر یکی از فدائیان فلسطینی که ۵ کشته و بیش از ۱ زخمی از صهیونیست‌ها گرفت، در مقابل یگان دفاعی جهاد اسلامی در این شهر، ناتوان و دست خالی، خارج شد.

شکست راهبرد ۴ دهه ای غرب علیه ایران

رهبر معظم انقلاب در این اجلاس همواره بخشی از سخنان خود را به استکبار آمریکا و ناکارآمدی ابزارهای فشار غرب طی دهه های اخیر بر جمهوری اسلامی ایران اختصاص می دهند. به عنوان نمونه در سال ۱۳۹۲ در همین ارتباط فرمودند: «دستگاه‌های استکباری اعم از آمریکا و دیگران، ۳۵ سال است علیه نظام جمهوری اسلامی و ملّت ایران، آنچه از دستشان بر آمده است، انجام داده‌اند؛ علی‌رغم آنها ملّت ایران و نظام جمهوری اسلامی روزبه‌روز قوی‌تر، ریشه‌دارتر، مقتدرتر و دارای نفوذِ بیشتر شده است.»

https://irna.ir/xjKKbq

**اجلاس «سیکا» با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود

رسانه های رسمی قزاقستان روز سه شنبه اعلام کردند ششمین اجلاس «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا» (CICA) روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری(۲۰ و ۲۱ مهر) با حضور سران ۱۱ کشور از جمله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به میزبانی آستانه برگزار خواهد شد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

آیبک اسمادیاروف سخنگوی وزارت امور خارجه قزاقستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد ششمین اجلاس CICA به ریاست قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان از ۱۲ تا ۱۳ اکتبر (۲۰ و ۲۱ مهر) در آستانه پایتخت این کشور برگزار می شود.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه قزاقستان قرار است در ششمین اجلاس سیکا، یازده کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه، پاکستان، قطر، عراق، ازبکستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، فلسطین و تاجیکستان در عالی ترین سطح (در سطح سران کشورها) در این اجلاس شرکت کنند.

همچنین قرار است معاون رئیس جمهوری چین و معاون رئیس جمهوری ویتنام در اجلاس سیکا در آستانه حضور یابند.

برخی کشورهای عضو این سازمان آسیایی نیز در سطح وزیران مشارکت خواهند کرد.

چهارمین دور اجلاس سران سیکا به میزبانی شهر شانگهای چین در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ و پنجمین دورآن در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ به میزبانی شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

 سیکا یک مجمع بین المللی برای تقویت همکاری با هدف تضمین صلح، امنیت و ثبات در آسیا است.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد. نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

اکنون این سازمان ۲۲ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس چهارم در سال ۲۰۱۴ در شانگهای چین برگزار شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

https://irna.ir/xjKK۴r

**ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد غنی‌سازی در آبشار سوم سانتریفیوژهای جدید نطنز

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که سومین مجموعه از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ که اخیراً در سایت غنی سازی سوخت در نطنز نصب شده اند، اکنون وارد جریان شده است.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه که توسط خبرگزاری رویترز مشاهده شده، مدعی است که ایران توسعه برنامه ریزی شده غنی سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته را پیش می برد و اکنون قصد دارد از این هم فراتر برود.

براساس این گزارش، ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده بود که قصد دارد سه آبشار سانتریفیوژ IR-۲m را به ۱۲ سانتریفیوژی که قبلاً در آنجا برنامه ریزی شده بود، اضافه کند.  

در گزارش آژانس آمده است که یک آبشار از سانتریفیوژهای IR-۴ و شش دستگاه IR-۲m که در ۳۱ اوت (۹ شهریور) تکمیل نشده بودند، اکنون به طور کامل نصب شده اما هنوز برای غنی سازی مورد استفاده قرار نگرفته اند.

https://irna.ir/xjKK۲۳

**ایران اقدامات برای تسلیحاتی کردن فضای ماورای جو را نگران کننده خواند

نماینده ایران در کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل، اقدامات برای تسلیحاتی کردن فضای ماورای جو و سایبر را نگران کننده خواند.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

حیدرعلی بلوجی رایزن نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با تبیین مواضع اصولی ایران در زمینه خلع سلاح و امنیت بین المللی  در کمیته اول هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل، با اشاره به تهدیدات امنیتی غیرمتعارف و تهدیدات جدید اعلام کرد که در شرایط کنونی، وضعیت صلح و امنیت بین المللی وخیم تر شده است.

نماینده ایران در کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل افزود: افزایش تنش ها همراه با مدرنیزاسیون و مسابقه تسلیحات هسته ای، جهان را به سوی جنگ سرد و حتی درگیری هسته ای سوق می دهد.  

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با اشاره به  افزایش بی سابقه هزینه های تسلیحاتی جهان و رقم دو تریلیون و صد میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ تصریح کرد که هزینه های نظامی و نیز  تسلیحات هسته ای آمریکا در مقایسه با کشورهای دیگر همچنان در بالاترین میزان قرار دارد.  

وی ادامه داد: در این میان، کاهش سطح آستانه کاربرد سلاح های هسته ای آمریکا بدون شفافیت لازم، خطر سیاست هسته ای آمریکا را بیش از پیش افزایش می‌دهد.  

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اضافه کرد که با افول معاهدات بین المللی کنترل سلاح های هسته ای و شکست تاسف بار و پیاپی دو کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای، اجرای تعهد حقوقی الزام آور قدرت های هسته ای طبق ماده شش ان. پی. تی محقق نشده و قدرتهای هسته ای زرادخانه های خود را تقویت می کنند.  

نماینده ایران در کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل  تصریح کرد رژیم صهیونیستی نیز در سطح منطقه ای مانع نیل به خلع سلاح هسته ای شده و نظام بین الملل باید برای عضویت این رژیم در معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای به عنوان عضو غیر هسته ای و قبول بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیتهای هسته ای این رژیم فشار وارد کند.  

وی با اشاره به خطر سلاح های شیمیایی و میکربی، یکی از راههای مهم مقابله با این خطر را اجرای کامل و موثر این کنوانسیون ها عنوان کرد و گفت در این زمینه نیز آمریکا با تقویت کنوانسیون سلاح های بیولوژیک و عدم انهدام کامل سلاح های شیمیایی مخالفت و نسبت به پروتکل ۱۹۲۵ ژنو اعمال تحفظ کرده که باید دست از مخالفت های خود در همه این زمینه ها بردارد.  

نماینده ایران، اقدامات اخیر برای تسلیحاتی و نظامی کردن فضای ماورای جو و سایبر را نگران کننده دانست و اعلام کرد که هر دو حوزه باید صرفا صلح آمیز و به عنوان میراث مشترک بشریت باقی بمانند و در این راستا راه حل مهم تدوین سند حقوقی الزام آور بوده که این مسیر نیز با موانعی از سوی امریکا و رژیم صهیونیستی مواجه است.  

رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل با اشاره به برجام و مشکلات پیش آمده بدلیل خروج غیرقانونی آمریکا در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریمها تصریح کرد که اقدامات بعدی جمهوری اسلامی ایران طبق حقوق مصرح در برجام بوده و به تعهدات خود پایبند است.  
 

نشست های امسال کمیته های مجمع عمومی به صورت حضوری برگزار می شود  که قرار است کمیته اول هفتاد و هفتمین مجمع سازمان ملل حدود ۷۰ قطعنامه و پیشنهاد اعضا از جمله ایران را بررسی و تصمیم گیری کند.

https://irna.ir/xjKJZZ

**اوکراین: مدودف در لیست افراد تحت تعقیب است  

سرویس امنیتی اوکراین (SBU) روز دوشنبه اعلام کرد که دمیتری مدودف رئیس جمهور سابق روسیه بیش از ۶ ماه است که در فهرست افراد تحت تعقیب قرار دارد که توسط مقامات امنیتی اوکراین تهیه شده است.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

براساس بیانیه سرویس امنیتی اوکراین، مدودف که اکنون معاون رئیس امنیت روسیه است، تحت بخشی از قانون کیفری مربوط به تلاش‌ها برای تضعیف تمامیت ارضی اوکراین و تخطی‌ناپذیری مرزهای این کشور تحت تعقیب است.

به گفته سرویس امنیت اوکراین، اکثر اعضای شورای امنیت روسیه از جمله سرگئی شویگو، وزیر دفاع، ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس سفلی، والنتینا ماتوینکو، رئیس مجلس علیا و نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت در فهرست افراد تحت تعقیب قرار دارند.

به گزارش رویترز، اگرچه مدودف بیش از ۶ ماه است که در فهرست افراد تحت تعقیب کی یف قرار دارد اما مشخص نیست که چرا سرویس امنیت این کشور این اطلاعات را زودتر منتشر نکرده یا چرا اکنون آن را علنی کرده است.

https://irna.ir/xjKJZq

**بایدن: سیستم های دفاع هوایی پیشرفته به اوکراین ارسال خواهیم کرد

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در گفت و گوی تلفنی با همتای اوکراینی خود تاکید کرد که واشنگتن سیستم های دفاع هوایی پیشرفته به اوکراین ارسال خواهد کرد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

کاخ سفید عصر دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد جو بایدن در گفت و گوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی با محکوم کردن حملات موشکی روسیه به اوکراین، متعهد شد که به حمایت های لازم از اوکراین برای دفاع از خود، از جمله ارسال سیستم های دفاعی هوایی پیشرفته، ادامه دهد.
بایدن همچنین تاکید کرد که آمریکا در کنار متحدان و شرکایش، به ارائه کمک های امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین ادامه خواهد داد و با تداوم تحمیل هزینه ها، روسیه را پاسخگوی جنایات جنگی که در اوکراین مرتکب شده است، خواهند کرد.
پیش از این نیز، رئیس جمهور آمریکا در پی وقوع انفجارهای مهیب در کی‌یف پایتخت اوکراین و شهرهای اطراف آن، با محکوم کردن این حملات، خواستار توقف آنها شد و گفت که واشنگتن به همراه متحدانش به تحمیل هزینه‌ها علیه روسیه ادامه می‌دهد.
صبح روز دوشنبه خبرهای متعددی از وقوع انفجارهای مهیب در کی‌یف پایتخت اوکراین و شهرهای اطراف آن در رسانه های بین المللی منتشر شد.  
سامانه‌های پدافند هوایی در بیشتر شهرهای اوکراین فعال شدند و هشدار حمله هوایی در سراسر این کشور اعلام شد. مقام‌های دولتی و منطقه‌ای از مردم خواستند با توجه به احتمال حملات بعدی از پناهگاه‌ها خارج نشوند.
رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه نیز در جلسه شورای امنیت این کشور گفت: حملات موشکی امروز صبح به زیرساخت‌های اوکراین در پاسخ به چندین مورد از اقدامات تروریستی اوکراینی‌ها و نه فقط حمله شنبه به پل کرچ کریمه بوده است. حملات دقیق روسیه در پاسخ به اقدامات تروریستی کی‌یف بود. اینکه سرویس ویژه اوکراین مغز متفکر و عامل حمله تروریستی به پل کریمه بوده، واضح است. رژیم کی‌یف زمان طولانی است که از روش‌های تروریستی استفاده می‌کند.
پوتین با بیان اینکه درصورت ادامه این اقدامات تروریستی در خاک روسیه، پاسخ‌ مسکو قاطع خواهد بود، افزود: واکنش روسیه به عملیات‌های تروریستی اوکراینی‌ها با توجه تهدیدی که ایجاد می‌کند، مطابقت خواهد داشت.
حدود ساعت ۶ صبح روز شنبه یک کامیون باری در بخش بزرگراهی پل کریمه از سمت شبه جزیره تامان منفجر شد. این انفجار، آتش سوزی هفت مخزن سوخت قطاری که به سمت کریمه در حال حرکت بود را منجر شد. پل «کرچ» نماد الحاق کریمه به روسیه تلقی می‌شود.
روسیه پس از ضمیمه کردن کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ شروع به احداث این پل کرده بود. از این پل بر روی تنگه کرچ، به ویژه برای انتقال تجهیزات نظامی ارتش روسیه استفاده می‌شود. اهمیت این پل از منظر نمادین و نیز لجستیکی سبب شده تا تحلیلگران این انفجار را یکی از تحولات سرنوشت‌ساز در مسیر درگیری های اوکراین بدانند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شب گذشته این انفجار را تروریستی اعلام کرد و گفت: سرویس‌های ویژه اوکراین، عاملان این حمله تروریستی بودند. رئیس کمیته تحقیقات روسیه نیز اوکراین را مسئول این حمله عنوان کرد و افزود: تعدادی از افرادی که در این انفجار دست داشتند شناسایی شدند.
در این میان واکنش مقام‌های اوکراینی از جمله ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور این کشور، مشاور او و همچنین وزارت دفاع اوکراین نیز به این انفجار، بسیاری را بر آن داشت که اوکراینی‌ها را مسئول این انفجار بدانند اما میخایلو پودولیاک مشاور رییس جمهوری اوکراین در توییتی سخنان شب گذشته پوتین را بدبینانه خواند و نوشت: تنها یک تروریست در منطقه وجود دارد و همه دنیا آن را می‌شناسند.
همچنین «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در پی تروریستی خواندن انفجار کریمه توسط پوتین، گفت: باید حمله تروریستی اوکراینی‌ها را با کشتن‌ تروریست‌ها پاسخ دهیم.

https://irna.ir/xjKJZv

**اردوغان: هراس غرب از کمبود انرژی با فرارسیدن زمستان افزایش می‌یابد

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه دوشنبه شب گفت که بیم و هراس غرب از کمبود انرژی با نزدیک شدن به فصل زمستان، افزایش می‌یابد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

اردوغان گفت: در جریان دیدار با رهبران غرب که اخیرا در پراک پایتخت جمهوری چک انجام دادم، آنها بسیار درباره چگونگی گذراندن فصل زمستان به خاطر بحران انرژی و غذا فکر می کردند و به آنها گفتم که ترکیه این گونه مشکلات را ندارد.

وی به تحولات جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرد و گفت که عدم ثبات سیاسی و مشکلات اقتصادی بیشتر به کشورهای فقیر دنیا آسیب می‌زند.

وی گفت: کشورهای با بنیه اقتصادی ضعیف و توان تولید محدود برای تحقق صلح اجتماعی که در معرض دخالت‌های سیاسی خارجی قرار دارند، با مشکلات بیشتری در مدیریت این مرحله سخت روبه رو هستند.

رییس جمهوری ترکیه تأکید کرد هیچ راهی جز ایجاد تغییرات ریشه‌ای سیاسی در جهان در مرحله آینده وجود ندارد و نظام جهانی کنونی نمی تواند به این صورت ادامه یابد.

ادامه جنگ در اوکراین و به تبع آن گسترش تحریم‌های همه جانبه غرب علیه مسکو، شهروندان اروپایی را با چالش افزایش هزینه‌های انرژی و بحران تامین آن در زمستان پیش رو مواجه کرده؛ بحرانی که به اعتقاد تحلیلگران در پس بحران‌های پیشین ساختار اقتصادی این قاره را شکننده کرده است.

با گذشت هفت ماه از آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین، ساختار عملیاتی و اجرایی تحریم‌های غرب علیه مسکو شکل گسترده‌تر و منسجم‌تری به خود گرفته است و اینک با طرح هشتمین بسته تحریمی، وارد مرحله‌ای سخت‌تر و به اعتقاد تحلیلگران حیثیتی برای آینده اروپا و اوکراین شده است.

در همین پیوند است که آژانس بین‌المللی انرژی روز دوشنبه بار دیگر در زمینه صرفه‌جویی انرژی به شهروندان اروپا هشدار داده و صرفه‌جویی در مصرف گاز را برای گذراندن زمستان بسیار مهم ارزیابی کرد؛ هشداری که برخلاف ادعای برخی رهبران اروپایی مبنی بر ذخیره مناسب گاز برای گذراندن زمستان پیش رو صادر شده است.

در فصلنامه آژانس بین‌المللی انرژی که امروز منتشر شد، به اروپا درباره عواقب احتمالی قطع کامل گاز روسیه در زمستان امسال و سال آتی هشدار داده و تاکید شده است: زمستان امسال در صورت قطع کامل گاز روسیه اقدام برای صرفه‌جویی در مصرف گاز برای حفظ ذخایر در سطح کافی بسیار مهم خواهد بود.

لوفیگارو نیز امروز با انتشار گزارشی در این زمینه یادآوری کرد: کاهش صادرات گاز روسیه در واکنش به تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو از زمان حمله به اوکراین، باعث افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی شده است.

براساس این گزارش، اروپایی‌ها در واکنش به این شرایط وادار شدند تا از منابع دیگری، گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) را در مقیاس وسیع وارد کنند.

https://irna.ir/xjKJZm

**سی ان ان: ۱۴ فرودگاه آمریکا مورد حمله سایبری قرار گرفت

شبکه سی ان ان گزارش داد که وب سایت حداقل ۱۴ فرودگاه آمریکا روز دوشنبه به دلیل حملات سایبری توسط گروه فعال سایبری (KillNet) از دسترس کاربران خارج شد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

این حمله سایبری به گروه هکری KillNet نسبت داده می شود که قبلاً حملات (DDoS) را علیه اهداف مختلف مستقر در آمریکا از جمله غول تسلیحاتی آمریکایی لاکهید مارتین انجام داده است.

پیشتر یک رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که برخی از فرودگاههای بزرگ این کشور روز دوشنبه به وقت محلی هدف حملات سایبری قرار گرفته اند.

به گزارش شبکه خبری ای بی سی نیوز، این مقام آمریکایی ادعا کرده که حمله سایبری از خاک روسیه صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش، نکته مهم این است که سیستم های مورد هدف کنترل ترافیک هوایی، ارتباطات و هماهنگی خطوط هوایی داخلی یا امنیت حمل و نقل را کنترل نمی کنند.
پس از این حمله، دسترسی به دامنه های اینترنتی فرودگاه های مورد هدف دچار اختلال و باعث افزایش زمان انتظار و ازدحام شده است.
گزارش نخستین حمله حدود ساعت ۳ بامداد به وقت شرق آمریکا ثبت شد و سامانه فرودگاهی لاگاردیا مورد هدف قرار گرفت.
پس از اینکه سامانه فرودگاهی لاگاردیا بازیابی شد، وبسایت های دیگر فرودگاه های آمریکایی از جمله فرودگاه بین‌المللی دی موین، فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس و فرودگاه بین‌المللی شیکاگو اوهیر مورد حمله سایبری قرار گرفتند.

پیش از حملات سایبری به فرودگاه های آمریکا، این گروه هکری لیستی از ۲۴ سایت پایگاه هوایی آمریکا را منتشر کرد و از هکرها خواست تا آنها را نابود کنند.

گروه هکری "کیل نت" طی پیامی در تلگرام اعلام کرد: "آب و هوای امروز برای پرواز در (ایالات متحده) مناسب نیست".

گروه کیل نت یک گروه فعال سایبری طرفدار روسیه است که به دلیل حملات خود علیه زیرساخت های دیجیتال برخی از کشورهای ناتو مشهور است. در اوایل ماه آگوست، این گروه وب سایت لاکهید مارتین غول اسلحه سازی ایالات متحده را هدف قرار داد و اطلاعات شخصی کارکنان این شرکت را منتشر کرد.

https://irna.ir/xjKJZz

**بورل: رفاه اتحادیه اروپا بر انرژی ارزان روسیه استوار بود

جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب گفت که رفاه اتحادیه اروپا بر انرژی ارزان روسیه استوار بوده است.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

بورل در دیدار با سفرای اتحادیه اروپا سخن می گفت، افزود: اکنون باید به دنبال منابع انرژی در داخل اروپا باشیم و اقتصاد اتحادیه در انتظار بازسازی است.

وی گفت: رفاه ما مبتنی بر انرژی ارزان روسیه بود، و پر واضح است که امروز باید حتی الامکان به جای تغییر روند اعتیاد خود [یعنی تکیه بر انرژی روسیه و تبدیل آن به انرژی کشوری دیگر] به دنبال منابع انرژی در خود اتحادیه اروپا باشیم.

بورل اظهار کرد: بهترین انرژی، آن است که در خود اتحادیه اروپا تولید شود، مردم حقیقت این مسأله را هنوز درک نمی کنند که روسیه و چین دیگر مثل گذشته نیستند که اقتصاد ما را توسعه دهند و همین امر مستلزم بازسازی جدی اقتصاد اتحادیه اروپاست.

بورل در پایان تصریح کرد: رسیدن به بازار چین سخت تر شده است، تغییرات زیادی در آینده شاهد خواهیم بود که شاید مشکلات سیاسی را ایجاد کند.

ادامه جنگ در اوکراین و به تبع آن گسترش تحریم‌های همه جانبه غرب علیه مسکو، شهروندان اروپایی را با چالش افزایش هزینه‌های انرژی و بحران تامین آن در زمستان پیش رو مواجه کرده؛ بحرانی که به اعتقاد تحلیلگران در پس بحران‌های پیشین ساختار اقتصادی این قاره را شکننده کرده است.

با گذشت هفت ماه از آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین، ساختار عملیاتی و اجرایی تحریم‌های غرب علیه مسکو شکل گسترده‌تر و منسجم‌تری به خود گرفته است و اینک با طرح هشتمین بسته تحریمی، وارد مرحله‌ای سخت‌تر و به اعتقاد تحلیلگران حیثیتی برای آینده اروپا و اوکراین شده است.

در همین پیوند است که آژانس بین‌المللی انرژی روز دوشنبه بار دیگر در زمینه صرفه‌جویی انرژی به شهروندان اروپا هشدار داده و صرفه‌جویی در مصرف گاز را برای گذراندن زمستان بسیار مهم ارزیابی کرد؛ هشداری که برخلاف ادعای برخی رهبران اروپایی مبنی بر ذخیره مناسب گاز برای گذراندن زمستان پیش رو صادر شده است.

در فصلنامه آژانس بین‌المللی انرژی که امروز منتشر شد، به اروپا درباره عواقب احتمالی قطع کامل گاز روسیه در زمستان امسال و سال آتی هشدار داده و تاکید شده است: زمستان امسال در صورت قطع کامل گاز روسیه اقدام برای صرفه‌جویی در مصرف گاز برای حفظ ذخایر در سطح کافی بسیار مهم خواهد بود.

لوفیگارو نیز امروز با انتشار گزارشی در این زمینه یادآوری کرد: کاهش صادرات گاز روسیه در واکنش به تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو از زمان حمله به اوکراین، باعث افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی شده است.

براساس این گزارش، اروپایی‌ها در واکنش به این شرایط وادار شدند تا از منابع دیگری، گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) را در مقیاس وسیع وارد کنند.

https://irna.ir/xjKJZD

**آمریکا گام های میان باکو و ایروان برای دستیابی به توافق صلح پایدار را مثبت خواند

وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان از گام های مثبت میان دو کشور برای دستیابی به توافق صلح پایدار استقبال کرد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در تماس های تلفنی جداگانه ای با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان  گفتگو کرده است.

بلیکن در این گفت و گوها از گام های مثبتی که  دو کشور برای دستیابی به توافق صلح پایدار برداشته اند، از جمله گفت و گوهای مستقیم اخیر میان وزرای خارجه و رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان قدردانی کرده است.

بلینکن همچنین از آزادی ۱۷ اسیر جنگی ارمنی توسط جمهوری آذربایجان در ۴ اکتبر استقبال کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین بر لزوم حفظ آتش بس و تمرکز بر توافق از طریق مذاکره به عنوان تنها راه دستیابی به صلح پایدار تاکید کرده است.

رهبران ترکیه، ارمنستان و آذربایجان ۱۵ مهرماه در یک نشست اروپایی به طور غیر رسمی با یکدیگر دیدار کردند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیش از نشست پراگ با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف رهبر جمهوری آذربایجان گفتگو کرد و عکس رسانه های خبری حاکی از آن است که آنان پشت میز کوچکی نشسته اند.

دیدار اردوغان با پاشینیان در حالی انجام می شود که در ژانویه سال جاری ترکیه و ارمنستان اولین دور مذاکرات را پس از بیش از ۱۰ سال برگزار کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد اتحادیه اروپا پنجشنبه شب اعلام کرد که هیأتی را برای اعتمادسازی میان ارمنستان و آذربایجان و کمک در تعیین مرز میان دو کشور راهی ایروان و باکو می‌کند. بر اساس این گزارش، این تصمیم به دنبال دیدار چهارجانبه میان نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و شارل میشل رئیس شورای اروپا گرفته شده است.

در این بیانیه مشترک آمده است که این هیأت حداکثر از ماه اکتبر و حداکثر به مدت دوماه کار خود را آغاز خواهد کرد و هدف از این ماموریت آن است که از طریق گزارش ها،  در کمیته مسؤول تعیین مرز میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان  اقدام به اعتمادسازی و مشارکت کند.

پیش از این نیز وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان طی دیداری دوجانبه در ژنو با تاکید بر مواضع پیشین کشورها در مرزبندی میان دو کشور بر اهمیت دستیابی بر توافق صلح تاکید کردند.
در دور جدید درگیری‌های مرزی جدید بین ارمنستان و  جمهوری آذربایجان از ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور)، ایروان اعلام کرده  که ۱۳۵ سرباز خود را در این جنگ از دست داده و باکو تعداد کشته های خود را ۷۹ سرباز اعلام کرده است.

دو طرف در سال ۲۰۲۰ و در دهه ۱۹۹۰ بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی، منطقه ارامنه‌نشین جمهوری آذربایجان تجربه دو جنگ را داشته‌اند.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز ۱۴ مهرماه در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: مسکو طرح جامع پیشنهادی خود برای انعقاد پیمان صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را به پایتخت‌های دو طرف فرستاده است.

وی تصریح کرد: همچنان که پیش از این اعلام کرده بودیم طرح پیشنهادی روسیه به ایروان و باکو ارسال شد و ایگور خووایف «نماینده ویژه وزیر امور خارجه روسیه در موضوع عادی سازی روابط ارمنستان و آذربایجان» دیدارهایی را از این کشورها داشته و رایزنی هایی را انجام داده است.

https://irna.ir/xjKJZP

**رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواستار توقف همکاری با عربستان شد

باب منندز رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواستار توقف همکاری با عربستان سعودی از جمله فروش بیشتر تسلیحات شد و ریاض را متهم کرد که به جنگ روسیه علیه اوکراین کمک می کند.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

منندز سناتور آمریکایی در بیانیه ای اعلام کرد: ایالات متحده باید فوراً تمام جنبه‌های همکاری خود با عربستان سعودی از جمله فروش تسلیحات و همکاری امنیتی فراتر از آنچه برای دفاع از پرسنل و منافع آمریکا ضروری است، متوقف کند.

وی در ادامه افزود: من به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا هیچ همکاری با ریاض را تا زمانی که این کشور در مورد جنگ در اوکراین تجدید نظر نکند، جایز نمی بینم.  

رئیس کمیته روابط خارجی سنا تاکید کرد: جایی برای بازی کردن در هر دو طرف این درگیری وجود ندارد، یا از بقیه جهان در تلاش برای جلوگیری از یک جنایتکار جنگی حمایت می‌کنید یا از او (پوتین) حمایت می‌کنید که عربستان سعودی دومی را در تصمیمی وحشتناک بر اساس منافع اقتصادی خود انتخاب کرده است.

گروه اوپک پلاس روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد و این اقدام که بزرگترین کاهش از زمان همه گیری کرونا محسوب می‌شود؛ با واکنش تند مقام های آمریکایی مواجه شد که نگران افزایش قیمت بنزین در کشور خود هستند.

قیمت نفت خام برنت با انتشار این خبر بیش از یک درصد افزایش یافت و به نزدیک ۹۳ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت آمریکا نیز با ۱.۵ درصد افزایش، به ۸۷.۷۵ دلار رسید.

کارین ژان ‌پی‌یر سخنگوی کاخ سفید نیز با انتقاد از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، آن را نشانه همسویی با روسیه خواند. تام مالینوسکی عضو دموکرات کنگره آمریکا نیز در پیامی در صفحه توئیتر خود به صراحت نوشت: پیام ما به محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان سعودی) باید این باشد؛ اگر می‌خواهی طرف پوتین باشی، پس از پوتین بخواه از تو دفاع کند.

https://irna.ir/xjKJZQ

**اوکراین صادرات برق به اتحادیه اروپا را متوقف کرد

وزارت انرژی اوکراین اعلام کرد که صادرات برق به اتحادیه اروپا از ۱۱ اکتبر (۱۹ مهرماه) به دلیل حملات موشکی اخیر متوقف می شود.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

وزارت انرژی اوکراین طی پیامی در فیس بوک اعلام کرد: «اوکراین صادرات برق را به دلیل حملات موشکی روسیه به تأسیسات انرژی متوقف می کند».

در پیام وزارت انرژی اوکراین آمده است که حملات موشکی امروز (دوشنبه) به پست‌های تولید حرارتی و الکتریکی اصابت و اوکراین را مجبور کرد صادرات برق را از ۱۱ اکتبر ۲۰۲۲ متوقف کند تا سیستم انرژی خود را تثبیت کند.

پیش از این بخش خدمات موقعیت های اضطراری اوکراین اعلام کرد که پنج منطقه پس از حملات صبح به طور کامل خاموش شده اند و مناطق باقی مانده تا حدی خاموش شده اند.

به دنبال حملات روز دوشنبه، دفتر ولدیمیر زلنسکی از اوکراینی ها خواسته است که مصرف انرژی را تا حد امکان در عصر کاهش دهند.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد که کی یف پیش از این به اتحادیه اروپا و همچنین از طریق خطوط جداگانه به مولداوی و لهستان برق صادر می کرده است.

https://irna.ir/xjKJZY

**تلاش اروپا برای جایگزینی گاز الجزایر به جای انرژی روسیه

کادری سیمسون کمیسر انرژی اروپا دوشنبه شب در توئیتی نوشت: الجزایر احتمالا از میادین گازی جدیدی بهره برداری کند تا صادرات گاز به اروپا را افزایش دهد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

سیمسون در صفحه خود در توئیتر نوشت: وی تأکید کرد که احتمالا الجزایر از میدان‌های گازی جدیدی برای افزایش تولید و صادرات بیشتر آن به اتحادیه اروپا و به کمک شرکت‌های اروپایی بهره برداری کند.

وی بار دیگر گفت: تحقق افزایش تولید گاز الجزایر به کمک شرکت‌های اروپایی و بهره برداری از میدان‌های جدیدی گازی امکان پذیر است.

سیمسون اضافه کرد: اتحادیه اروپا و الجزایر در مشارکت قوی در بخش انرژی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

مسؤول اروپایی همچنین از تمایل اتحادیه اروپا برای توسعه روابط الجزایر و این اتحادیه در زمینه انرژی و افزایش شراکت قاره سبز گفت و افزود: هدف سفر این هفته‌ من به الجزایر نیز این مسأله بوده است.

کمیسر انرژی اروپا سفر دو روزه خود به الجزایر را روز یکشنبه آغاز کرد.

این سفر در چارچوب تلاش اتحادیه اروپا برای متنوع کردن منابع انرژی و کاهش تکیه بر واردات سوخت‌های فسیلی از روسیه استوار است.

اتحادیه اروپا و الجزایر در سال ۲۰۱۵ مشارکت راهبردی در زمینه انرژی را با هدف افزایش همکاری‌ها در زمینه گاز طبیعی را امضا کردند.

الجزایر پنجمین صادر کننده بزرگ گاز طبیعی به اتحادیه اروپاست، به طوری که در سال ۲۰۲۱ حدود ۸.۲ درصد از مجموع مایحتاج خود را از این کشور شمال آفریقا تأمین کرده است.

کمیسر انرژی اروپا همچنین اعلام کرده است که اتحادیه اروپا، بزرگ ترین واردکننده گاز الجزایر به شمار می رود.

https://irna.ir/xjKJZL

**گفت و گوی تلفنی گوترش با زلنسکی در پی تشدید جنگ اوکراین

دفتر سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد در پی حملات روسیه به اوکراین، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تلفنی گفت وگو کرد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

گوترش همچنان با غیر قابل قبول دانستن حملات گسترده هوایی روسیه علیه اوکراین، تاکید کرد که غیر نظامیان مانند همیشه، بیشترین هزینه های جنگ را می پردازند.

وی روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که از حملات گسترده هوایی روسیه عمیقا شوکه شده است و این حملات غیرقابل قبول باعث تشدید جنگ می شود.

گفته شده است حملات هوایی روز دوشنبه روسیه، گسترده ترین حملات علیه اوکراین از آغاز جنگ بود است.

صبح روز دوشنبه خبرهای متعددی از وقوع انفجارهای مهیب در کی‌یف پایتخت اوکراین و شهرهای اطراف آن در رسانه های بین المللی منتشر شد.  

سامانه‌های پدافند هوایی در بیشتر شهرهای اوکراین فعال شدند و هشدار حمله هوایی در سراسر این کشور اعلام شد. مقام‌های دولتی و منطقه‌ای از مردم خواستند با توجه به احتمال حملات بعدی از پناهگاه‌ها خارج نشوند.
این حملات در پی آن بود که حدود ساعت ۶ صبح روز شنبه یک کامیون باری در بخش بزرگراهی پل کریمه از سمت شبه جزیره تامان منفجر شد. این انفجار، آتش سوزی هفت مخزن سوخت قطاری که به سمت کریمه در حال حرکت بود را منجر شد. پل «کرچ» نماد الحاق کریمه به روسیه تلقی می‌شود.

روسیه پس از ضمیمه کردن کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ شروع به احداث این پل کرده بود. از این پل بر روی تنگه کرچ، به ویژه برای انتقال تجهیزات نظامی ارتش روسیه استفاده می‌شود. اهمیت این پل از منظر نمادین و نیز لجستیکی سبب شده تا تحلیلگران این انفجار را یکی از تحولات سرنوشت‌ساز در مسیر درگیری های اوکراین بدانند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این انفجار را تروریستی اعلام کرد و گفت: سرویس‌های ویژه اوکراین، عاملان این حمله تروریستی بودند. رئیس کمیته تحقیقات روسیه نیز اوکراین را مسئول این حمله عنوان کرد و افزود: تعدادی از افرادی که در این انفجار دست داشتند شناسایی شدند.

https://irna.ir/xjKK۲۴

**انگلیس خواستار نشست فوری سران ناتو شد

نخست وزیر انگلیس در پی تشدید حملات هوایی روسیه در اوکراین خواستار تشکیل فوری نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

دفتر لیز تراس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نخست وزیر انگلیس این درخواست را در جریان نشست رهبران گروه هفت که ساعاتی دیگر برگزار می‌شود مطرح خواهد کرد. در بیانیه یادشده،  دلیل درخواست تراس اطمینان از اراده متحدان برای مخالفت با رفتار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه توصیف شده است.

در این بیانیه ادعا شده است: روسیه در ۲۴ ساعت گذشته حملات خود را به شهرهای اوکراین مانند کی‌یف افزایش داده و غیرنظامیان را کشته و برق و ارتباطات را قطع کرده است. این  تحول به دنبال برگزاری همه پرسی ساختگی توسط پوتین برای الحاق چهار منطقه اوکراین صورت گرفت.  

بیانیه یادشده می‌افزاید: رهبران گروه ۷ امروز (سه شنبه ۱۱ اکتبر) برای تکرار اتحاد خود در مخالفت با ادامه اقدامات پوتین در اوکراین ملاقات خواهند کرد. در این نشست که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز حضور دارد.

طبق بیانیه دفتر نخست وزیری، لیز تراس قرار است در سخنان خود ادعا خواهد کرد:‌هیچ کس بیشتر از اوکراین خواهان صلح نیست و ما نباید یک ذره در عزم خود برای کمک به آنها برای رسیدن به پیروزی تردید کنیم.

این درحالیست که نخست‌وزیرانگلیس ساعاتی پیش با رئیس‌جمهور اوکراین تلفنی گفت‌وگو کرد تا حملات اخیر به کی‌یف و الحاق سرزمین‌های اوکراین را محکوم و بر حمایت انگلیس تاکید کند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، حملات هوایی روز دوشنبه روسیه، گسترده ترین حملات علیه اوکراین از آغاز جنگ بود است.

صبح روز دوشنبه خبرهای متعددی از وقوع انفجارهای مهیب در کی‌یف پایتخت اوکراین و شهرهای اطراف آن در رسانه های بین المللی منتشر شد.  

سامانه‌های پدافند هوایی در بیشتر شهرهای اوکراین فعال شدند و هشدار حمله هوایی در سراسر این کشور اعلام شد. مقام‌های دولتی و منطقه‌ای از مردم خواستند با توجه به احتمال حملات بعدی از پناهگاه‌ها خارج نشوند.

این حملات در پی آن بود که حدود ساعت ۶ صبح روز شنبه یک کامیون باری در بخش بزرگراهی پل کریمه از سمت شبه جزیره تامان منفجر شد. این انفجار، آتش سوزی هفت مخزن سوخت قطاری را که به سمت کریمه در حال حرکت بود، منجر شد.

«کرچ» نماد الحاق کریمه به روسیه تلقی می‌شود.

روسیه پس از ضمیمه کردن کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ شروع به احداث این پل کرده بود. از این پل بر روی تنگه کرچ، به ویژه برای انتقال تجهیزات نظامی ارتش روسیه استفاده می‌شود. اهمیت این پل از منظر نمادین و نیز لجستیکی سبب شده تا تحلیلگران این انفجار را یکی از تحولات سرنوشت‌ساز در مسیر درگیری های اوکراین بدانند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این انفجار را تروریستی اعلام کرد و گفت: سرویس‌های ویژه اوکراین، عاملان این حمله تروریستی بودند. رئیس کمیته تحقیقات روسیه نیز اوکراین را مسئول این حمله عنوان کرد و افزود: تعدادی از افرادی که در این انفجار دست داشتند شناسایی شدند.

https://irna.ir/xjKK۲۵

**ژاپن تمام محدودیت های ورود گردشگران را لغو کرد

دولت ژاپن تمام محدودیت های ورود گردشگران ناشی از شیوع بیماری کرونا به این کشور را از روز سه شنبه لغو کرد و ممنوعیت ویزای کوتاه مدت را نیز پایان داده است.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

خبرگزاری تاس اعلام کرد :  محدودیت ورود روزانه افراد به کشوراز سوی فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن برداشته و همه اقدامات برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام شده است.

 کیشیدا تاکید کرد: از ۲۰ مهرماه کمپین های تشویقی گردشگری داخلی در کشور آغاز می شود که شامل ارائه تخفیف برای بازدید از مراکز مختلف تفریحی می شود.

مقامات ژاپنی پیشتر در هفتم سپتامبر، به کسانی که سه بار با واکسن های شناخته شده در این کشور واکسینه شده بودند، اجازه دادند قبل از پرواز به ژاپن، آزمایش کرونا انجام ندهند. گ

ردشگران انفرادی نیز بدون الزام به همراهی راهنما که با یک تور آژانس های مسافرتی خریداری می کردند، پذیرش می شدند. در این میان، سفرهای مستقل که خود گردشگر برای آن بلیت می‌خرید و هتل رزرو می‌کرد، ممنوع باقی ماند.

تعداد گردشگران خارجی در ژاپن تا سال ۲۰۱۹ با ثبت رکورد بیش از ۳۱ میلیون نفر افزایش یافت. در سال ۲۰۲۰، مقامات در ارتباط با برنامه ریزی شده المپیک تابستانی در توکیو، هدف خود را برای رسیدن به رقم ۴۰ میلیون نفر تعیین کردند، اما به دلیل همه گیر شدن کرونا  این اهداف محقق نشد و بازی ها به سال ۲۰۲۱ موکول و با محدودیت های ورود گردشگران برگزار شد.

دولت ژاپن در آن زمان اعلام کرد که ورود همه ی افراد به کشور با گواهی واکسن های معتبر شامل بهارات بیوتک، جانسون، فایزر، استرازنکا، مدرنا  و نواکس ممکن است.

https://irna.ir/xjKJZJ

**زاخارووا خطاب به بورل : بحران اوکراین ساخته و پرداخته ی اتحادیه اروپا است

ماریا زاخارووا، سخنگوی  وزارت خارجه روسیه خطاب به جوزپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآوری کرد که بروکسل کل بحران در اطراف اوکراین را با دستان خود ساخته است.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

زاخارووا در مورد سخنان بورل در دیدار با سفرای اتحادیه اروپا که رفاه اتحادیه اروپا مبتنی بر انرژی ارزان روسیه است، گفت که "مردم هنوز این واقعیت را درک نکرده اند که روسیه و چین دیگر آن چیزی نخواهند بود که برای توسعه اقتصاد اتحادیه اروپا بودند، این نیاز به بازسازی جدی دارد.

وی روز دوشنبه در پیام توییتری خود افزود: بورل فراموش کرد که اضافه کند که اتحادیه اروپا همه اینها را به لطف نخبگان سیاسی خود و ارتش بزرگی از بوروکرات های اروپایی که در راستای منافع ایالات متحده عمل می کنند، از دست داد.

این دیپلمات همچنین عکسی از کاترین اشتون، رئیس سابق دیپلماسی اروپا، نماینده بریتانیا را به این پست پیوست کرد و گفت: «آقای بورل، عکسی از سلف خود را که در جریان کودتای ضد قانون اساسی اوکراین با مداخله مستقیم اتحادیه اروپا و آمریکا در حال خوشگذرانی در میدان هستند، به یادگار بگیرید.

زاخارووا در پایان گفت: یک رژیم که ترجیح می داد پیشاپیش کشتی در حال غرق اتحادیه اروپا را ترک کند و اکنون طبق سنت قدیمی آنگلوساکسون، تشنج های بروکسل را از دور تماشا می کند.  

https://irna.ir/xjKJZS

**آمریکا در پی تصویب قطعنامه چهارم ضد روسی در سازمان ملل

آمریکا و متحدانش در پی وتوی قطعنامه ضد روسی اخیر از سوی مسکو در شورای امنیت، در پی محکومیت روسیه در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل هستند تا با تصویب چهارمین قطعنامه توسط کشورهای جهان، مسکو را این بار برای الحاق چهار منطقه محکوم کنند.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

قرار است این رای گیری در نشست روز چهارشنبه به وقت محلی مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شود و در قطعنامه پیشنهادی الحاق چهار منطقه به روسیه محکوم شده و از مسکو خواسته شود، در اقدام خود تجدید نظر کند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با امضای فرمان‌های به رسمیت شناختن استقلال خرسون و زاپوریژیا که از اوکراین جداشده اند، راه را برای پیوستن رسمی این مناطق به روسیه هموار کرده است.  
در این فرمان ها که توسط کرملین منتشر شده، آمده است که پوتین این مناطق را به عنوان سرزمین های مستقل به رسمیت شناخته که گام میانی مورد نیاز پیش از اجرای کامل برنامه ها برای اعلان رسمی پیوستن آنها به روسیه به شمار می رود.  
همه پرسی به منظور الحاق به خاک روسیه در چهار منطقه شرقی دونباس واقع در شرق اوکراین از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر(یکم تا پنجم مهرماه) برگزار شد.
نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل از عصر دوشنبه به وقت محلی ( ۱۰ اکتبر/۱۸ مهرماه) در پی آن تشکیل شد  که روسیه ۳۰ سپتامبر ( ۸ مهرماه) قطعنامه شورای امنیت علیه الحاق مناطق یاد شده را وتو کرد.
 اعضای شورای امنیت در پی آن بودند تا الحاق این مناطق را با صدور قطعنامه ای محکوم کنند که با وتوی مسکو بعنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت ناکام ماندند.
 اکنون کشورهای غربی به رهبری آمریکا این قطعنامه را در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرده اند تا به رای بگذارند.
قطعنامه های مصوب مجمع عمومی سازمان ملل الزام آور نیست اما غرب در تلاش است تا فشارهای بین‌المللی علیه روسیه را هرچه بیشتر افزایش دهد.
روسیه خواستار رای گیری مخفی شده بود چرا که معتقد است غرب به رهبری آمریکا، کشورها را برای رای دادن به نفع قطعنامه های خود تحت فشار می‌گذارد، اما آمریکا و انگلیس با رای گیری با ورقه و مخفی مخالف بودند.
روسیه معتقد است چنانچه رای گیری مخفی صورت گیرد، کشورهای بیشتری به نفع او رای خواهند داد.
در نشست عصر دوشنبه به وقت محلی مجمع عمومی سازمان ملل، برای انجام نحوه رای گیری یعنی علنی یا مخفی بودن آن، رای گیری صورت گرفت که  ۱۰۷ کشور از پیشنهاد آلبانی مبنی بر رای گیری علنی حمایت کردند. ۱۳ کشور مخالفت کردند و ۳۹ کشور رای ممتنع دادند.

چابا کروشی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در سخنانی در این نشست گفت: آتش جنگ در اوکراین که هرگز نباید شعله ور می شد، روزی پایان خواهد یافت اما هزینه پایانی آن چقدر خواهد بود؟  
وی افزود: پس از فروکش کردن آتش این جنگ، تصویر اوکراین و جهان چگونه به نظر خواهد رسید؟ آیا این جنگ فقط بازنده خواهد داشت؟
"سرگئی کیسلیسا" سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل نیز در سخنانی، روسیه را دولتی تروریستی خواند و گفت حملات روز دوشنبه جنایات جنگی است که چهره واقعی روسیه را برای جهان آشکار کرد.  
وی ادعا کرد: وقتی نمایندگان روسیه وارد جلسه شدند، ردی از خون دنبال آنان بود و سازمان ملل باید این دولت را با عنوان تروریست، توصیف کند.  
سفیر اوکراین در سازمان ملل با بیان این ادعا که روسیه از مدت ها پیش تلاش کرده تا سازمان ملل را نابود کند، افزود: چنانچه سازمان ملل از ارزشهایش دفاع نکند، شکست خواهد خورد.
 نماینده اوکراین، رفراندوم ها در شرق اوکراین را ساختگی خواند و گفت این رفراندوم ها، اعتبار سازمان ملل را از بین می برد. آنچه روسیه می خواهد فراتر از اوکراین است.
واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در ابتدا جلسه عصر دوشنبه مجمع عمومی را دچار نقص رویه دانست و گفت: مجمع عمومی به پیشنهادی که روسیه ارائه نکرده، اجازه رأی گیری داده است.
نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که دیپلمات های غربی تلاش می کنند زمان را در تاریخ مشخصی متوقف کنند گویا آنچه در اوکراین در حال رخ دادن است زمینه و پیشینه ای ندارد.
نماینده روسیه اضافه کرد: ناتو از اساس به دنبال صلح در اوکراین نیست. همه پرسی در شرق اوکراین بر اساس قوانین رایج بین المللی انجام شد.
این مقام دولت پوتین ادامه داد: کسانی که امروز صدایشان به خاطر نقض منشور سازمان ملل بلند شده، در سالهای گذشته کجا بودند؟
نماینده روسیه افزود که پیشنهاد رئیس جمهور اوکراین مبنی بر حمله هسته ای پیشگیرانه به روسیه یک فرافکنی دیگری است.
از آغاز جنگ اوکراین تاکنون، سه رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص این جنگ و علیه روسیه انجام شده است.
نخستین رای گیری در دوم مارس ۲۰۲۲ انجام شد که درخواست آتش بس فوری، عقب نشینی تمام نیروهای روسیه و حمایت از شهروندان اوکراین را تصویب کرد.
این قعطنامه با ۱۴۱ رای موافق در مقابل ۵ رای منفی و ۳۵ رای ممتنع به تصویب رسید.
دومین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل نیز در ۲۴ مارس ۲۰۲۲ مطرح شد که روسیه را به دلیل بحران انسانی در اوکراین سرزنش کرد و خواستار آتش بس فوری و حمایت از میلیونها شهروند اوکراینی شد.
این قطعنامه با ۱۴۰ رای موافق دربرابر ۵ رای مخالف و ۳۸ رای ممتنع به تصویب رسید.
سومین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل نیز در هفتم آوریل ۲۰۲۲ بود که درخواست تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح شد که نیروهای روسی را به نقض حقوق بشر و جنایت جنگی متهم کرد.
این قطعنامه با ۹۳ رای موافق در برابر ۲۴ رای مخالف و ۵۸ رای ممتنع به تصویب رسید.
این در حالی است که روسیه با زیر سوال بردن رفتار غرب می گوید غرب رویکرد و استاندارد دوگانه در قبال موضوعات داشته و در سال ۲۰۰۸ از استقلال کوزوو از صربستان بدون رفراندم حمایت کرد.
 پیش از این، نیکلاس دوریوریر سفیر و نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل که کشورش در ماه سپتامبر ریاست شورای امنیت را برعهده داشت، پس از وتوی قطعنامه در شورای امنیت گفته بود: نتایج آرا روشن بوده و روسیه به تنهایی ایستاده است.  
این دیپلمات فرانسوی گفته بود: منشور سازمان ملل روشن است، همانطور که دبیرکل سازمان ملل می گوید هر گونه الحاق قلمرو یک کشور توسط دولت دیگر که ناشی از تهدید یا استفاده از زور باشد، نقض اصول منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی است.  
اما واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرده بود پیش نویس قطعنامه آمریکا و آلبانی علیه روسیه نشان دهنده امتناع غرب از تعامل و همکاری در شورای امنیت است.
او این پیش نویس را تحریکی با درجه پایین با هدفی که برای همه روشن است، دانسته بود.

https://irna.ir/xjKK۲۶

**مقام آمریکایی از هماهنگی دوحه و واشنگتن برای تأمین امنیت وزرشگاه‌های جام جهانی خبر داد

یک فرمانده بلندپایه نظامی آمریکا دوشنبه شب از هماهنگی میان قطر و ایالات متحده برای تأمین امنیت ورزشگاه‌های قطر در جام جهانی فوتبال خبر داد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

سرتیپ بیل کرین فرمانده کل مقر نیروهای مشترک گار ملی آمریکا واقع در ویرجینیای غربی به روزنامه شرق قطر گفت: رایزنی میان دو طرف در خصوص آمادگی برای این حادثه بزرگ صورت گرفته است، به طوری که کارشناسان گارد ملی ایالات ویرجینیا غربی در کنار یگان دفاع در برابر سلاح کشتار جمعی قطر، بخش هوایی نیروی هوایی امیری قطر، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) برای کمک در جهت دفاع و امنیت در طول مسابقات جام جهانی فعالیت خواهند کرد.

وی افزود که این تلاش‌ها شامل برنامه ریزی برای عملیات مشترک، پروتوکول‌ها و اقدامات برای تأمین امنیت ورزشگاه‌ها در برابر حملات شیمیایی، بیولوژیکی، هسته‌ای و انفجارهای شدید موسوم به (CBRNE) و تلاش برای جلوگیری از بروز حوادث، عملیات پلیس نظامی از جمله مبارزه با اغتشاش و مأموریت جهت هلی‌برد پزشکی است.

وی بر اهمیت همکاری میان قطر و آمریکا در تمام زمینه‌ها تأکید کرد و گفت که برنامه مدیریت گارد ملی آمریکا شامل عملیات هماهنگی و مشارکت نظامی برای حمایت از اهداف امن دفاعی است.

پیش از این نیز پارلمان ترکیه با طرح ریاست جمهوری این کشور برای تأمین امنیت قطر به مدت شش ماه موافقت کرده بود.

این طرح نیروهای مسلح ترکیه را مکلف می کند که در چارچوب عملیات سپر جام جهانی در قطر به مدت شش ماه فعالیت کنند.

ترکیه همچنین قرار است که سه هزار تن از پلیس ضد شورش، ۱۰۰پلیس عملیات ویژه، ۵۰ کارشناس خنثی سازی بمب، ۸۰ قلاده سگ‌های تربیت یافته را برای مقابله با هرگونه اغتشاش و آشوب راهی قطر کند.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) تا ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) برگزار خواهد شد.

https://irna.ir/xjKK۲۲

**سفیر روسیه در واشنگتن: آمریکا یکی از طرف های جنگ اوکراین است

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، روز دوشنبه گفت که وعده های رهبری ایالات متحده برای ارائه تجهیزات نظامی به کی یف این واقعیت را تأیید می کند که واشنگتن  یکی از شرکت کنندگان جنگ اوکراین است.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

آنتونف در بیانیه ای کتبی که توسط سفارت منتشر شد، افزود: تصمیم روسیه برای حمله با سلاح های دقیق به تأسیسات زیرساختی در اوکراین پاسخی به اقدامات تروریستی در کشورمان بود که مسئولیت آن کاملاً بر عهده رژیم کی یف است.

وی ادامه داد : البته انتظار واکنش متفاوتی از سوی دولت واشنگتن نداشتیم. با این حال، ما اظهارات رهبری آمریکا در مورد قصد آنها برای حمایت از ولادیمیر  زلنسکی با ارسال اضافی محصولات نظامی از جمله آخرین مدل های پیشرفته سلاح، را تایید دیگری بر این واقعیت می دانیم که واشنگتن خود را بعنوان یک شرکت کننده در درگیری تثبیت کرده است.

آنتونف  تصریح کرد : کمک های نظامی، همکاری اطلاعاتی و آموزشی با اوکراین، راهی برای تشدید بیشتر و افزایش خطر درگیری بین روسیه و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. بویژه این که اوکراین از سلاح علیه زیرساخت های غیرنظامی، واحد های مسکونی استفاده می کند.  

سفیر مسکو در واشنگتن هشدار داد:  از آمریکا و متحدانش می‌خواهیم از خطوط قرمزی که به آن نزدیک شده‌اند عبور نکنند. از پمپاژ رژیم با سلاح‌های مرگبار دست بردارید.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود، اطمینان داد که واشنگتن به ارائه کمک‌های نظامی به کی یف، از جمله تامین «سیستم‌های دفاع هوایی مدرن» ادامه می دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیشتر در نشست عملیاتی با اعضای شورای امنیت درباره حمله گسترده به تاسیسات انرژی، فرماندهی نظامی و ارتباطات در اوکراین به کی‌یف هشدار داد که اگر مقامات اوکراینی تلاش کنند به حملات تروریستی در خاک روسیه ادامه دهند، پاسخ‌های مسکو بسیار شدید خواهد بود.

وی انفجار هشتم اکتبر روی پل کریمه را یک حمله تروریستی خواند که در پشت آن سرویس های ویژه اوکراین ایستاده اند.

https://irna.ir/xjKK۲۸

**تمرین نظامی ارتش سوریه با همکاری روسیه

نیروهای ارتش سوریه با همکاری نیروهای روسیه تمرینی نظامی برای نبرد در مناطق کوهستانی و صعب العبور اجرا کردند.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

در این تمرین نظامی یگان های ارتش سوریه با مهمات جنگی شیوه نبرد در شرایط جنگی در مناطق کوهستانی و صعب العبور را تمرین کردند.

جنگنده های نیروی هوایی و واحدهای هوانیروز ارتش سوریه به همراه واحدهای زرهی و توپخانه و راکت انداز در این تمرین نظامی حضور داشتند و عملیات هلی برن را پشت خطوط دشمن فرضی انجام دادند.

ارتش سوریه با همکاری سوریه در طول سه ماه اخیر چند تمرین نظامی را انجام داده است.

https://irna.ir/xjKK۳۴

**ادامه حملات موشکی به اوکراین

رسانه‌های محلی اوکراین امروز از شنیده‌ شدن آژیر هشدار حملات هوایی و همچنین وقوع انفجار در چندین منطقه خبر دادند.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

پس از حملات موشکی روز گذشته روسیه به کی‌یف و برخی شهرهای اطراف آن، رسانه‌های اوکراینی امروز سه‌شنبه از شنیده‌شدن آژیر هشدار حملات هوایی در کی‌یف و چند منطقه دیگر خبر می‌دهد.

خبرها از حمله موشکی روسیه به زیرساخت‌های نظامی و انبارهای ذخیره اوکراین در منطقه زاپوروژیه و شنیده شدن حدود صدای ۱۶ انفجار حکایت دارد.

همچنین دقایقی پیش راشاتودی به نقل مقام‌های اوکراینی از حمله پهپادی به نیروگاه حرارتی لادیژنسکایا (Ladyzhynska) اوکراین خبر داد.

ریانووستی به نقل از رسانه‌های محلی نوشت: وقوع انفجار در منطقه اودسا گزارش شده است.

اسپوتنیک نیز گزارش داد: رسانه‌های محلی از وقوع چندین انفجار در منطقه وینیتسا خبر می‌دهند.

صفحه توییتر شبکه خبری نکستا (NEXTA) نوشت: صدای آژیر هشدار به جز در شبه جزیره کریمه در سراسر اوکراین شنیده می‌شود.

در همین حال کانال تلگرام سازمان اورژانس اوکراین اعلام کرد: در پی حملات هوایی روز گذشته روسیه، بیش از ۳۰۰ محله در پنج منطقه اوکراین همچنان با قطعی برق روبه‌رو است.

لحظاتی پیش صدای چند انفجار در مناطق «رونو» و «کریوی روگ» در غرب و جنوب اوکراین نیز شنیده شد.

سامانه پدافند هوایی در منطقه کی‌یف فعال شده است و صدای چندین انفجار در این منطقه شنیده شد.

https://irna.ir/xjKK۳v
**کیم جونگ اون: ما با دشمنان صحبتی نداریم

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی روز سه شنبه اعلام کرد پس از برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، این کشورهیچ چیز برای گفت وگو با دشمنان ندارد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

کیم خاطرنشان کرد جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) هیچ نقطه مشترکی برای گفت وگو در مذاکره با آمریکا و کره جنوبی نمی بیند.

کیم تصریح کرد: «دشمنان همواره در مورد گفت وگو و مذاکره صحبت می کنند در حالی که دائم در حال اعمال تهدیدهای نظامی جدید علیه کره شمالی هستند. ما هیچ صحبتی با دشمنانمان نداریم. همچنین ضرورتی نمی بینیم با آنها گفتگو کنیم.»

رهبر کره شمالی تاکید کرد باید یک علامت واضح به کشورهایی که خواستار تشدید وضعیت امنیتی در منطقه هستند، داده شود.

کیم جونگ اون با اشاره به برگزاری رزمایش یگان اتمی تاکتیکی این کشور از ۲۵ سپتامبر تا ۹ اکتبر (۷ تا ۱۷ مهر)، تصریح کرد: پیونگ یانگ از نزدیک مراقب وضعیت امنیتی ناپایدار در شبه جزیره کره و تمام حرکات نظامی دشمنان است. هبر کره شمالی گفته است که عملیات نظامی این کشور را در آینده تقویت می‌کند و نیازی به گفت وگو با دشمنان این کشور نیست.

بر اساس این گزارش، موشک بالستیک میان برد کره شمالی که به تازگی شلیک شد و از فراز ژاپن گذشت، موشکی است که به تازگی ساخته شده و هدف شلیک این موشک، دادن هشدار قوی تر و واضح تر به دشمنان این کشور بوده است.

پیش تر کره شمالی اعلام کرده بود که آزمایش‌های موشکی اخیر این کشور در چارچوب بازدارندگی و دفاع از خود در برابر تهدیدهای مستقیم نظامی آمریکا صورت گرفته است.

کره شمالی طی یک هفته اخیر بارها موشک بالستیک به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) شلیک کرده است.

در همین رابطه آمریکا در هراس از آزمایش‌های موشکی کره شمالی و به رغم کارآیی نبودن ابزارهای فشار علیه این کشور، تحریم‌های جدیدی علیه پیونگ یانگ اعمال کرد.

پیونگ یانگ می‌گوید آزمایش‌های موشکی این کشور اقدامی متقابل و در پاسخ به رزمایش نظامی آمریکا و کره جنوبی صورت گرفته است.

به استناد گزارش‌های خبری اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ کیم جونگ اون رهبر کره شمالی وعده داده است که توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای کشورش را شتاب می‌دهد و آنها را به گونه‌ای آماده می‌کند تا در هر زمانی مورد استفاده قرار بگیرد.

https://irna.ir/xjKK۳S

**جمهوری‌خواهان بیش از دموکرات‌ها نگران تقلب انتخاباتی هستند

نظرسنجی جدید موسسه ایپسوس و تارنمای خبری آکسیوس نشان می دهد که حدود ۴۰ درصد جمهوریخواهان و ۲۵ درصد دموکرات ها معتقدند که عامل اصلی شکست احتمالی احزاب متبوع‌شان در انتخابات آتی ناشی از تقلب خواهد بود.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

آکسیوس گزارش داد که ۲۰ درصد جمهوریخواهان معتقدند که شکست احتمالی حزبشان در انتخابات آتی "به احتمال زیاد" ناشی از تقلب بوده و ۱۰ درصد دموکرات ها نیز چنین نظری دارند.

یافته های این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که در مقایسه با جمهوریخواهان، درصد بیشتری از دموکرات ها احتمال تقلب در انتخابات را به طور قطع رد می کنند.

۶۰ درصد پاسخ دهندگان دموکرات این نظرسنجی گفتند که بعید است تقلب موجب شکست حزبشان در انتخابات آتی شود. اقلیت ۳۶ درصدی جمهوریخواه نیز چنین نظری داشته و شکست حزبشان از راه تقلب را بعید می دانند.

۳۵ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که در انتخابات میاندوره ای ۱۷ آبان به نامزدهای دموکرات و ۳۱ درصد نیز به جمهوریخواهان رای می دهند.

این نظرسنجی ۲۸ و ۲۹ سپتامبر (۶ و ۷ مهر) و از میان یک هزار و ۴ داوطلب انجام شد و حاشیه خطای آن ۳.۸ درصد است.

رهبر جمهوریخواهان سنا چندی پیش ضمن اذعان به وجود تقلب در انتخابات آمریکا، پیش بینی کرده بود که در انتخابات پیش رو احتمال کسب اکثریت سنا به دست هم حزبی هایش ۵۰-۵۰ باشد.

میچ مک کانل گفت: مقداری تقلب انتخاباتی وجود داشته و هر از گاهی پیش می آید. دموکراسی ما مستحکم است و من نگرانی ای از این بابت ندارم.

انتخابات میاندوره ای ۱۷ آبان امسال و برای گزینش ۴۳۵ نماینده مجلس، ۳۵ سناتور، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقام های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا برگزار می شود. هم اکنون اکثریت اعضای کنگره از حزب دموکرات بوده و پیش بینی می شود که کنترل دوره بعدی سنا و مجلس نمایندگان به ترتیب در اختیار دموکرات ها و جمهوریخواهان باشد.

https://irna.ir/xjKK۵b

**تمدید اعتصاب کارکنان بخش انرژی فرانسه و توقف فعالیت بیش از ۲هزار جایگاه سوخت

اتحادیه‌های کارگری شرکت‌های انرژی فرانسه در پایان نشست روز گذشته در حالی از تمدید اعتصاب گسترده خود تا امروز (سه‌شنبه) خبر دادند که فعالیت ۲ هزار و ۲۲۷ جایگاه سوخت کاملا متوقف شده‌اند.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

اتحادیه های کارگری شرکت «توتال انرژی» فرانسه و شرکت چندملیتی «اِسو اکسون موبیل» در جلسه عصر دیروز (دوشنبه) از ادامه اعتصابی خبر دادند که از بیش از ده روز پیش در پالایشگاه ها و انبارهای سوخت این شرکت‌ها شروع شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع صنفی خبر داد که در این نشست هیچ بهبودی در شرایط بن ‌بست مذاکرات نمایندگان اتحادیه‌های کارگری و مدیران شرکت‌ها حاصل نشده و اعتصاب علاوه بر تمدید قطعی در روز سه شنبه به شبکه خدمات جایگاه سوخت بزرگراهی «آرژدی» (Argedis) از شرکت‌های تابعه وابسته توتال نیز گسترش می‌یابد. پیس‌بینی می‌شود که ۱۵ جایگاه در بزرگراه‌ها به این اعتصاب بپیوندند.

بر پایه این گزارش اتحادیه کارگری افزایش ۱۰درصدی دستمزد کارکنان این شرکت‌های سوخت را برای سال جاری میلادی خواستارند. هفت درصد از این میزان برای متناسب شدن دستمزد با تورم و سه درصد دیگر برای برخورداری کارکنان از سود کلان شرکت توتال در پی افزایش بهای سوخت، مطالبه شده است.

دولت فرانسه دیشب در آماری رسمی اعلام کرد که فعالیت ۲۹.۴ درصد پمپ بنزین‌های کشور مختل شده و وضعیت در دو منطقه وخامت بیشتر است؛ اختلال در فعالیت جایگاه‌های سوخت در منطقه «او دو فرانس» (شمال فرانسه) از ۴۸.۴ درصد تا روز شنبه روز یکشنبه به ۵۴.۸ درصد افزایش یافت. در منطقه «ایل دو فرانس» که پاریس در آن واقع است اختلال در فعالیت ۳۳.۹ درصد پمپ بنزین‌ها روز یکشنبه به ۴۴.۹ درصد آنها رسید.

شبکه خبری «ب. اف. ام» فرانسه نیز در گزارشی تعداد دقیق پمپ بنزین‌های فرانسه را که کاملا تعطیل شده‌اند، ۲ هزار و ۲۲۷ جایگاه سوخت عنوان کرد.

انیس پانیه روناشه وزیر انتقل زیست محیطی فرانسه به شبکه خبری «فرانس انفو» گفت: در استان «پا دو کاله» (در شمال فرانسه) به زحمت می‌توان پمپ بنزینی را باز نگاه داشت چرا که (به دلیل تقاضای زیاد) به فاصله کمی از سوخت گیری ذخایر آن پایان می‌یابد.

وی روز یکشنبه  اعلام کرده بود: می‌خواهم بار دیگر بر درخواست بسیار قاطع دولت از رهبران و اتحادیه‌های کارگری توتال و اسو تأکید کنم. باید در چارچوب گفت‌وگوی مدنی که باید در داخل شرکت ها صورت گیرد، بدون تاخیر راه حلی پیدا کرد.

 الیویا گرگوآر وزیرمشاور صنایع کوچک و متوسط روز شنبه در مصاحبه با رادیو «فرانس انفو» بدون آوردن نام شرکت توتال انرژی و سود ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری آن در نیمه نخست سال ۲۰۲۲، گفته بود: من از شرکت‌های مربوط که بیشتر آنها گردش مالی خوبی دارند می‌خواهم درخواست‌های افزایش حقوق را نیز بررسی کنند. ما از شرکت ها انتظار داریم که به نفع کارکنان تلاش کنند.

سه چهارم کارکنان شرکت توتال‌ انرژی فرانسه اعتصاب سه‌روزه خود را از ۲۷ سپتامبر آغاز کردند و این اعتصاب از آنجا که در مهلت مقرر به نتیجه نرسید تا امروز ادامه یافته است. کارکنان توتال انرژی در حالی افزایش ۱۰ درصدی دستمزد را خواستارند که این شرکت در نیمه اول سال جاری میلادی به دلیل افزایش قابل توجه بهای سوخت در پی جنگ اوکراین، سود قابل توجهی کرده است.

پیشتر بنژامن تانژ  (Benjamin Tange) نماینده اتحادیه کنفدراسیون عمومی کار (CGT) در بخش پتروشیمی توتال، اعلام کرده بود: ما نمی‌خواهیم از پالایشگاه‌ها و بخش پتروشیمی‌ پیوسته به اعتصاب، هیچ محصولی خارج شود.

به این ترتیب، پالایشگاه زیستی «لا مد» (La Mède) در منطقه بوش-دو-رون (Bouches-du-Rhône)، پالایشگاه‌های نرماندی در «لو آور» (Havre Le)، دونژ  در «لوآر-آتلانتیک» (Loire-Atlantique)، کارلینگ در منطقه موزل (Moselle)، فیزن در منطقه رون (Rhône) و اودال در سن-ماریتیم (Seine-Maritime) و همچنین انبارهای سوخت «گراند پویی» در منطقه «سن اِ مارن» (Seine-et-Marne) و فلاندر در «نور» (Nord) مکان‌های اصلی اعتصاب و ممانعت از خروج محصولات نفت و پتروشیمی هستند.

ممانعت از خروج سوخت از پالایشگاه‌های فعال و نیز پیوستن برخی از آنان به اعتصاب سبب شد تا با پایان ذخیره سوخت و به ویژه گازوئیل در پمپ بنزین‌های متعلق به توتال که تقریبا یک سوم جایگاه‌ها را در سراسر فرانسه در اختیار دارد، وضعیت بحرانی ایجاد شود.

https://irna.ir/xjKK۵f

**صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی: رکود واقعی در کمین اقتصاد جهان است

روسای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نسبت به «وجود خطر واقعی» رکود در آغاز سال آینده میلادی (۲۰۲۳) هشدار داده و تاکید کردند که این خطر در کمین اقتصاد جهانی است.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

«دیوید مالپاس» رئیس بانک جهانی و «کریستالینا جورجیوا» رئیس صندوق بین‌المللی پول در نشستی مشترک اطمینان دادند که خطر رکود به عنوان یکی از پیامدهای ناشی از تاثیر «اختلال‌ها و آشفتگی فعلی» و سخت‌تر شدن شرایط تامین مالی به دلیل افزایش نرخ بهره به منظور مهار «تورم بالا» ایجاد شده است.

رئیس صندوق بین‌المللی پول در این زمینه هشدار داد که حدود یک سوم اقتصاد جهان، «دو فصل مداوم» انقباض را متحمل خواهند شد. به عبارت دیگر، طبق دستورالعمل‌های اقتصادی، وارد رکود فنی خواهند شد.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرده است که میزان زیان تولید اقتصاد جهانی، تا سال ۲۰۲۶ به چهار تریلیون یورو خواهد رسید که رقمی معادل تولید ناخالص داخلی آلمان است.

جورجیوا همزمان با هشدار نسبت به افزایش خطر رکود جهانی، اعلام کرد جهان اکنون وارد دوران «شکنندگی و نوسانات» شده است.

در این راستا، رئیس بانک جهانی نیز بر «کاهش» مداوم روند رشد اقتصادهای پیشرفته و همچنین تاثیر «کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار» برای اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه که مشکلات بدهی را تشدید کرده است، تاکید کرد.

مالپاس تصریح کرد سطح بدهی کشورهای در حال توسعه «به طور فزاینده ای طاقت فرسا می‌شود» و افزایش نرخ بهره به وخامت اوضاع و همچنین تورم با نرخ بهره بالا می‌افزاید.

«آیهان کاز» اقتصاددان ارشد و مدیرعامل گروه پیش‌بینی بانک جهانی نیز در این نشست خاطرنشان کرد که «دو دلیل مهم» برای نگرانی از احتمال رکود جهانی وجود دارد. نخست اینکه، پیش از تمام رکودهای بزرگ، یک وضعیت تضعیف اقتصاد جهانی مشاهده می‌شود و همه شاخص‌های اقتصادی این روند انقباض را به صورت ناگهانی بروز می‌دهند.

به گفته مدیرعامل گروه پیش بینی بانک جهانی، دومین عاملی که می‌تواند بروز رکود جهانی در آغاز سال ۲۰۲۳ را تایید کند، تضعیف گسترده موتورهای اصلی اقتصاد جهان است، چنان که در منطقه یورو، چین و ایالات متحده شاهد هستیم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، قطعی نبودن وضع موجود، طراحی سیاست‌های موثر و کارآمد توسط این اقتصادها به منظور مقابله با تورم را «دشوار» کرده و این امر، پیش‌بینی قطعی آنچه در پایان سال اتفاق خواهد افتاد را پیچیده‌تر می‌کند.

https://irna.ir/xjKK۴J

**ادعای وزیر خارجه فرانسه: پنج فرانسوی در ایران بازداشت هستند

وزیر امور خارجه فرانسه با طرح این ادعا که پنج فرانسوی در ایران بازداشت هستند، گفت: برای آزادی بازداشت شدگان فرانسوی با همتای ایرانی خود تماس خواهد گرفت.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

‌کاترین کولونا در مصاحبه با رادیو «فرانس انتر» درحالی از بازداشت ۵ فرانسوی در ایران سخن گفت که پیشتر پاریس تعداد این افراد را ۴ نفر اعلام کرده بود.

وی گفت: عصر امروز با وزیر امور خارجه ایران تماس گرفته و بار دیگر آزادی سریع ۵ هموطن را که در ایران هستند، درخواست خواهم کرد.

https://irna.ir/xjKK۵v

**هاآرتص: لاپید مسئول وقوع جنگ احتمالی با لبنان است

در سایه جنگ قدرت بین سران رژیم صهیونیستی با توجه به انتخابات پیشرو، روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" از "یائیر لاپید" نخست وزیر این رژیم خواست تا فشار رقبای داخلی را نادیده گرفته و پیش نویس توافق ترسیم مرز آبی بین فلسطین اشغالی و لبنان را امضا کند زیرا در غیر این صورت، او مسئول جنگ احتمالی خواهد بود.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مقاله ای به قلم "جدعون لیوی" از عقب نشینی نسبی "یائیر لاپید" نخست وزیر رژیم صهیونیستی از موضع خود در پرونده ترسیم مرزهای دریایی با لبنان پس از اظهارات تحریک آمیز "بنیامین نتانیاهو" رئیس حزب راستگرای لیکود که تلاش می کند تا در راستای بالا بردن شانس خود برای بازگشت به قدرت در انتخابات آینده پارلمانی این رژیم از این موضوع بهره برداری کند، انتقاد کرد.

این نویسنده صهیونیست در مقاله خود آورده است: اگر لاپید با امضای توافق از بروز جنگ با لبنان جلوگیری نکند و همزمان نیز به سیاست برخورد شدید با فلسطینی ها ادامه دهد، آن وقت دیگر نمی تواند خود را از اتهامات مبرا کند.

در این مقاله آمده است: با نزدیک شدن موعد انتخابات پارلمانی اسرائیل در ماه نوامبر آینده، لاپید تلاش می کند تا ثابت کند که کابینه چپگرای او قدرتمند است اما عملکرد و تاثیرپذیری آن نشان می دهد که این کابینه «کابینه جنگ ها» خواهد بود و اینگونه نیست که چپگرایان به طور حتمی بهتر از راستگرایان باشند.

این نویسنده صهیونیست تاکید کرد: اگر لاپید شجاعت به خرج ندهد و به سمت امضای توافق ترسیم (مرزهای آبی بین فلسطین اشغالی و لبنان) نرود، مسئولیت جنگ آینده در جبهه شمال (فلسطین اشغالی با لبنان) با او خواهد بود. اگر نخست وزیر و وزیر (جنگ) فورا به ارتش دستور ندهند که به درگیری های کرانه باختری پایان دهد، مسئولیت نابسامانی ها بر عهده هر دوی آن ها خواهد بود.

در این مطلب همچنین آمده است که اگر اوضاع اینگونه ادامه پیدا کند، رژیم صهیونیستی خود را در جنگ خواهد دید و بار دیگر ثابت خواهد شد که اردوگاه چپگرایان می توانند این رژیم را به دور جدیدی از جنگ و خونریزی بکشاند.

پیش از این جبران باسیل رهبر جریان آزاد ملی لبنان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی "ال. بی. سی" لبنان گفت: حزب الله معادله قدرت را تحمیل کرد و کشور لبنان در مساله ترسیم مرزهای دریایی به مطالبات خود دست یافت و اکنون تنها یک گام مانده است. جایگزین توافق، جنگ خواهد بود.

همچنین الیاس بوصعب نایب رییس پارلمان لبنان دوشنبه شب اعلام کرد که توافق تعیین مرز دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی نزدیک است.

بوصعب به خبرگزاری رویترز گفت که لبنان نسخه نهایی پیش نویس توافق مرز دریایی با رژیم صهیونیستی را از آمریکا دریافت کرده است.

وی با تاریخی خواندن توافق تعیین مرز دریایی با رژیم صهیونیستی، گفت که پیش نویس این توافق، تمام خواسته‌های لبنان را درنظر گرفته است و توافق احتمالا نزدیک باشد.

در همین ارتباط، یک مقام آمریکایی بلندپایه از تحویل نسخه نهایی پیش‌نویس توافق پیشنهادی این کشور در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی، به بیروت و رژیم صهیونیستی خبر داد.

این مقام بلندپایه آمریکایی که خواست نامش محفوظ بماند، عصر روز (دوشنبه) اعلام کرد که آموس هوکشتاین، میانجی آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی نسخه نهایی پیش‌نویس توافق مرزهای دریایی را برای طرف‌های لبنانی و "اسرائیلی" ارسال کرد.

این مقام آمریکایی تاکید کرده است: ما خیلی به امضای توافق نزدیک هستیم.

شبکه قطری «العربی الجدید» نیز در گزارشی به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که تدارکات و مقدمات برای امضای رسمی توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی در حال انجام است.

العربی الجدید همچنین اعلام کرد: «پیش‌بینی می‌شود امضای رسمی توافق مذکور بیستم اکتبر (۲۸ مهر) در منطقه مرزی «راس الناقوره) انجام شود.»

https://irna.ir/xjKK۵V

**آسوشیتدپرس: آمریکا در روابط بین المللی تخاصمی‌تر شده است

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که روابط بین المللی آمریکا در سالهای اخیر دستخوش تغییراتی اساسی شده به طوری که از دیدگاه مردم این کشور روابط واشنگتن با کشورهایی مانند روسیه و کره شمالی تخاصمی‌تر شده است.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

آسوشیتدپرس نوشت: مردم آمریکا می گویند روابط کشورشان با متحدان آمریکا تغییری نکرده و بعضا ارتقا یافته اما تعاملات آمریکا با کشورهایی که از گذشته با آنها دشمنی داشته -مانند روسیه و کره شمالی- وخیم تر شده است.

با گذشت دو سال از روی کارآمدن دولت جو بایدن ارزیابی های متفاوتی در مقایسه با چهار سال پیش، یعنی درست هنگامی که دو سال از ریاست جمهوری دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سلف او می گذشت، ارائه شده است.

نظرسنجی که این خبرگزاری با کمک مرکز تحقیقات امور عمومی نورک و مرکز پیرسون انجام داده، نشان می دهد که اکنون ۶۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی می گویند روابط آمریکا با دشمنانش بدتر خواهد شد. چهار سال پیش ۲۶ درصد از مردم آمریکا همین نظر را داشتند.  

این نظرسنجی حاکی است که تنها ۲۱ درصد از مردم آمریکا بر این باور هستند که روابط کشورشان با متحدان آن وخیم تر شده است.

در کل، ۳۹ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی انتظار دارند که آمریکا در جایگاه بدتری در سطح جهان قرار گیرد. در سال ۲۰۱۸ یعنی در دولت ترامپ ۴۸ درصد این نظر را داشتند.

«شیلا کوهنتب» (Sheila Kohanteb) دانشمند سیاسی و مدیر اجرایی مرکز تحقیقات و حل تعارضات جهانی پیرسون، این نتایج را به دلیل تاثیر فضای کاملا حزبی شده که در آن احزاب بشدت با هم دچار اختلاف می شوند، می داند.

به گفته او این امر بر نگاه جمهوریخواهان و دموکرات ها بر جایگاه جهانی کشورشان تاثیر گذاشته است.

چهارسال پیش زمانی که ترامپ ریاست دولت آمریکا را برعهده داشت، سه چهارم دموکرات ها انتظار داشتند جایگاه این کشور در سطح جهان تضعیف شود. اکنون همین نسبت از دموکرات ها پیشرفت و ثبات در جایگاه کشورشان را پیش بینی می کنند.

در مقابل از هر ۱۰ نفر جمهوریخواه حدود ۶ نفر از آنها در سال ۲۰۱۸ پیش بینی می کردند که جایگاه کشورشان در جهان ارتقا یابد. همین درصد از جمهوریخواهان اکنون که رئیس جمهوری دموکرات در کاخ سفید است انتظار دارند که دولت کنونی جایگاه آمریکا در جهان را تضعیف کند.

کریستی ودوارد جمهوریخواه آمریکایی در این زمینه گفت «کشورهای دیگر به ما می خندند و انتظار دارند دچار تفرقه شویم».

از نظر او اقتصاد و رهبری آمریکا در سطح جهان در دولت بایدن تضعیف شده است.

این گزارش می افزاید: همزمان با ادامه حملات روسیه به اوکراین، تنش های آمریکا با چین بر سر تایوان و دیگر مسائل افزایش یافته است و تقابل آمریکا با کره شمالی و ایران بر سر برنامه های هسته ای این کشورها بیشتر شده است.

جمهوریخواهان و دموکرات ها به نسبت های مشابه می گویند روابط با این دو کشور در سال آینده وخیم تر خواهد شد.

این نظرسنجی همچنین نشان داد ۷۸درصد آمریکایی ها معتقدند که آمریکا باید حمایت مالی از کشورهایی را که نتوانسته اند از حقوق زنان و اقلیت ها دفاع کنند، قطع کند.

این نظرسنجی با مشارکت ۱۰۰۳ نفر از بزرگسالان آمریکایی در بازه زمانی بین ۹ تا ۱۲ سپتامبر (۲۱-۱۸ شهریور) با ضریب خطای مثبت و منفی ۴ درصد انجام شده است.

https://irna.ir/xjKK۴V

**اتریش از اتحادیه اروپا شکایت کرد

در پی طبقه‌بندی انرژی‌های هسته‌ای و گازی با عنوان سبز از سوی اتحادیه اروپا، اتریش ضمن غیرمسئولانه خواندن این اقدام، علیه بروکسل طرح شکایت کرد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

اتریش علیه اتحادیه اروپا پرونده ای را به جریان انداخته و دلیل آن را طبقه بندی تولید برق هسته ای و گازی در انواع انرژی پایدار ذکر کرده است. مقام های این کشور اروپایی اقدام اتحادیه اوپا را "غیر مسئولانه و غیر منطقی" توصیف کرده اند.

براساس گزارش های منتشر شده، وین پرونده ای علیه اتحادیه اروپا تشکیل داده و به دنبال حمایت سایر پایتخت‌های اروپایی درمورد این رده بندی اتحادیه از گاز و انرژی هسته ای به عنوان گزینه های سرمایه گذاری پایدار است. مشکل اتریش در واقع با این تعریف جدید اتحادیه اروپا از سرمایه گذاری سبز است.

از این رو دولت اتریش با تشکیل پرونده علیه بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) در پی آن است تا سایر کشورهای عضو را با خود همگام کند.

«لئونور گیواسلر» وزیر محیط زیست اتریش با اعلام این اقدام قانونی از طریق دیوان دادگستری اروپا، بر مواضع کشورش که می گوید برچسب سبز بر انرژی هسته ای و گاز "غیر مسئولانه و غیر منطقی" است، تاکید کرد.

وی افزود: چیزی که من با تمام قدرتم در برابر آن مقاومت می‌کنم، تلاش برای جلوگیری از اقدامات پشت پرده پاک جلوه دادن انرژی هسته ای و گازی است.  

گیواسلر ابراز نگرانی کرد که سبز نامیدن گاز و طبقه بندی آن در انواع انرژی های پایدار اعتبار اتحادیه اروپا را با توجه به سهم آن در گرم شدن کره زمین تضعیف کند. وی این اقدام را گمراه کننده توصیف کرد.

وزیر محیط زیست اتریش همچنین با اشاره به فجایع هسته ای چرنوبیل و فوکوشیما انرژی اتمی را همراه با خطرات غیرقابل محاسبه و جبران ناشدنی دانست. اتریش نیروگاه هسته ای ندارد.

اما پرسش اینجاست که برچسب سبز بر روی کدام نوع از انواع انرژی گذارده می شود؟ کمیسیون اروپا سال گذشته برخی از روش‌های تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی، برق آبی و نیروی باد را به عنوان انواع سازگار با آب و هوا تعیین کرد. اما قرار است از تاریخ ژانویه ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۱) برخی تاسیسات گازی و هسته ای نیز تحت عنوان پایدار طبقه بندی شوند.

گنجاندن این نوع انرژی در طبقه بندی مزبور می تواند سرمایه گذاری های لازم را هم جذب کند. این در حالی است که این انرژی ها از جمله انواع آلاینده زیست محیطی بشمار می روند. بنابراین علاوه بر اتریش، فعالان محیط زیست نیز از جمله "بنیاد صلح سبز" چالش های قانونی جداگانه ای علیه کمیسیون اروپا به راه انداخته و این اتهام را مطرح نموده اند که بروکسل خود ناقض قوانین آب و هوایی است.

https://irna.ir/xjKK۵K

**فاجعه حمله مرگبار در تایلند؛ مقررات حمل سلاح سخت‌گیرانه تر می‌شود

پس از فاجعه مرگبار حمله مسلحانه اخیر به یک مهد کودک در تایلند، نخست وزیر این کشور دستور داد آژانس های مرتبط با موضوع مالکیت اسلحه، قوانین و مقررات سختگیرانه تری اتخاذ کنند.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

به دنبال کشتار ۳۶ نفر از جمله ۲۴ کودک توسط پلیس سابق در شهر «اوتای سوآن» واقع در ۵۰۰ کیلومتری شمال شرق بانکوک، یکی از بزرگترین و هولناک ترین کشتارهای کودکان در تاریخ این کشور اتفاق افتاد.  

«آنوچا بوراپاچسری» سخنگوی دولت در بیانیه ای اعلام کرد «پرایوت چان اوچا» نخست وزیر تایلند به دولت دستور داده است در میان افسران پلیس این کشور آزمایش استفاده از مواد مخدر غیرقانونی صورت گیرد و برای افرادی که به این مواد اعتیاد دارند راه های درمان در پیش گرفته شود.

همچنین نخست وزیر این کشور دستور داده تا  مجوز مالکیت افرادی که  اسلحه دارند اما در مقاطع مختلف تهدیدی برای جامعه به نظر رسیدند و یا موجب ناآرامی در جامعه شدند، باطل شود. بدین ترتیب استفاده از مواد مخدر غیرقانونی و قاچاق اسلحه با قوانین سختگیرانه تری لحاظ خواهد شد.  

«دامرونگساک کیتپراپاس» رئیس پلیس تایلند در مصاحبه به خبرنگاران تاکید کرد به علاوه پس از این در دست داشتن برگه های سلامت روانی در درخواست کسب مجوز سلاح و نگهداری آن  الزامی و مورد نیاز خواهد بود.

داشتن مجوز مالکیت اسلحه در تایلند در مقایسه با سایر کشورهای آسیای شرقی بسیار بالاست.

https://irna.ir/xjKK۵Y

**انتشار گزارشی تکان دهنده از وضعیت هولناک حقوق بشر در عربستان

یک سازمان حقوق بشری گزارشی تکان دهنده از وضعیت هولناک حقوق بشر در عربستان و موارد شکنجه جسمی و روحی علیه فعالان از جمله افراد محکوم به اعدام در زندانها و خانواده های آنها منتشر کرد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

سایت مخالف "سعودی لیکس" در گزارشی با اشاره به وضعیت ناگوار حقوق بشر و آزادی در عربستان سعودی به نقل از سازمان حقوق بشر عربستان مستقر در اروپا نوشت:  بر اساس رصدی که این سازمان انجام داده است، شهروندان عربستان از لحظه دستگیری تحت انواع شکنجه قرار می گیرند و این شکنجه ها با صدور احکام متوقف نمی شود بلکه بد رفتاری ها پس از اجرای احکام ادامه می یابد و شامل حال خانواده های محکومان نیز می شود.  

بر اساس اعلام این سازمان حقوق بشری، عربستان سعودی انواع مختلفی از شکنجه‌های روحی و جسمی را علیه بازداشتی ها که بعدا" با مجازات اعدام روبرو می‌شوند، انجام می‌دهد و در زمان بازداشت با ضرب و شتم و زورگویی و تبعید که مدت آن در برخی موارد بسیار طولانی‌ است، مواجه می شوند.  

گزارشگران ویژه در نامه‌هایی به دولت عربستان از جمله در مسائل مربوط به اعدام‌های انجام شده در مارس ۲۰۲۲ این موضوع را تایید و اشاره کردند که «اسعد شبر» و «محمد الشاخوری» دو نفر از متعرضان پس از دستگیری با تبعید مواجه شدند.

این سازمان حقوق بشری عربستان در اروپا استفاده از الگوهای شکنجه فیزیکی از جمله شوک الکتریکی، محرومیت از خواب، ضرب و شتم، کشیدن ناخن، آویزان کردن از پا و موارد دیگر را که با هدف مجبور کردن فرد بازداشت شده به اعتراف یا امضای اعترافنامه در مرحله بازجویی انجام می شود، مستند کرده است.  

در بین کسانی که با این نوع شکنجه ها مواجه شد، نوجوان «مصطفی الدرویش» است که در ژوئن ۲۰۲۱ اعدام شد و در آن هنگام با تهدید به محاکمه مجدد مجبور شد تا اعترافات خود را امضا کند.

این سازمان علاوه بر شکنجه های جسمی، انجام شکنجه های روانی علیه تعدادی از بازداشت شدگان که به اعدام محکوم شده بودند از جمله تهدید خانواده هایشان را رصد کرده است.

«حیدر آل لیف» معترضی که در ۲۳ آوریل ۲۰۱۹ اعدام شد، تهدید شده بود که در صورت امضا نکردن اعترافات، همسرش به زندان احضار خواهد شد تا از او طلاق بگیرد.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشری عربستان در اروپا، بازداشت شدگان افزون بر این اعمال دیگری مانند محرومیت از تماس با خانواده، ضرب و شتم و توهین های روزانه مواجه می شوند.

در بسیاری از موارد، شکنجه منجر به معلولیت یا مصدومیت و درد دائمی و همچنین حالت اغما و از دست دادن هوشیاری می‌شود و در بسیاری از موارد، زندانی از حق درمان محروم است.

این گزارش اضافه کرد که «منیر آل آدم» جوانی که در آوریل ۲۰۱۹ اعدام شد، به دلیل شکنجه شنوایی خود را از دست داد و «عبدالله آل طریف» جوان دیگری که در همان اعدام دسته جمعی اعدام شد، تحت شکنجه قرار گرفت که این شکنجه ها موجب آسیب دیدن مهره های ستون فقراتش و انحراف چشم چپش شد و سایر اعضای بدنش نیز آسیب دید.

به رغم اظهارات بازداشت شدگان مبنی بر شکنجه و گرفتن اعتراف اجباری در برابر قضات که در پرونده هایی که این سازمان پیگیری کرد، رسیدگی و تحقیقات جدی در مورد ادعاهای آنها انجام نشد.

در گزارش این سازمان حقوق بشری عربستان آمده است که بدرفتاری و شکنجه حتی پس از شروع محاکمه و در برخی موارد پس از صدور احکام اعدام نیز ادامه دارد. رصد این سازمان نشان داد که به دلیل مخالفت با محرومیت از حق تماس با خانواده اش پس از شروع محاکمه، «سعود الفرج» زندانی عربستانی که دادستانی خواهان اعدام وی است، به سلول انفرادی بازگردانده شد.

علاوه بر این، این سازمان موارد بدرفتاری با زندانیان محکوم به اعدام را رصد کرده است که بر این اساس، «عباس الحسن» تاجری که در آوریل ۲۰۱۹ اعدام شد، به دلیل دریافت عینک طبی از خانواده اش در سلول انفرادی قرار گرفت و مجبور شد ساعت ها روی پاهای خود بایستد.

علاوه بر افرادی که در معرض مجازات اعدام قرار می گیرند، خانواده ها نیز مورد بدرفتاری قرار دارند و خانواده ها از حق وداع با فرزندان خود محروم می شوند و برخی خانواده ها از رسانه ها و شبکه های اجتماعی از اجرای این احکام مطلع می شوند و آسیب روانی جدی به آنها وارد می شود.

علاوه بر این، خانواده ها حق دفن محکومین یا حتی اطلاع از محل دفن آنها را ندارند که این خود به منزله شکنجه مستمر علیه خانواده ها است.

بر اساس رصد سازمان حقوق بشری عربستان در اروپا، حکومت پادشاهی سعودی تاکنون جسد ۱۳۲ نفر از محکومین به اعدام را تحویل نداده است.

این سازمان حقوق بشری اضافه کرد که با توجه به افزایش سرکوب سنگین، دستگیری مدافعان حقوق بشر و جلوگیری از هرگونه فعالیت جامعه مدنی و ارعاب خانواده ها، دسترسی به اطلاعات مربوط به محکومان دشوارتر شده است.

با وجود این، این سازمان ۳۷ مورد را ثبت کرده است که در آن بازداشت شدگان در حال حاضر با مجازات اعدام روبرو هستند که حداقل هشت نفر از آنها نوجوان هستند.

بر اساس اطلاعات سازمان یاد شده، نهادهای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره بسیاری از پرونده های افرادی که در حال حاضر با مجازات اعدام روبرو هستند، به دولت عربستان نامه نوشته و نقض قوانین بین المللی در آنها را تایید کرده اند.

https://irna.ir/xjKK۴۳

**فرانسه بلاروس را به تحریم های بیشتر تهدید کرد

وزیر امور خارجه فرانسه، بلاروس را به تحریم‌های بیشتر درصورت مشارکت بیش از پیش در جنگ اوکراین، تهدید کرد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

کارتین کولونا امروز در مصاحبه با رادیو «فرانس انتر» ‌ گفت: بلاروس درصورت مشارکت بیش از پیش در جنگ اوکراین ممکن است با تحریم‌های بیشتری مواجه شود.

الکسادر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس دیروز (دوشنبه) گفت: در پاسخ به تهدید آشکار بلاروس از سوی کی‌یف و حامیان آن در غرب، دستور داده است که نیروهای نظامی کشورش به همراه نیروهای روسیه در نزدیکی اوکراین مستقر شوند.

برخی رسانه‌ها اظهارات لوکاشنکو را نشانه‌ای از احتمال همکاری مشترک روسیه با بلاروس و در نتیجه تشدید احتمالی درگیری‌های اوکراین قلمداد می‌کنند.

این در حالی است که روز گذشته کی‌یف و تعدادی دیگر از شهرهای اوکراین هدف بمباران گسترده قرار گرفتند؛ اقدامی که بسیاری آن را پاسخ تند کرملین به انفجار در پل «کرچ» که کریمه را به روسیه متصل میکرد، قلمداد کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را که پیشتر در سال ۲۰۱۴ اعلام استقلال کرده بودند، به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» و طرف غربی آن را «تهاجم نظامی» در اوکراین خواندند، آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. این جنگ که هشتمین ماه خود را می گذراند با برگزاری همه‌پرسی در چهار منطقه دنباس شرقی، پیش‌روی نیروهای اوکراینی در بخش‌های تحت تصرف روسیه، انفجار در پل کرچ و بمباران دیروز و امروز شهرهای اوکراین  وارد مرحله تازه‌ای شده است.

https://irna.ir/xjKK۷b

**هشدار در مورد قریب الوقوع بودن رکود اقتصادی در آمریکا

مدیر اجرایی بانک سرمایه گذاری «جی‌پی‌مورگان چیس» هشدار داد اقتصاد آمریکا به احتمال بسیار زیاد در ۶ تا ۹ ماه آینده دچار رکود خواهد شد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی نوشت: «جیمی دایمن» هشدار داد این احتمال که اقتصاد آمریکا و جهان تا اواسط سال آینده دچار رکود شود «بسیار بسیار جدی است». 

این بازرگان و مدیر ارشد اجرایی بزرگترین بانک آمریکا روز دوشنبه گفت اقتصاد آمریکا اکنون در وضعیت خوبی است و احتمالا مصرف کنندگان در مقایسه با بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ در وضعیت مناسب تری بسر می برند.  

مدیر شرکت خدمات مالی و بانکداری چند ملیتی آمریکایی گفت: نمی توان درباره اقتصاد بدون صحبت کردن از مسائل در آینده سخن گفت.

وی در مصاحبه با «جولیانا تاتلبرام» مجری و خبرنگار سی ان بی سی در کنفرانس لندن گفت: یکی از نشانه های نواخته شدن زنگ هشدار، تاثیر تورم و افزایش نرخ بهره است که بیش از حد انتظار بوده است.

این مدیر آمریکایی درباره تاثیرات تشدید جنگ روسیه در اوکراین بر اقتصاد آمریکا نیز هشدار داد و گفت: اروپا اکنون در رکود بسر می برد. اما مسائل بسیار بسیار جدی وجود دارد که من فکر می کنم می تواند اقتصاد آمریکا و جهان را به رکود سوق دهد و این احتمال وجود دارد که این مسائل آمریکا را بین ۶ تا ۹ ماه آینده وارد رکود اقتصادی کند.

اظهارات دایمن در شرایطی مطرح شده که نگرانی های فزاینده ای درباره چشم انداز رکود اقتصادی بروز کرده که به ویژه به دلیل تصمیم فدرال رزور و دیگر بانک های مرکزی درباره افزایش نرخ بهره به منظور مقابله با تورم فزاینده بوده است.

«چارلز ایوانز» رئیس فدرال رزرو شیکاگو، ماه گذشته در گفتگو با سی ان بی سی گفت که از این که بانک مرکزی ایالات متحده در تلاش برای مقابله با نرخ تورم بالا، بیش از حد سریع عمل کند، نگران است.

فدرال رزرو ماه گذشته نرخ های بهره را سه چهارم درصد افزایش داد که سومین افزایش متوالی در این اندازه بود. مقامات فدرال رزرو همچنین اعلام کردند که به افزایش نرخ های بسیار بالاتر از محدوده فعلی ۳ تا ۳.۲۵ درصد ادامه خواهند داد.

دایمن در این زمینه گفت بانک مرکزی «بیش از حد منتظر ماند و اقدام بسیار اندکی انجام داد» به طوری که تورم به بالاترین حد در ۴۰ سال گذشته رسید. بانک مرکزی اکنون در حال جبران کردن است.

این مدیر آمریکایی گفت که نمی تواند مطمئن باشد که رکود در آمریکا چقدر ممکن است ادامه داشته باشد، و فعالان بازار باید طیفی از نتایج را ارزیابی کنند.

وی همچنین درباره چشم انداز فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک (اس اند پی ۵۰۰) پیش بینی کرد که این شاخص می تواند به آسانی ۲۰ درصد نسبت به سطوح فعلی افت داشته باشد و این ۲۰ درصد بعدی می تواند به مراتب دردناک تر از اولی باشد.

دایمن در اوایل ژوئن گذشته در جمع تحلیلگران و سرمایه گذاران گفته بود بانک متبوعش را برای یک «توفان اقتصادی» ناشی از تصمیمات فدرال رزرو و جنگ اوکراین آماده می کند.

بانک جی پی مورگان قرار است روز جمعه نتایج مالی سه ماهه سوم را منتشر کند.

سهام این بانک تا به امروز تقریباً ۳۳ درصد کاهش یافته است.

https://irna.ir/xjKK۷۳

**زمین لرزه ۵.۱ ریشتری شمال شرق افغانستان را لرزاند

زلزله ای به بزرگی ۵.۱ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) صبح روز سه شنبه مناطقی از ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان را لرزاند. تا کنون خبری درباره خسارات یا تلفات احتمالی این زمین لرزه مخابره نشده است.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

امروز سه شنبه حدود ساعت ۰۰: ۴ صبح یک زلزله در مناطی از   «اشکاشم»  ولایت بدخشان به وقوع پیوست.

«مولوی معزالدین احمدی»  رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بدخشان وقوع یک زلزله ۵.۱ ریشتری دیگر را در این ولایت تائید کرده است و گفت هنوز درباره خسارات و تلفات احتمالی ناشی از آن اطلاعاتی منتشر نشده است.

سازمان لرزه نگاری آمریکا USGS هم اعلام کرد این زمین ‌لرزه به بزرگی ۵.۱ درجه ریشتر در «اشکاشم»  واقع در  ولایت بدخشان رخ داده است.

جنوب‌شرق افغانستان در اوایل تابستان امسال شاهد یک زمین‌لرزه‌ مرگبار بود که جان بیش از یکهزار نفر را گرفت.

https://irna.ir/xjKK۸c

**جاسوسی رژیم اسرائیل در کشورهای عرب سازشکار

یک رسانه رژیم صهیونیستی در گزارشی از فعالیت های جاسوسی رژیم صهیونیستی در کشورهای سازشکار عرب منطقه و همکاری های اطلاعاتی و خرابکارانه دستگاههای جاسوسی این رژیم با حکام این کشورها پرده برداشت.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

شبکه تلویزیونی صهیونیستی "۱۲۴" در گزارشی از بهره برداری تل آویو از توافق سازش موسوم به "توافق ابراهیم" برای کارهای جاسوسی علیه کشورهای منطقه و همکاری اطلاعاتی و خرابکارانه تل آویو با حکام سازشکار پرده برداشت و نوشت: "مشارکت غیر معمول و خارج از عرفی از جانب ارتش اسرائیل و برخی کشورهای منطقه در جریان است. واحد همکاری های بین المللی وابسته به اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل وظیفه دارد روابطی را در پشت صحنه ایجاد کند، گفته می شود روسای شعبه های آن فارغ التحصیلان سابق یگان های اطلاعاتی هستند اما امروز آنها لباس های مبدل رسمی می پوشند و ماموریت های دیپلماتیک مخفی را با هدف ایجاد مشارکت که اساس آن بر تبادل اطلاعات استوار است، برای ارتش اسرائیل انجام می دهند. "

این شبکه در اشاره به اینکه چگونه برخی حکام سازشکار با افتادن به دامن رژیم اسرائیل و همدستی با این رژیم، امنیت و ثبات خاورمیانه را تضعیف کرده و راه را برای کارهای خرابکارانه و تفرقه افکنانه رژیم صهیونیستی علیه ملت های مسلمان منطقه هموار کرده اند، گفت: حدود یک سال پیش و پس از امضای (توافق سازش) ابراهیم، شعبه جدیدی در واحد همکاری های بین المللی وابسته به اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل با هدف گسترش همکاری های اطلاعاتی و عملیاتی در خاورمیانه تاسیس شد. مسئول این شعبه جدید گفت که این توافق‌ کار سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل از اطلاعات نظامی ارتش گرفته تا موساد (سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل) را تسهیل کرد. اسرائیل قبل از توافق (سازش) ابراهیم به صورت منزوی عمل می کرد. "

به گفته این شبکه صهیونیستی، این مسئول صهیونیست سپس از ماهیت همکاری های جاسوسی مشترک رژیم اسرائیل با برخی حکام سازشکار خاورمیانه و اقدامات خرابکارانه علیه کشورهای منطقه پرده برداشت و گفت: ماهیت این فعالیت‌ها جمع‌آوری اطلاعات، نفوذ و غیره است ... به گفته منابع اسرائیلی، همکاری اطلاعاتی به معنای دادن اطلاعات یا ارزیابی های اطلاعاتی یا اطلاعات مورد علاقه به شریک است و در ازای این، شریک به شما فرصتی می دهد تا کاری را انجام دهید یا اینکه فعالیتی به نفع شما انجام شود؛ بدون اینکه به نفع آن باشد با علم به اینکه او می تواند شخص ثالثی بین شما باشد. "

در پی سیاست‌های ستیزه‌جویانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و دیدگاه‌ها و تحلیل‌های اشتباه کشورهای امارات و بحرین از شرایط منطقه و فرصت‌طلبی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی، توافق نامبارک امارات و بحرین با رژیم تل آویو موسوم به توافق ابراهیم در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۵ شهریور ۱۳۹۹) منعقد شد و این دو کشور روابط پیشین خود را با این رژیم علنی کردند. به دنبال بحرین و امارات، کشورهای سودان و مغرب به عادی سازی روابط میان خود و رژیم صهیونیستی اقدام و این توافق نامبارک و ننگین را امضا کردند.

این اقدام برخی حکام سازشکار عرب با موج محکومیت شدید ملت های آنها و سایر ملت های مسلمان منطقه روبرو شد و آنها چنین اقدامی را خیانت به آرمان های ملت فلسطین و مسائل برحق جهان اسلام دانستند و درباره پیامدهای منفی این سازش بر کشورهای منطقه و منافع ملی آنها هشدار دادند.

https://irna.ir/xjKK۴۴

**افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی پس از تحولات جنگ اوکراین

شاخص بورس در بازارهای اروپایی امروز سه‌شنبه ضمن تداوم نگرانی‌ها از رکود اقتصاد جهانی و اعمال سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی، بر اثر تحولات اخیر جنگ اوکراین با افت قابل توجه روبرو شد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

شبکه سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد که شاخص استاکس که نشان دهنده شاخص ۶۰۰ شرکت سرمایه گذاری در ۱۷ کشور اروپایی است در معاملات اولیه امروز ۰.۸ درصد سقوط کرد درحالیکه دیگر شاخص‌های اصلی نیز در وضعیت منفی قرار داشتند.

به نوشته این شبکه آمریکایی، در کنار نگرانی از افزایش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی و تاثیر آنها بر رشد اقتصادی، بازارهای اروپا پس از وقوع چندین انفجار در کی‌یف پایتخت اوکراین تحولات مربوطه را با دقت رصد می‌کنند.

بازارهای جهانی منتظر انتشار نرخ تورم آمریکا در روز پنجشنبه هستند. از سوی دیگر نیز شاخص بازار سهام آمریکا در روز گذشته سقوط کرد و شاخص نزدک در دو سال اخیر به کمترین میزان خود رسید درحالیکه سهام شرکت‌های فناوری به علت بالا رفتن نرخ‌های بهره همچنان بیشترین ضربه را از وضعیت بازار متحمل می‌شوند.  

بانک مرکزی انگلیس امروز سه‌شنبه بمنظور بازگرداندن نظم به بازار اوراق قرضه کشور، از گسترش عملیات خرید اضطراری این اوراق خبر داد. از سوی دیگر لیز تراس نخست وزیر انگلیس به تازگی برنامه اقتصادی دولت را بر پایه کاهش مالیات میلیاردرها و کسر کمک هزینه اقشار کم درآمد ارائه کرده است. این برنامه با واکنش شدید بازار مالی مواجه و منجر به سقوط ارزش پوند به پایین ترین حد در چهار دهه گذشته شد. در همین پیوند بانک مرکزی انگلیس از احتمال جهش نرخ بهره بین بانکی تا سه برابر شاخص کنونی خبر داد.

https://irna.ir/xjKK۹۷

**تشدید بحران هزینه های زندگی در انگلیس با روند صعودی بهای مواد غذایی

داده‌های آماری نشان می‌دهد که تورم مواد غذایی در انگلیس طی ۱۲ هفته منتهی به ۲ اکتبر به ۱۳.۹ درصد رسیده و به این ترتیب ۶۴۳ پوند دیگر به صورت‌حساب‌ سالانه مردم انگلیس در بحبوحه بحران هزینه‌های زندگی اضافه شده است.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

تحقیقات پژوهشکده انگلیسی کانتار نشان می‌دهد که قیمت مواد غذایی در انگلیس در قیاس با ماه گذشته میلادی جهش قابل توجهی را تجربه کرده است. طبق آمار منتشر شده تورم مواد غذایی در ماه پیش ۱۲.۴ درصد بوده که حدود ۵۷۱ پوند بیشتر بر مخارج مردم فشار می‌آورد.  

افزایش قیمت مواد غذایی یکی از عوامل اصلی بالا رفتن نرخ تورم در انگلیس بشمار می‌رود که در حال حاضر روی پایه ۹.۹ درصد قرار دارد. این درحالیست که افزایش قیمت انرژی در ماه‌های اخیر به بالارفتن هزینه‌ها در تمام بخش‌های اقتصادی کشور دامن زده است.

گزارش موسسه کانتار نشان می‌دهد که برخی اقلام از جمله شیر بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده، درحالی که تقاضا برای خرید محصولات اقتصادی و ارزان بالارفته است.     

فریزر مک‌کویت، رئیس بخش خرده‌فروشی موسسه کانتار در این باره گفت: «با توجه به افزایش قبوض انرژی، به نظر می‌رسد خریداران به دنبال راه‌های ارزان‌تری برای آشپزی هستند زیرا سعی می‌کنند از فرهای خود اجتناب کنند. فروش لوازم پخت و پز شامل آرام پز، سرخ کن و ساندویچ ساز که عموماً انرژی کمتری مصرف می کنند، ۵۳ درصد افزایش یافته است. همچنین فروش لحاف و پتوهای مجهز به گرم‌کن برقی ۸ درصد بیشتر شده است.  

این درحالیست که مردم از ترس قطع برق و خاموشی در زمستان به سراغ انبار کردن شمع رفته و به این ترتیب فروش این محصول ۹ درصد افزایش یافته است. سازمان ناظر بر توزیع انرژی در انگلیس هفته پیش درباره خطر کمبود گاز و شبکه ملی برق انگلیس نیز از احتمال قطعی برق در زمستان هشدار داده است.

اوضاع اقتصادی انگلیس این روزها تعریف چندانی ندارد و برنامه اقتصادی دولت که بر پایه معیارهای بازار آزاد و سامان‌دهی اوضاع ارائه شد، باعث تشدید شرایط شده است. بانک مرکزی انگلیس امروز در گزارشی دورنمای تاریکی را نسبت به آینده بازارمالی این کشور ارائه و اعلام کرد که به ناچار برنامه خرید اوراق قرضه دولتی را برای بازگرداندن ثبات، گسترش می‌دهد.

این درحالیست که جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹.۹ درصد رسیده است که در تاریخ چهار دهه گذشته بی‌سابقه است.

بر اساس نظرسنجی موسسه ارنست و یانگ (ئی‌وای) بیش از یک سوم (۳۷ درصد) مردم انگلیس با درآمد پایین و متوسط  فقط اقلام ضروری را خرید می کنند که نسبت به فوریه گذشته ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. این درحالیست که ۳۲ درصد مردم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به خرید مارک های ارزان تر روی آورده اند. نیمی از مردم می‌گویند از نظر مالی وضعیت بدتری به نسبت قبل دارند و تنها ۳۹ درصد می گویند که احساس می کنند کنترل زندگی خود را در دست دارند.

همچنین مرکز آمار ملی انگلیس با انتشار گزارشی اعلام کرد که ۴۹ درصد مردم سبد خرید خود را کاهش داده و ۴۸ درصد ناگزیر به پرداخت هزینه‌های بیشتر شده‌اند. بر اساس این گزارش، ۹۱ درصد گفته اند که هزینه‌های زندگی آن‌ها طی یک ماه گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته‌ است. ۹۵ درصد این افزایش را به رشد قیمت مواد غذایی، ۸۳ درصد به افزایش صورتحساب انرژی و ۷۹ درصد نیز به بهای سوخت نسبت داده‌اند.

https://irna.ir/xjKKbd

**با شدت گرفتن خودکشی در ارتش آمریکا، پنتاگون سلامت روان را جدی گرفت

با افزایش و شدت گرفتن آمار خودکشی در میان نظامیان در ارتش آمریکا، وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ناگزیر به جدی گرفتن بهداشت سلامت روان درمیان نظامیان خود شد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

خبرگزاری آسوشیتدپرس با پرداختن به این خبر افزود: پنتاگون هم اکنون در حال مقابله با افزایش میزان خودکشی در رده های نظامی است، جنگ افغانستان یکی از پیامدهای بروز بحران سلامت روان درمیان نظامیان آمریکایی بوده و پرسنل نظامی که دراین کشور خدمت می کرده اند (به جنگ پرداختند) با مراجعه به افسران رده بالای خود از وضعیت نامتعادل روحی خود خبر داده و به صراحت گفته اند که نیازمند کمک برای ثبات مشکلات بوجود آمده روحی و روانی خود هستند.

آسوشیتدپرس افزود: بطور نمونه نظامیان آمریکایی مستقر در آلاسکا به علت شرایط انزوا و شرایط سخت آب وهوایی درمعرض فشار روحی روانی و خطر خودکشی قرار دارند.

بنابر داده های وزارت دفاع آمریکا، نرخ خودکشی میان رده های مختلف فعال نظامی بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ میلادی با رشد و جهش ۴۰ درصدی مواجه شد.

آمار خودکشی بیش از میزان تلفات در صحنه جنگ

این گزارش می افزاید: مطالعاتی که در سال ۲۰۲۱ میلادی توسط «پیش بینی هزینه جنگ» (CWP) در آمریکا به عمل آمد نشان داد که از زمان واقعه یازده سپتامبر،  میزان خودکشی در میان رده های مختلف نظامی و کهنه سربازان در ارتش آمریکا چهار برابر میزان تلفات در صحنه های نبرد بوده است.

آسوشتیدپرس درادامه این گزارش افزود: دراین مطالعه به موارد استرس زا در زندگی نظامیان آمریکایی همچون قرار داشتن در معرض آسیب های روحی،  فیزیکی، اخلاقی، تعرضات جنسی،  فرسودگی شغلی، تأثیر فرهنگ سلطه‌جویانه مردانه در ارتش، در دسترس بودن آسان اسلحه و دشواری در برقراری و بازگشت به روند عادی درجامعه و تعامل با افراد غیر نظامی، اشاره شده است.


این خبرگزاری آمریکایی افزود: تاکنون پنتاگون به پرسش های مکرر این خبرگزاری دراین زمینه پاسخی نداده اما «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا علنا تصدیق کرده که عملکرد و برنامه های  فعلی سلامت روان پنتاگون، از جمله دفتر پیشگیری از خودکشی دفاعی که در سال ۲۰۱۱ در این وزارت خانه تأسیس شد، کافی نبوده است.

بنابراین گزارش آستین در گزارشی در ماه مارس گذشته در باره وجود بحران خودکشی درمیان نظامیان آمریکای نوشته بود:ضروری است تا به مراقبت از افراد نظامی پرداخته و به تقویت سلامت روان و پیشگیری از خودکشی، اولویت کلیدی دهیم؛ واضح است که  کارهای بیشتری باید دراین زمینه صورت گیرد.

افزایش۷۰ درصدی خودکشی نظامیان آمریکایی در۱۳ سال

معضل «خودکشی» یکی از بحران‌هایی است که همواره ارتش ایالات متحده در دهه‌های اخیر با آن مواجه بوده؛ بحران هایی که به موازات مداخله‌جویی و نظامی‌گری‌های واشنگتن در نقاط مختلف جهان تشدید شده‌ است.

بنابر تحقیقات صورت گرفته از سوی سازمان غیرانتفاعی «مشارکت جنگی آمریکا» (AWP) نشان می‌دهد روزانه به طور متوسط ۲۴ کهنه‌سرباز آمریکایی با اعلام رسمی، خودکشی می‌کنند و این رقم ۳۷ درصد بیشتر از گزارش «وزارت امور کهنه‌سربازان» آمریکا (VA) است.

در سال ۲۰۰۸، تعداد خودکشی‌ها در هر ۱۰۰ هزار نیروی نظامی ارتش آمریکا ۱۶.۹ نفر بود که در سال ۲۰۲۰ به ۲۸.۷ مورد رسید و در این ۱۳ سال افزایشی ۷۰ درصدی را تجربه کرد؛ روندی که انتظار می‌رود با توجه به ماجراجویی  و نظامی‌گری‌های آمریکا  تداوم یابد.

این تحقیقات با کمک محققان دانشگاه‌های «آلاباما» و «دوک» و پس از بررسی دقیق و موشکافانه داده‌های آماری ۸ ایالت در فواصل زمانی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ صورت گرفت.

https://irna.ir/xjKKd۶

**ترکیه: با تحریم‌های یک‌جانبه علیه روسیه مخالفیم/ درخواست آتش‌بس فوری میان مسکو و کی‌یف

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با اعلام اینکه آنکارا مخالف تحریم های یکجانبه علیه روسیه است، خواستار برقراری آتش بس فوری میان مسکو و کی‌یف شد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

 وزیر امور خارجه ترکیه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی "تی وی نت" ترکیه، گفت: آنکارا با تحریم های یکجانبه علیه روسیه مخالف بوده و معتقد است که گسست روابط میان غرب و روسیه همه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

چاووش اوغلو تاکید کرد: ما می بینیم که قطع روابط با روسیه چه هزینه ای دارد و به ناچار همه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ما شاهدیم که چه بر بهای گاز طبیعی آمده است. هرچند ترکیه کمبودی در گاز طبیعی ندارد. اما این وضعیتی است که ما شاهد آن هستیم و هرگز با تحریم های یکجانبه موافق نیستیم.

وی  همچنین خواستار آتش‌بس میان روسیه و اوکراین در اسرع وقت شد و اضافه کرد که تضمین آتش بس قابل دوام و صلح عادلانه برای اوکراین ضروری است.

چاووش اوغلو در این مصاحبه خاطرنشان کرد که ترکیه از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کند.

https://irna.ir/xjKKdx

**افغانستان نامزد عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد

گزینش اعضای جدید شورای حقوق بشر امروز انجام می‌شود، افغانستان نیز یکی از نامزدهای عضویت در این نهاد بین‌المللی است.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

افغانستان در جمع کشورهای آسیا با بنگلادش، قیرقیزستان، مالدیو، کره جنوبی و ویتنام رقابت خواهد کرد.

اعضای شورای حقوق بشر متشکل از نماینده ۴۷ کشور است که توسط رأی برای مدت سه سال انتخاب می‌شوند.

توزیع کرسی‌ها در شورا براساس حضور جغرافیایی برابر است: ۱۳ کرسی برای گروه آفریقا، ۱۳ کرسی برای گروه آسیا، ۶ کرسی برای گروه اروپای شرقی، هشت کرسی برای گروه امریکای لاتین و کارائیب و هفت کرسی برای گروه اروپای غربی و سایر کشورها.

نمایندگی دیپلماتیک افغانستان در جنوا که در اختیار دیپلمات‌های حکومت پیشین است، در آستانه برگزاری این انتخابات در بیانیه‌ای گفته است که یک کرسی در شورای حقوق بشر فرصتی حیاتی برای ادامه‌ رساندن صداها، نگرانی‌ها، مطالبات و واقعیت‌های روزمره‌ رنج مردم افغانستان خواهد بود.

این نمایندگی گفته است که رأی دادن به افغانستان گام مهمی در جهت درست برای پاسخ به وضعیت حقوق بشر خواهد بود.
https://irna.ir/xjKKdW

**چین: نگران اوضاع جاری اوکراین هستیم

سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه در واکنش به تحولات اخیر اوکراین و شدت گرفتن آتش جنگ، اعلام کرد پکن نگران اوضاع جاری در اوکراین است.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

مائو نینگ خاطرنشان کرد چین از طرفین درگیر در جنگ اوکراین می خواهد اختلافات خود را از طریق گفتگو و مذاکره حل و فصل کنند.

رسانه‌های محلی اوکراین امروز ۱۹ مهرماه از شنیده‌ شدن آژیر هشدار حملات هوایی و همچنین وقوع انفجار در چندین منطقه خبر دادند.

به گزارش راشاتودی، پس از تشدید حملات روز گذشته روسیه به کی‌یف و برخی شهرهای اطراف آن که تعدادی کشته برجا گذاشت و با واکنش های گسترده جهانی روبرو شد، رسانه‌های اوکراینی امروز (۱۹ مهر ماه) از شنیده‌شدن آژیر هشدار حملات هوایی در کی‌یف و چند منطقه دیگر خبر می‌دهد.

خبرها از حمله موشکی روسیه به زیرساخت‌های نظامی و انبارهای ذخیره اوکراین در منطقه زاپوروژیه و شنیده شدن حدود صدای ۱۶ انفجار حکایت دارد.

همچنین دقایقی پیش راشاتودی به نقل مقام‌های اوکراینی از حمله پهپادی به نیروگاه حرارتی لادیژنسکایا (Ladyzhynska) اوکراین خبر داد.

https://irna.ir/xjKKfP

میقاتی خواستار آغاز عملیات اکتشاف گاز در آب‌های لبنان شد

نخست وزیر لبنان از نمایندگان شرکت فرانسوی فعال در زمینه اکتشاف و تولید نفت خام و گاز طبیعی "توتال" خواست تا هرچه سریع تر مراحل اجرایی اکتشاف گاز را در آب های این کشور آغاز کند.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

  «نجیب میقاتی» امروز سه شنبه با «ولید فیاض» وزیر انرژی لبنان و هیاتی از شرکت فرانسوی توتال شامل «رومان لامارتینیار» مدیرعامل و «لوران ویویه» مدیر اکتشاف و «جان جایلی» مدیر شمال آفریقا دیدار کرد.  

نخست وزیر لبنان در این دیدار از نمایندگان شرکت توتال خواست تا هرچ سریع تر مراحل اجرایی اکتشاف در آب های لبنان را انجام دهند.

وی ابراز امیدواری کرد که پس از تلاش های موفق «آموس هوکشتاین» میانجی آمریکایی در رسیدن به پیش نویس پیشنهادی توافق که حقوق لبنان را حفظ کرد، پرونده تعیین مرزهای دریایی لبنان به زودی به پایان برسد.

میقاتی این مطلب را به هنگام دادن نسخه پیش نویس نهایی پیش نویس توافق به «الیاس بو صعب» معاون رئیس مجلس نمایندگان که صبح امروز در ساختمان دولت انجام شد، بیان کرد.

وی اظهار داشت: موضع یکسان لبنان در قبال این پرونده و اصرار لبنان به حقوق و مطالبات خود منجر به این نتیجه مثبت شد و همه امیدواریم که امور به نتیجه برسد و سپس اقدامات عملی برای اکتشاف گاز در آب های لبنان برداریم.

پیش از این الیاس بوصعب نائب رئیس پارلمان لبنان گفت که کشورش به تمام مطالبات خود در پرونده ترسیم مرزهای دریایی دست یافت.

وی گفت که آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی که راه حل و تفاهمی رسید که هر دو طرف لبنانی و صهیونیستی را راضی می کند.

بوصعب با بیان اینکه بررسی پیشنهاد آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی برعهده رئیس جمهور لبنان است، تاکید کرد: پیشنهاد آمریکا برای ترسیم مرز دریایی یک توافقنامه یا معاهده با اسرائیل نیست.

نائب رئیس پارلمان لبنان خاطرنشان کرد که لبنان به تمام سهم خود از میدان گازی "قانا" دست یافت و تمام ملاحظات این کشور اجرا شد.

بوصعب تاکید کرد که پذیرش نهایی پیشنهاد آمریکا به تصمیم رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان لبنان باز می گردد.

پیش از این جبران باسیل رهبر جریان آزاد ملی لبنان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی "ال. بی. سی" لبنان تاکید کرد: حزب الله معادله قدرت را (در پرونده ترسیم مرزها به رژیم اسرائیل) تحمیل کرد و کشور لبنان در مساله ترسیم مرزهای دریایی به مطالبات خود دست یافت و اکنون تنها یک گام مانده است. جایگزین توافق، جنگ خواهد بود.

یک مقام آمریکایی بلندپایه پیشتر از تحویل نسخه نهایی پیش‌نویس پیشنهادی توافق این کشور در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی، به بیروت و رژیم صهیونیستی خبر داده بود.

این مقام آمریکایی تاکید کرده بود: ما خیلی به امضای توافق نزدیک هستیم.

https://irna.ir/xjKKfx

پکن: پیشرفت فناوری چین هیچ کشوری را تهدید نمی کند

سخنگوی وزارت امورخارجه چین در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر اینکه چین از پیشرفت های در حوزه علم و فناوری ممکن است به عنوان ابزاری علیه امنیت جهانی استفاده کند، تاکید کرد پیشرفت های فناوری این کشور هیچ کشوری را تهدید نمی کند و برعکس، هدف آن بهبود کیفیت زندگی بشر است.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امورخارجه چین در مصاحبه با رسانه ها و در پاسخ به پرسشی درخصوص برخی ادعاها مبنی براینکه چین از پیشرفت در حوزه علم و فناوری به عنوان ابزار برای تهدیدامنیت جهان استفاده می کند، پاسخ داد: این اظهارات که از سوی یک مقام رسمی انگلیسی مطرح شده هیچ گونه پایه و اساسی ندارد. پیشرفت های چین در زمینه تکنولوژی با هدف زندگی بهتر برای مردم است و تهدیدی برای هیچ کشوری نیست. چین اظهاراتی و نامیدن چین به عنوان " تهدید" تنها موجب تقابل و رویارویی می شود و به نفع هیچ کسی نیست.

مائو نینگ درباره  برخی اظهارنظرها از سوی مقامات اطلاعاتی و سایبری غرب مبنی براینکه چین به دنبال راهایی برای مجبور کردن سایر کشورها برای تبدیل آنها به زیردست دولت خود است، گفت این ادعاها همگی بی پایه و اساس است و چین هیچ کشوری را مجبور به انجام کاری نمی کند.  

رویکرد غرب برای چین ستیزی و چین هراسی، راهبردی است که آمریکا و هم پیمانان غربی آن برای مقابله با پیشترفت سریع چین در زمینه های گوناگون از جمله علم و فناوری در پیش گرفته اند.

پیشتر دیوید فرگوسن یک کارشناس و نویسنده اسکاتلندی در مصاحبه ای با خبرگزاری شینهوا چین اذعان داشت رسانه های غربی با انتشار اخبار و اطلاعات نادرست درباره چین، هدف تضعیف پیشرفت این کشور و اشاعه چین ستیزی و چین هراسی در جهان را دنبال می کنند.

https://irna.ir/xjKKgg

**هند برای میزبانی سران گروه ۲۰ آماده می‌شود

هند در زمان ریاست دوره‌ای خود بر گروه ۲۰، بر «روح هند» به عنوان موضوع اصلی تاکید خواهد کرد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

همه بخش‌های دولتی هند در حال آماده‌سازی نیروی کار برای میزبانی گروه ۲۰ هستند که قرار است از اول دسامبر (۱۰ آبان) آغاز شود، جایی که سیاست‌ها و مواضع هند در مورد مسائل مهم مورد بحث قرار خواهد گرفت. هند در بیش از ۲۰۰ نشست خود برای ریاست دوره آتی گروه ۲۰، بر «روح هند» به عنوان موضوع اصلی تاکید خواهد کرد. هدف اجرای این طرح، فرصت تجربه هند و اطمینان از خروج هر یک از نمایندگان خارجی به عنوان سفیر گردشگری هند است.

جدا از شرکت های مشخص شده برای انجام امور اداری و مدیریت این برنامه، تمامی ادارات دولتی نیز در حال آماده سازی نیروی کار برای میزبانی از گروه ۲۰ در جلساتی هستند که قرار است از اول دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شود و سیاست ها و دیدگاه های هند در مورد موضوعات مهم را ارائه کنند.

برای کمک به مقامات در توسعه مفاهیم، ‌مضامین و اولویت‌های کلیدی در زمینه‌های مختلف، پیشنهادهایی برای جذب مشاوران و همکاران سیاست‌گذاری و همچنین متخصصان جوان از وزارتخانه‌های امور خارجه، دارایی، محیط زیست و گردشگری و همچنین درخواست شده است.  

برای افزایش تعداد کارمندان در دبیرخانه گروه ۲۰، وزارت کارمندان و آموزش درخواست جانشینی برای مدیران، معاونان و دبیران  داده است.

کارمندان بازنشسته توسط وزارت توسعه امور زنان و کودکان برای کار به عنوان مشاور برای یک پروژه ۹ تا ۱۲ ماهه در دبیرخانه گروه ۲۰ استخدام می شوند.

یک کارشناس سیاسی از برنامه توسعه سازمان ملل متحد نیز به دبیرخانه گروه بیست ملحق خواهد شد و از نزدیک برای حمایت از تلاش ها برای ارتباط بهتر دستور کار گروه ۲۰ با برنامه ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار همکاری خواهد کرد.

https://irna.ir/xjKKcH

**لاوروف: آمریکا عملا درگیر جنگ اوکراین است/ به هر پیشنهاد صلحی گوش می دهیم

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه گفت: به نظر می رسد آمریکایی ها برای مدت طولانی، عملا در جنگ روسیه – اوکراین مشارکت داشته اند.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

لاوروف تاکید کرد که این جنگ توسط آنگلوساکسون ها کنترل می شود.

وی افزود: مقام های غربی از جمله جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفته اند که ایالات متحده آماده مذاکره است، اما روسیه این مساله را رد کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه این اظهارات را دروغ خواند و افزود: ما هیچ پیشنهاد جدی از سوی آمریکایی ها برای برقراری تماس دریافت نکرده ایم.

دیپلمات ارشد روس یادآور شد که مسکو دیدار بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در نشست آتی گروه ۲۰ را رد نمی کند و درصورت دریافت این پیشنهاد، آن را بررسی خواهد کرد.

وی در عین حال اضافه کرد که روسیه مایل است به هر نوع پیشنهادی درمورد مذاکرات صلح گوش دهد، اما وی نمی تواند از قبل بگوید که این روند به چه چیزی ختم خواهد شد.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز در این خصوص به نقل از لاوروف، نوشت: تماس های نه چندان جدی وجود داشت که ما هم به آن پاسخ منفی ندادیم، بلکه پیشنهادهای خاصی را ارائه دادیم مبنی بر اینکه برخی می خواهند با ما از طریق غیرمستقیم تماس برقرار کنند. و در این زمینه ما توضیحات مشخص تری از کسی دریافت نکردیم.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد راه برون رفت از وضعیت فعلی پیرامون اوکراین باید از طریق دیپلماسی به دست آید. وی در عین حال، گفت که واشنگتن عزم جدی در روسیه برای مذاکره با کی یف مشاهده نمی کند.

در همین حال، لاوروف اعلام کرد که مسکو از جزئیات طرح جدید آنکارا برای سازمان دهی مذاکرات بین روسیه و چند کشور غربی در مورد وضعیت اوکراین اطلاعی ندارد.

وی افزود: برای من بدیهی است اگر همکاران ترک به این موضوع فکر کرده باشند، فرصت خوبی در این هفته در جریان دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و پوتین که در آستانه با هم خواهند بود، خواهند داشت تا موضوعاتی از این دست مطرح شود. لاوروف تاکید کرد که ما چیزی جز اطلاعیه های عمومی نشنیده ایم.

وزیرامور خارجه روسیه در ادامه اضافه کرد که تصمیم ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای مذاکره نکردن با روسیه ممکن است بسته به روحیه وی و موضع غرب تغییر کند.

لاوروف گفت: بعید نمی دانم او همانطور که مذاکره با روسیه را برای خود منع کرده است، این مساله را فراموش کند که البته این موضوع به خلق و خویش زمانی که صبح از خواب بیدار می شود و کارهایی که انجام می دهد، بستگی دارد. خوب اینکه دستوری از واشنگتن یا لندن دریافت کند و جواب مثبت دهد و آن گاه ببیند چطور می تواند این مساله را توضیح دهد که وجهه اش خدشه دار نشود.

روسیه ۲۴ فوریه عملیات نظامی ویژه در اوکراین را آغاز کرد، پس از آنکه جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک در دفاع از خود در برابر اقدامات تحریک آمیز کی یف درخواست کمک کردند.

در پاسخ به حمله روسیه، کشورهای غربی چند مرحله تحریم های گسترده علیه مسکو اعمال و اوکراین را به تسلیحات پیشرفته مجهز کردند.

https://irna.ir/xjKKhb

**الحلبوسی: جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق پنج‌شنبه برگزار می‌شود

رئیس پارلمان عراق از برگزاری جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور در روز پنجشنبه هفته جاری خبر داد.  

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق امروز (سه‌شنبه) در سخنانی اعلام کرد: پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور جدید در روز پنجشنبه هفته جاری تشکیل جلسه می دهد.  

چهارمین جلسه از دومین دوره قانونگذاری پارلمان عراق دوشنبه هفته جاری به ریاست محسن المندلاوی معاون اول رئیس پارلمان و با حضور ۱۹۹ نماینده برگزار شده بود.  

المندلاوی در جریان این نشست اعلام کرد که یک درخواست رسمی با امضای ۱۷۰ نماینده خواستار برگزاری نشست انتخاب رئیس جمهور آینده عراق طی چهارشنبه هفته جاری شده است.  

وی گفت که هیئت رئیسه پارلمان این درخواست را بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند.  

در این نشست همچنین چند پیش‌نویس قانون از جمله پیش نویس اصلاح قانون وزارت برق در خوانش نخست مورد تایید نمایندگان قرار گرفت.  

درخواست برگزاری جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور همزمان با آغاز رایزنی‌های ائتلاف تازه تشکیل شده "اداره دولت" (اداره الدوله) در اربیل درباره انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید عراق مطرح شده است.  

دفتر مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق عصر دوشنبه از دیدار هیئتی از ائتلاف تازه تشکیل شده "اداره دولت" (اداره الدوله) با وی در اربیل خبر داد.  

در بیانیه دفتر بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق آمده بود که در این دیدار وضعیت سیاسی در عراق و روند مذاکرات جاری برای برگزاری جلسه آتی پارلمان و همچنین انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید مورد بررسی قرار گرفت.  

بر پایه این بیانیه، حاضران در این نشست بر سر بررسی مسائل حساس مذکور و دستیابی به توافق درباره این مسائل پیش از برگزاری جلسه پارلمان توافق کردند.  

"وفاء محمد کریم" یک عضو حزب دموکرات کردستان عراق امروز سه شنبه به شبکه الفرات گفت که نیروهای سیاسی کرد عراقی همچنان درباره انتخاب نامزد ریاست جمهوری اختلاف نظر دارند.

هیئت ائتلاف اداره دولت به ریاست محمد الحلبوسی رئیس پارلمان دیروز به اربیل سفر کرد و متشکل از محمد شیاع السودانی نامزد نخست‌وزیری عراق، فالح الفیاض رئیس حشد الشعبی و خمیس الخنجر رئیس ائتلاف حاکمیت بود.  

رهبران ائتلاف اداره دولت اخیرا نیز با برگزاری نشستی در دفتر عمار الحکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق، تحولات سیاسی این کشور و ادامه بحران سیاسی آن را مورد بررسی قرار دادند.  

در این نشست همچنین تداوم فعالیت پارلمان و تشکیل دولت جدید عراق مورد بررسی قرار گرفت.  

ائتلاف اداره دولت بار دیگر بر آمادگی خود برای گفت‌وگوی جدی با جریان صدر با هدف دستیابی به تفاهم و توافق درباره مدیریت مرحله آتی عراق تاکید کرد.  

رهبران ائتلاف همچنین از حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق خواستند تا تصمیم خود درباره نامزد پست رئیس جمهوری عراق را اتخاذ کنند.  

اخیرا رسانه‌های عراقی از تشکیل ائتلافی فراگیر با عنوان «اداره دولت» بین چارچوب هماهنگی شیعی، دو حزب کردها (اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق)، ائتلاف السیاده و العزم (اهل سنت) و فراکسیون مسیحی «بابلیون» خبر دادند.  

انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق مهر ماه گذشته برگزار شد اما اکنون و با گذشت یک سال از برگزاری این انتخابات در پی اختلافات میان احزاب هیچ دولتی تشکیل نشده و به همین دلیل این کشور وارد یک بحران سیاسی پیچیده شده است.

https://irna.ir/xjKKhv

**پوتین: اقدامات روسیه با هدف ایجاد ثبات در بازار انرژی صورت می‌گیرد

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه امروز سه‌شنبه اعلام کرد که اقدامات روسیه با هدف ایجاد ثبات در بازارهای انرژی صورت می‌گیرد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

پوتین در دیدار با محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات در سنت‌پترزبورگ گفت که مسکو می‌خواهد بین عرضه و تقاضا در بازارهای انرژی توازن وجود داشته باشد.

رییس جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد که روسیه در بازارهای انرژی علیه هیچ کس گام برنمی‌دارد و همیشه به نیازهای بازار انرژی پاسخ می‌دهد.

کاخ کرملین روز یکشنبه از اقدام اوپک پلاس در کاهش تولید ۲ میلیون بشکه نفت در روز که تلاش‌های واشنگتن برای تحریم مسکو را ناکام گذاشت، قدردانی کرد.

پوتین همچینین در مورد نقش امارات گفت که این کشور حاشیه خلیج فارس نقش مهمی را در منطقه ایفا می‌کند.

 محمد بن زاید نیز در این دیدار گفت که امارات مبادله تجاری با روسیه را به دو برابر یعنی ۵ میلیارد دلار رسانده است.

وزارت خارجه امارات پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر حاکم امارات به روسیه با هدف کمک به رسیدن به راه‌حل‌های سیاسی موثر در بحران اوکراین است.

https://irna.ir/xjKKhr

**تصمیم ایران و قرقیزستان برای افزایش مبادلات تجاری به ۲۰۰ میلیون دلار

معاون ارشد اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری قرقیزستان اعلام کرد که قرار است حجم مبادلات تجاری این کشور با جمهوری اسلامی ایران با افزایش ۲.۵ برابری به بالای ۲۰۰ میلیون دلار در سال برسد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

رومن کاسیموف روز سه شنبه در همایش تجاری قرقیزستان و ایران تصریح کرد: طرفین برنامه هایی برای افزایش تجارت تا ۲.۵ برابر و به میزان ۲۰۰ میلیون دلار در دست اقدام دارند.  

وی یادآور شد: امسال نهمین سال استفاده ما از حمل و نقل ریلی خواهد بود.

این مقام اقتصادی قرقیزی اعلام کرد: " ما و اتاق بازرگانی و صنایع ایران در حال بررسی موضوع ثبت نام شرکای قابل اعتماد هستیم. بازرگانان می توانند مشارکت ها را ایمن و مؤثرتر کنند.»

اولان دانیلبکوف از مسوولان اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری قرقیزستان نیز اطلاع داد که این بخش از ابتدا تا انتها درگیر حمایت از این پروژه، به ویژه توسعه زیرساخت ها است. وی آمادگی این اداره را برای حمایت از اطلاع رسانی به شرکای احتمالی اعلام کرد.

وی همچنین از نمایندگان بخش خصوصی ایران که در پروژه های مشابه مشارکت دارند خواست تا همکاری نزدیک داشته باشند.

سعید خرازی سفیر جمهوری ایران در قرقیزستان نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد: توانمندی های دو کشور امکان افزایش حجم مبادلات تجاری موجود را فراهم می کند.

وی افزود: مسئولان ما دائماً به این نکته اشاره می کنند که توسعه روابط تجاری و اقتصادی ضروری است.

https://irna.ir/xjKKh۲

**دبیرکل سابق ناتو به بهانه ثبات اروپا خواستار پیمان امنیتی با اوکراین شد

«اندرس فوگ راسموسن» دبیرکل سابق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مدعی است که آمریکا برای حل مشکل روسیه و کمک به ثبات اروپا به اعطای ضمانت های امنیتی به کی یف نیاز دارد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

فارین پالیسی نوشت: دولت اوکراین در همکاری با دبیر کل سابق ناتو به دنبال پیمان امنیتی جدید بین دولت های غربی و اوکراین است که تا حدی از روابط دولت آمریکا با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) الگوبرداری می کند. راسموسن هفته گذشته به واشنگتن سفر کرد تا زمینه را برای ارائه این طرح به آمریکا و دیگر متحدان غربی این کشور فراهم کند.

راسموسن به فارین پالیسی گفت: آنها [اوکراینی ها] بهای زیادی در این جنگ می پردازند. حداقل کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که به آنها در همه زمینه ها کمک کنیم.»

این طرح که پیمان امنیتی کی یف نامیده می‌شود، به دنبال تضمین‌های امنیتی الزام‌آور قانونی برای اوکراین از سوی ائتلاف کشورهای غربی است تا توانایی این کشور را در دفع حملات روسیه  از طریق آموزش‌های مشترک گسترده، ارائه سامانه های تسلیحات دفاعی پیشرفته و پشتیبانی برای توسعه پایگاه صنعتی دفاعی تقویت کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، متعهد شده است که درخواست کشورش برای عضویت در ناتو را تسریع کند، اما مقامات و کارشناسان غربی تردید دارند که با ادامه جنگ، این پیشنهاد در کوتاه مدت مورد توجه قرار گیرد. اما این پیمان امنیتی پیشنهادی در واقع نوعی حفاظت موقت غرب از  اوکراین است، زیرا این کشور به دنبال تبدیل شدن به یک عضو تمام عیار در ائتلاف ناتو است.

به گفته راسموسن، این پیمان حمایت رسمی غربی از اوکراین را نشان می دهد. طرحی که راسموسن با همکاری «اندری یرماک» رئیس دفتر ریاست جمهوری آمریکا از ماه مه تدوین می کند در برخی از کشورهای عضو ناتو ارائه شده است.

مقامات سابق آمریکایی و دیپلمات‌های اروپایی که این توافقنامه را بررسی کرده‌اند، اذعان داشتند که باید به مساله حفظ حمایت غرب از اوکراین برای مدت طولانی پرداخته شود، اما در مورد اینکه آیا این پیمان می تواند با موفقیت این خلا را پر کند یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد.

راسموسن این پیمان امنیتی پیشنهادی را بخشی از پاسخ بلندمدت به چالش غرب با روسیه توصیف کردتا واشنگتن  منابع بیشتری را به رقابت ژئوپلیتیکی با چین اختصاص دهد.

وی گفت اگر این موضوع را درست انجام دهیم، تضمین‌های امنیتی به اوکراین می‌تواند مشکل روسیه را حل کند، زیرا به نفع ایالات متحده است که یک شریک اروپایی شرقی قوی و باثبات به عنوان سنگری در برابر حملات روسیه داشته باشد.

راسموسن گفت: «گر در اروپا ثبات داشته باشیم، ایالات متحده می‌تواند منابع بیشتری را به چالش واقعی بلندمدت جهانی یعنی چین اختصاص دهد».

پیمان پیشنهادی اذعان می‌کند که تفاهم‌نامه سال ۱۹۹۴ بوداپست بی ارزش شده است. طبق این  تفاهم نامه واشنگتن، لندن و مسکو به کی یف در ازای واگذاری زرادخانه هسته‌ای دوران شوروی خود، تضمین‌های امنیتی دادند. این پیمان به دنبال تبدیل حمایت غرب از اوکراین به قانون است.

مقامات فعلی و سابق آگاه از این پیمان جدید اذعان می کنند در حالی که ناتو درها را برای عضویت نهایی اوکراین باز نگه داشته، احتمالاً در کوتاه‌مدت این اتفاق نخواهد افتاد.

مقامات ارشد آمریکا و ناتو بارها مدعی اند می‌خواهند از تبدیل این درگیری به یک رویارویی مستقیم نظامی ناتو و روسیه جلوگیری کنند، اما به تحویل سلاح به اوکراین ادامه دهند.

https://irna.ir/xjKKhN

**ژنرال صهیونیست: حزب الله، اسرائیل را به زانو درآورد

یک ژنرال رژیم صهیونیستی درباره پرونده ترسیم مرزهای آبی بین فلسطین اشغالی و لبنان گفت که حزب الله این رژیم را وادار به تسلیم و زانو زدن کرد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

"امیر اویوی" ژنرال رژیم صهیونیستی با حمله به پیش نویس پیشنهادی توافق مطرح برای ترسیم مرز آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی افزود: این یک اقدام بی سابقه و خطرناک است که حزب الله ما را تهدید می کند و در آستانه انتخابات پارلمانی ماه نوامبر اسرائیل، به سرعت در مقابل خواسته های لبنان عقب نشینی می کنیم.

وی اضافه کرد: این توافق یک آرامش موقت است و در بلند مدت از ارزش راهبردی برخوردار نیست.

درحالی که سران رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر، درباره پیش نویس پیشنهادی میانجیگر آمریکایی برای ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی به شدت دچار اختلاف و جنگ لفظی با یکدیگر شده اند، مسئول صهیونیستها در این پرونده امروز سه شنبه از پذیرش این پیش نویس از جانب تل آویو خبر داد.

«ایال هولاتا» مشاور امنیت رژیم صهیونیستی که ریاست هیات مذاکره کننده این رژیم را در مذاکرات ترسیم مرز دریایی بین فلسطین اشغالی و لبنان برعهده دارد، در بیانیه ای اعلام کرد: "همه درخواست های ما مورد توافق قرار گرفته و تغییرات مورد نظر ما در پیش نویس نهایی اعمال شده است. "

«کارین الحرار» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نیز در این باره اعلام کرد: "پیش نویس نهایی، همه خواسته های تل‌آویو را تامین می کند و برای تصویب به کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) ارائه خواهد شد. "

پیش از این الیاس بوصعب نائب رئیس پارلمان لبنان گفت که کشورش به تمام مطالبات خود در پرونده ترسیم مرزهای دریایی دست یافت.

وی گفت که آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی که راه حل و تفاهمی رسید که هر دو طرف لبنانی و صهیونیستی را راضی می کند.

بوصعب با بیان اینکه بررسی پیشنهاد آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی برعهده رئیس جمهور لبنان است، تاکید کرد: پیشنهاد آمریکا برای ترسیم مرز دریایی یک توافقنامه یا معاهده با اسرائیل نیست.

نائب رئیس پارلمان لبنان خاطرنشان کرد که لبنان به تمام سهم خود از میدان گازی "قانا" دست یافت و تمام ملاحظات این کشور اجرا شد.

بوصعب تاکید کرد که پذیرش نهایی پیشنهاد آمریکا به تصمیم رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان لبنان باز می گردد.

پیش از این جبران باسیل رهبر جریان آزاد ملی لبنان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی "ال. بی. سی" لبنان گفت: حزب الله معادله قدرت را (در پرونده ترسیم مرزها به رژیم اسرائیل) تحمیل کرد و کشور لبنان در مساله ترسیم مرزهای دریایی به مطالبات خود دست یافت و اکنون تنها یک گام مانده است. جایگزین توافق، جنگ خواهد بود.

یک مقام آمریکایی بلندپایه پیشتر  از تحویل نسخه نهایی پیش‌نویس پیشنهادی توافق این کشور در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی، به بیروت و رژیم صهیونیستی خبر داده بود.

این مقام آمریکایی تاکید کرده بود: ما خیلی به امضای توافق نزدیک هستیم.

https://irna.ir/xjKKjT

**کاخ سفید: بایدن روابط با عربستان را مورد بازنگری قرار می‌دهد

جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در حال ارزیابی مجدد مناسبات واشنگتن با ریاض درپی تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت است.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

کربی گفت که بایدن مایل به همکاری با کنگره در مورد آینده روابط با عربستان است.

کربی در مصاحبه ای که سی ان ان با وی انجام داد افزود: تصور می کنم رئیس جمهوری خیلی روشن و واضح اعلام کرده که این مناسبات نیاز به ارزیابی مجدد دارد و ما مایل به بازنگری آن هستیم.

وی اضافه کرد: مطمئنا با توجه به تصمیم اوپک، من فکر می کنم که وی در این موقعیت قرار دارد.

کربی گفت که بایدن از تصمیم اوپک پلاس مایوس شده و آماده همکاری با کنگره برای بررسی این مساله است که این مناسبات در آینده چگونه باید باشد.

سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید همچنین افزود: فکر می کنم که وی مایل است بلافاصله این مذاکرات را آغاز کند. فکر نمی کند این چیزی باشد که باید برای مدت طولانی تری منتظر ماند.

کربی گفت که این موضوع صرفا به جنگ در اوکراین مربوط نمی شود، بلکه به منافع امنیت ملی ایالات متحده ربط دارد.

این سخنان پس از آن مطرح شد که باب منندز رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواستار قطع همکاری با عربستان از جمله در زمینه فروش سلاح به ریاض شد.

گروه اوپک پلاس روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد و این اقدام که بزرگترین کاهش از زمان همه گیری کرونا محسوب می‌شود؛ با واکنش تند مقام های آمریکایی مواجه شد که نگران افزایش قیمت بنزین در کشور خود هستند.

قیمت نفت خام برنت با انتشار این خبر بیش از یک درصد افزایش یافت و به نزدیک ۹۳ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت آمریکا نیز با ۱.۵ درصد افزایش، به ۸۷.۷۵ دلار رسید.

 این توافق به رغم فشار آمریکا و دیگر کشورها برای تولید بیشتر، حاصل شده و عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز در تنگنا هست، محدودتر می‌کند.  

تحلیلگران سیتی بانک گفته‌اند، افزایش قیمت نفت با کاهش قابل توجه تولید این محصول می‌تواند دولت بایدن را در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره عصبانی کند.

این تحلیلگران با اشاره به لایحه مقابله با انحصارطلبی آمریکا علیه اوپک عنوان کردند که تصمیم جدید اوپک پلاس می‌تواند واکنش‌های سیاسی بیشتری را از سوی آمریکا برانگیزد که شامل آزادسازی بیشتر ذخایر استراتژیک و نیز گسترش لوایح نوپک (علیه اوپک) است.

پیش بینی بانک جی پی مورگان نیز نشان داده که واشنگتن اقدامات متقابلی از جمله آزادسازی ذخایر بیشتر نفت را در دستور کار قرار می دهد.

https://irna.ir/xjKKk۴

**ادعای اوکراین: روسیه معاون نیروگاه اتمی زاپوریژیا را ربوده است

یک شرکت دولتی اوکراین ادعا کرد که یک مقام ارشد نیروگاه زاپوریژیا توسط نیروهای روسی ربوده شده است.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

شرکت دولتی انرژی هسته‌ای اوکراین روز سه‌شنبه ادعا کرد یکی از معاونان نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا توسط نیروهای روسی ربوده شده و در مکانی نامعلوم نگهداری  شده است.

مسئولان این شرکت اوکراینی با انتشار پستی تلگرامی نوشتند که والری مارتینیوک از سوی نیروهای روسی بازداشت شده و در مکان نامعلوم نگهداری می‌شود. وزارت دفاع روسیه هنوز هیچ واکنشی به این خبر نشان نداده است.

اوکراین از رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست تا اقدامات لازم برای آزادی مارتینیوک را انجام دهد. هنوز گروسی نیز درباره این حادثه اظهارنظر نکرده است.

کاخ کرملین اعلام کرده بود گروسی قرار بود روز سه شنبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کند.

تاسیسات اتمی زاپوریژیا بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا، در روزهای اولیه حمله به اوکراین توسط روسیه تصرف شد ولی هنوز کارکنان اوکراینی در آن مشغول کار هستند.

روسیه هفته گذشته برنامه‌هایی برای استفاده نیروهای روسی در نیروگاه اعلام کرد ولی این برنامه‌ها با مخالفت پترو کوتین رئیس انرژی اتمی اوکراین روبرو شد.

https://irna.ir/xjKKkq

**ابراز نگرانی گوترش از ادامه ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از ادامه ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

از ادعای آژانس انرژی اتمی درمورد ایران تا افت شاخص بورس در بازارهای اروپایی

دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی همزمان با روز جهانی دختر، گفت که از ادامه ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان بشدت نگران است.
گوترش تصریح کرد: دور ماندن از آموزش، به دختران و کشورشان که به انرژی و مشارکت آنان نیاز دارد، آسیب می‌رساند.
دبیر کل سازمان ملل گفت که بار دیگر از طالبان می خواهم تا اجازه آموختن را به دختران بدهند.
گوترش با تاکید بر دسترسی دختران به مراقبت های بهداشتی و حقوق خود تصریح کرد که سرمایه گذاری برای دختران، سرمایه گذاری در آینده مشترک ما است.

سازمان بین المللی نجات کودکان، در تازه‌ترین ارزیابی خود نظام آموزشی افغانستان را در صدر فهرست از لحاظ خطر فروپاشی در جهان قرار داده است.
بر اساس تحقیقات این سازمان، نظام آموزشی افغانستان از نگاه آسیب‌پذیر در سال گذشته میلادی در رتبه چهارم و در سال جاری میلادی در رتبه اول قرار گرفته است.
نظام آموزشی افغانستان در حالی در صدر فهرست سازمان بین المللی نجات کودکان از لحاظ فروپاشی قرار گرفته که با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، مدارس و دانشگاه ها به روی دانش آموزان و دانشجویان دختران بالاتر از کلاس ششم بسته مانده است.
با وجود تشدید انتقادهای جهانی از حکومت طالبان افغانستان به ویژه پس از حمله تروریستی مرگبار اخبر کابل که موجب شهادت دهها دانش آموز شد، معاون سخنگوی طالبان می گوید: دوام فشارها و تحریم‌های جهانی بر حکومت جدید افغانستان فاصله میان این حکومت و جامعه جهانی را بیشتر خواهد کرد.
جامعه جهانی همواره موضوع بر طرف کردن تحریم‌ها بر حکومت طالبان را بر ایجاد حکومت فراگیر، تأمین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران و رفع تهدیدهای تروریستی از خاک افغانستان مشروط ساخته است و تأکید کرده که تا زمان تحقق نیافتن این شرایط دولت جدید افغانستان را به رسمیت نخواهند شناخت.
حکومت طالبان اما بارها تأکید کرده که تمامی شرایط یک دولت مشروع را فراهم کرده است.
هرچند شورای امنیت سازمان ملل دوبار در مورد تمدید و یا رد معافیت سفر مقام‌های امارت اسلامی نشست برگزار کرد، اما به دلیل اختلاف نظرها میان اعضای این شورا هر دو نشست بی‌نتیجه پایان یافت.

عدم تحقق مطلوب وعده های حکومت طالبان مبنی بر تامین امنیت در افغانستان و نیز ادامه محرومیت دختران از رفتن به مدرسه، از جمله مسائلی است که جامعه جهانی بر آن به عنوان دو مانع اصلی در مسیر به رسمیت شناخته شدن طالبان تاکید دارد.

https://irna.ir/xjKKkr


 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha