۳ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۳۳
کد خبرنگار: 1934
کد خبر: 84865314
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار همدان: مدیریت بحران آب نیازمند بازنگری شیوه تولید در حوزه کشاورزی است

همدان- ایرنا- استاندار همدان گفت: با توجه به بحران آب و خشکسالی در کشور و این استان باید شیوه تولید به ویژه در حوزه کشاورزی بازنگری و تغییر یابد.

«علیرضا قاسمی فرزاد» روز پنجشنبه در یک برنامه زنده تلویزیونی افزود: طبق گفته کارشناسان ۸۰ تا ۹۳ درصد آب موجود، در بخش کشاورزی صرف می شود بنابراین باید بازنگری اساسی در شیوه تولید و الگوی کشت انجام شود.

وی اضافه کرد: روش سنتی و غرقابی روش مناسب برای آبیاری مزارع نیست، حتی در کشورهایی که میزان بارش آنها ۱۰ برابر ایران است نیز از روش های فنی و عالمانه برای آبیاری مزارع، باغ ها و کشت محصول استفاده می کنند.

بالاترین مقام اجرایی استان همدان روش های کنونی مصرف آب در بخش کشاورزی و باغداری را موجب تلف شدن آب دانست و خاطرنشان کرد: در گام نخست باید نوع کشت را تغییر و از محصولات پر آب بر به سمت کشت محصولات کم آب بر رفت.

قاسمی فرزاد تاکید کرد: کشت سیب زمینی، هندوانه و یونجه در چنین شرایط بی آبی صحیح نیست و سازمان جهاد کشاورزی مکلف شده نسبت به ارائه آموزش های لازم به کشاورزان برای ممانعت و خودداری از کشت محصولات پر آب بر اقدام کند.

وی گفت: همچنین کشاورزان باید کشت دوم و سوم محصول را در چنین شرایط کم آبی کنار بگذارند و هر کشاورز باید تنها یک نوبت کشت کند چرا که این وضعیت موجب می شود که با سرعت بالا منابع زیرزمینی و مخازن آبی مصرف شده در حالیکه نمی توان آبی را جایگزین یا خلق کرد.

استاندار همدان تصریح کرد: کاشت و برداشت محصول به روش گلخانه میزان مصرف آب را به یک دهم و میزان تولید را به سه تا پنج برابر افزایش می دهد بنابراین باید این حوزه را جهاد کشاورزی ساماندهی و سال آینده پیاده سازی کند.
 
قاسمی فرزاد اضافه کرد: همچنین با توجه به بحران کم آبی میزان برداشت آب باید در هر بخش با استفاده از کنتور هوشمند محدود و مدیریت کرد.

وی تاکید کرد: آب نیز همانند نفت، گاز و معادن انفال بوده و متعلق به همه مردم است بنابراین در زمان کم آبی اجازه نمی دهیم آب به بخش کشاورزی هدایت و صرف کشت هندوانه شود.

استاندار همدان اظهار داشت: استفاده از پساب در بخش صنعت، گلخانه و نیروگاه در دستور کار قرار دارد چرا که راهی جز صرف آب سالم و بهداشتی برای آشامیدن و پساب آن در بخش صنعت نیست.

قاسمی فرزاد افزود: در بخش معدن با توجه به رویکرد دولت سیزدهم و برنامه توسعه کشور، نگاه و نگرش جدید در دولت به معدن شکل گرفته است و طبق مطالبه رهبر فرزانه انقلاب، نباید معادن خام فروشی و ارزان به فروش برسد چرا که بیشترین بهره وری مربوط به این بخش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha