۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۲۱:۴۹
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 84906967
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سه هزار میلیارد تومان ارزش محصولات تولیدی عشایر ایلام است

ایلام - ایرنا - مدیرکل امور عشایری ایلام گفت: میزان تولید محصولات عشایر استان ۹۰ هزار تن به ارزش ریالی سه هزار میلیارد تومان در سال است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرشاد یاسمی روز شنبه در جمع خبرنگاران استان به مناسبت هفته ملی روستا و عشایر اظهار داشت: سال گذشته مبلغ ۹ میلیارد تومان تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر ایلام پرداخت شده که ۸۰ درصد این میزان برای تامین علوفه و ۲٠ درصد نیز به صورت نقدی برای پلاک کوبی و هزینه بیمه ای اختصاص یافت.

وی افزود: پالایش و شناسنامه دار کردن جمعیت عشایر استان ایلام بر مبنای هویت گذاری دام ها در حال انجام و در این راستا تاکنون یک میلیون راس دام سبک عشایر ایلام پلاک کوبی شده است.

یاسمی در مورد نهاده های دامی هم ادامه داد: از ابتدای سالجاری تاکنون ۶ هزار تن نهاده یارانه بین عشایر ایلام توزیع شده و ۲ هزار تن کاه و کلش نیز ذخیره سازی شده که به تدریج بین عشایر توزیع می شود.

وی یادآور شد: اتحادیه های عشایری با تامین نهاده های دامی، این نهاده ها را با قیمت مناسب در اختیار جمعیت عشایری قرار می دهند.

به گفته مدیرکل امور عشایر در گذشته سهم علوفه دستی به احشام ۲۰ درصد و سهم تغذیه از مراتع ۸۰ درصد بود اما به علت خشکسالی های متوالی در سال های اخیر و خشکیدگی مراتع، این نسبت ها برعکس و تغذیه دستی جایگزین چرا در مراتع را شده است.

مدیرکل امور عشایر ایلام اظهار داشت: با توجه به شرایط خشکسالی عدیده در استان و با پیگیری های انجام شده در سال جاری تعداد ۱۰۰ هزار راس دام عشایر ایلام جهت چرای مراتع به ۲ استان کردستان و کرمانشاه انتقال یافتند.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه هزینه های دامداری افزایش یافته است، سیاست های وزارت جهاد کشاورزی متعادل سازی قیمت نهاده ها و هزینه های دامداری و اقتصادی کردن هزینه های دامداری است.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام در مورد حضور عشایر مهمان نیز توضیح داد: باتوجه به فقر بالای مراتع طی جلسات منعقد شده با استاندار ایلام مقرر شد با رایزنی با مسوولان استان های لرستان، کرمانشاه و همدان یک سوم از مجموع احشام عشایر استان های مهمان مجوز ورود به استان ایلام را خواهند داشت و این احشام باید دارای کارت واکسیناسیون و پلاک کوبی باشند.

وی در خصوص آب رسانی به عشایر هم گفت: تجهیز مناطق عشایر نشین ایلام به شبکه های پایدار و ثابت آبرسانی به سامان های عرفی عشایر از سیاست های مهم دولت در سالجاری است و هوشمند سازی و الکترونیک کردن آبرسانی سیار به عشایر نیز در دستور کار قرار دارد.

یاسمی افزود: در این راستا خانوار های عشایر با داشتن کارت های هوشمند از تانکرهای آبرسانی، آب مورد نیاز خود را دریافت می کنند که این طرح تا کنون در شهرستان های مهران و ملکشاهی به صورت پایلوت اجرا شده است.

وی با اشاره به پیگیری اعتبارات عشایری در حوزه ملی، گفت: اعتبارات ارزش افزوده که قبلا به حساب فرمانداری های ایلام واریز میشد هم اکنون به صورت مستقیم به حساب امور عشایر استان پرداخت می شود.

وی ادامه داد: ۶۱ میلیارد تومان تاکنون برای استان ایلام مصوب شده که بعد از مبادله موافقت نامه، این اعتبار برای راه و آب عشایر هزینه خواهد شد.

یاسمی در مورد خرید دام های حذفی هم توضیح داد: سال گذشته ۱۰ هزار راس دام سبک مازاد و حذفی خریداری شد در سالجاری نیز خرید سه هزار دام حذفی و یک هزار ۸٠ راس بره پرواری بر اساس سیاست گذاری وزارت جهاد کشاورزی در دست اقدام است و همچنین صادرات دام از ایلام به کشورهای همسایه در دستور کار قرار دارد.

یاسمی عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون و با مشارکت شرکت توزیع نیروی برق ایلام ۲ هزار و ۹۴٠ پنل، سال ۹۹ تعداد ۲۳۰ پنل، سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۱۰ پنل و امسال نیز ۲۵۰ پنل خورشیدی بین عشایر ایلام توزیع شده است. 

مدیرکل امور عشایر استان ایلام تاکبد کرد: یکی دیگر از مهمترین برنامه ها، برندسازی محصولات استان ایلام نظیر روغن حیوانی و پشم است که در کشور به نام استان های معروف شده و به فروش می رسد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha