۱۱ مهر ۱۴۰۱، ۱۷:۰۳
کد خبرنگار: 1178
کد خبر: 84903098
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای رسانه صهیونیست درباره کلیات توافق ترسیم مرز آبی با لبنان

تهران-ایرنا- یک رسانه رژیم صهیونیستی کلیات پیش نویس پیشنهادی توافق ترسیم مرز آبی بین فلسطین اشغالی و لبنان را به نقل از یک منبع ارشد سیاسی این رژیم منتشر کرد.

به گزارش ایرنا، شبکه ۱۱ تلویزیونی صهیونیستی امروز دوشنبه به نقل از یک منبع ارشد سیاسی این رژیم گفت: یائیر لاپید نخست وزیر و بنی گانتس وزیر (جنگ) این پیشنهاد را تایید کرده اند و برای اعلام نظر نهایی اسرائیل، کابینه نیز باید این طرح پیشنهادی را تایید کند.

این شبکه به نقل از منبع یاد شده درباره مفاد پیش نویس پیشنهادی توافق ترسیم مرزهای آبی بین فلسطین اشغالی و لبنان گفت: براساس پیش نویس توافق، ترسیم خط مرزی دریایی از خط ۲۳ صورت می گیرد که اکثر مناطق مورد مناقشه را تحت کنترل لبنان نگه می‌دارد و پنج کیلومتر اول خط مرزی از نقطه ساحلی، برمبنای (خط علائم و نشانه های شناور) اسرائیل واقع در شمال خط ۲۳ خواهد بود. گفتنی است این خط را اسرائیل به صورت یکجانبه تحمیل کرد و اسراییلی ها آن را به لحاظ امنیتی ضروری و مهم می دانند.

بر اساس این پیش نویس توافق پیشنهادی، میدان و تأسیسات گازی میدان کاریش به طور کامل در اختیار رژیم اسراییل خواهد بود و در مقابل لبنان تأسیسات استخراج گازی میدان قانا خواهد داشت.

این شبکه مدعی شد که رژیم اسراییل بابت بخشی از میدان قانا که در محدوده مرز دریایی فلسطین اشغالی قرار دارد، از شرکت نفتی "توتال" (به عنوان بخشی از کنسرسیوم همکار با لبنان) درصد سود و غرامت دریافت خواهد کرد.

شبکه ۱۱ رژیم صهیونیستی گفت که هنوز جزئیات توافق بین تل آویو و شرکت توتال به طور کامل مشخص نشده است.

«آموس هوکشتاین" میانجی آمریکایی اخیرا پیش نویس پیشنهادی توافق را به مقامات های لبنان و مسئولان رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی و بهره برداری از منابع انرژی موجود در این منطقه ارایه داد که دوطرف در حال بررسی آن هستند اما اختلاف های زیادی بین سران صهیونیست درباره این پیش نویس به راه افتاده است. براساس برخی گزارش های رسانه ای رژیم اسرائیل، مقامات رژیم صهیونیستی با این پیش نویس موافق هستند و نبیه بری رئیس مجلس لبنان نیز اعلام کرده که این کشور درحال بررسی متن پیشنهادی برای اعلام نظر نهایی خود نسبت به آن است.

سید حسن نصرالله شنبه شب در سخنانی تأکید کرد: ما در برابر یک هفته سرنوشت ساز در مورد ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی قرار داریم و اگر در پرونده ترسیم مرزها به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم، به دلیل وحدت، همکاری و همبستگی ملی مردم لبنان خواهد بود.
نصرالله افزود: اگر این پرونده به نتایج مثبتی ختم شود، افق های درخشانی برای ملت لبنان باز خواهد شد.

بیش از یک دهه قبل اعلام شده بود که بخش‌های شرقی دریای مدیترانه دارای منابع گازی به نسبت بزرگی هستند. در پی این گزارش‌ها اعلام شد که از دو سال قبل رژیم اسرائیل تلاش‌های اکتشافی خود را در این منطقه آغاز کرده است.

پس از آن بود که تنش مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مالکیت دو میدان گازی «قانا» و «کاریش» بالا گرفت و ایالات متحده به بهانه میانجیگری مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف وارد عمل شد تا بتواند موانع بر سر اکتشاف و استفاده از انرژی در شرق دریای مدیترانه را رفع کند.
از ابتدای جولای، به دنبال ورود یک کشتی استخراج و ذخیره‌سازی اجاره شده توسط کابینه رژیم اسرائیل به نزدیکی میدان گازی کاریش، میانجیگری آمریکا در پرونده ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی شدت یافت.

در این میان حزب الله لبنان به شدت با زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی مخالفت کرده و به شکل‌های مختلف هشدار داده است تا زمانی که مرز آبی لبنان و منطقه اقتصادی آن در دریای مدیترانه و تکلیف میدان‌های گازی به ویژه «قانا» و «کاریش» مشخص نشود، با هر اقدامی از جمله اشغال پهنه دریایی، اکتشاف و استخراج به شکل‌های مختلف مقابله می‌کند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha