۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۴۹
کد خبر: 85507448
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رفع تنش آبی شهر ایلام با احداث ۲ مخزن ذخیره در دستور کار است

ایلام - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام از احداث ۲ مخزن ذخیر آب به حجم هشت هزار متر مکعب در شهر ایلام برای رفع تنش آبی برخی مناطق خبر داد.

به گزارش ایرنا، " محمد محمدی" روز چهارشنبه در حاشیه نشست ستاد مدیریت بحران استان ایلام، با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد آب شهر ایلام از ۲ منبع سد ایلام و چشمه گُل‌گُل تامین می‌شود، اظهار کرد: طراحی خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ آب این شهر شامل چهار ایستگاه در سد ایلام و سه ایستگاه در چشمه گُل‌گُل مربوط به اوایل سال ۱۳۸۰ برای جمعیت حدود ۷۰ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه عمر مفید این ایستگاه‌های پمپاژ برای انتقال آب به شهر ایلام فرسوده است، افزود: در طراحی شبکه انتقال آب به شهر ایلام، چهار موتورپمپ اصلی و ۲ موتورپمپ جایگزین در نظر گرفته شده که برای زمان طراحی در سال ۱۳۸۰ ایده‌ال بوده است اما امروز با توجه به افزایش جمعیت شهر به بیش از ۲۰۰ هزار نفر، ۲ پمپ‌های جایگزین هم وارد مدار شده و این امر موجب بروز مشکل و آسیب پذیری روند پمپاژ آب شده است.

محمدی با بیان اینکه سوختگی یکی از این موتورپمپ‌ها و طول کشیدن تعمیر آن طی چند روز اخیر، موجب کاهش حجم آب ورودی به شهر شد و بعد از تعمیر و در مدار قرار گرفتن این پمپ، حدود ۲ روز طول کشید که آب شهر ایلام به تعادل برسد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهر ایلام با بیان اینکه تراکم جمعیتی در شهر ایلام افزایش پیدا کرده است، افزود: شبکه آبرسانی طراحی شده برای شهر ایلام، جوابگوی این شهر نیست و از طرف دیگر حدود ۵۰ درصد این شبکه نیز فرسوده شده است و ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف مخازن، موجب افزایش حجم تقاضای آب در شهر شده است.

رفع تنش آبی شهر ایلام با احداث ۲ مخزن ذخیره در دستور کار است

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت برای رفع این مشکل در شهر ایلام پیش بینی شده است، بیان کرد: برای حل مشکل و جلوگیری از تنش آبی، گروه هایی یه صورت شیفت بندی تشکیل شده که تاسیسات انتقال و شبکه آب شهر ایلام را کنترل کنند تا در صورت خروج هر ایستگاه و یا موتورپمپی از مدار، اقدامات لازم برای رفع مشکل در اسرع وقت انجام شود.

محمدی با اشاره به اینکه شبکه و تاسیات شبکه آب شهر ایلام نیاز به نوسازی و اعتبار دارد، یادآور شد: مکاتبات و اقداماتی از طریق استاندار ایلام با وزارت کشور و آب و فاضلاب کشور انجام شده و امید است که با کمک‌ها و اعتبارات تخصیصی بتوانیم، مشکلات مربوط به قطعی آب در سطح شهر ایلام مرتفع شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهر ایلام با تاکید بر اینکه شبکه آب ایلام نیازمند هوشمندسازی و نوسازی است، گفت: حدود ۶ درصد منابع آبی شهر ایلام از چاه‌های داخل و اطراف شهر تامین می‌شود که در چند روز گذشته یکی از این چاه‌ها به دلیل سوختگی موتورپمپ از مدار خارج و همین امر موجب قطعی آب در برخی ساعات روز شد و امید است که به زودی بتوانیم با تمهیدات اندیشیده شده، این مشکل برطرف شود.

وی ادامه داد: با توجه به رشد جمعیت و افزایش تراکم جمعیت در شهر ایلام، افزایش تاب آوری شبکه توزیع آب در زمان اوج مصرف در زمان‌هایی همچون نوروز و تابستان بایستی حجم جدیدی به مخازن آب شهر ایلام اضافه شود.

محمدی افزود: ساخت ۲ باب مخزن ذخیر آب با حجم هشت هزار متر مکعب در دستور کار قرار گرفته که مشکل آب برخی از مناطق شهر ایلام از جمله جانبازان، رزمندگان و بانبرز رفع می شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب ایلام تاکید کرد: در راستای مدیریت «شرایط اوج مصرف» تابستان و رفع افت فشار در مناطق مختلف، گروه‌های ویژه و ضربتی پلیس آب در شهر ایلام تشکیل شده است.

محمدی با بیان اینکه نصب مستقیم پمپ بر روی کنتور و شبکه توزیع آب غیرقانونی است، تاکید کرد: پمپ‌های آب بایستی بعد از تانکرها و یا مخازن آب در واحدهای آپارتمانی نصب شود که مشکلی برای حجم شبکه آبرسانی در این شهر ایجاد نشود.

وی با اشاره به اجرای طرح پایش این موضوع در واحدهای آپارتمانی، تصریح کرد: با مشترکین و صاحبان واحدهای آپارتمانی که به صورت مستقیم اقدام به نصب پمپ بر روی کنتور و یا شبکه توزیع آب کنند، برخورد قانونی خواهد شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهر ایلام از آماده‌باش کامل اکیپ های حوادث و اتفاقات و شیفت بندی‌ کنترل شبانه تاسیسات و مخازن آب در شهر ایلام خبر داد و گفت: همه افراد در شهرها و روستاها می توانند حوادث و اتفاقات آب از طریق شماره تماس ۱۲۲ گزارش کنند.

به گزارش ایرنا، در نشست ستاد مدیریت بحران استان با ریاست استاندار ایلام بر حل مشکل کم آبی و قطع آب در برخی از نقاط شهر ایلام با اجرای برنامه‌های میان مدت و کوتاه مدت تاکید شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha