حماسه چالدران ظهور و بروز رویارویی حق و باطل است

ارومیه - ایرنا - محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به نخستین حماسه نبرد چالدران، این حماسه را یک جنگ ندانست بلکه ظهور و بروز رویارویی حق و باطل، ظالم و مظلوم است.

به گزارش ایرنا، در متن این پیام که توسط علیرضا نوروزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی عصر سه‌شنبه در این همایش قرائت شد، آمده است: باور به اینکه شهادت در حفظ وطن همجواری با خالق هستی را در پی دارد سبب گردید تا ۵۰۰ و اندی سال پیش مردم عزیز ما با شعار حیدر مدد در برابر متجاوزان‌جانانه بایستند و با تقدیم بیش از ۲۷ هزار شهید از کیان کشورمان دفاع کنند.
در ادامه این پیام آمده در ماه رجب ۱۹۲۰ قمری دشت بزرگ چالدران شاهد جانفشانی‌هایی بود، شهیدان کالبد جسمانی را رها کردند تا برای عالم خاکی قدرتی وصف ناپذیر باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این پیام افزود: برکات شهیدان تا بر این مرز و بوم سایه افکنده و قدرت آنها از ذخایر ماندگار برای کشور ما است.

اسماعیلی گفت: حماسه چالدران یک جنگ نیست بلکه ظهور و بروز رویارویی حق و باطل و ظالم و مظلوم است.

وی ادامه داد: خون‌های ریخته شده در دشت چالدران خاک این کشور را معطر کرده است و امروز نیز همان غیرت در جوانان عزیزی است که در دفاع حرم و حریم از تلاشی دریغ نمی‌کنند.

اسماعیلی تاکید کرد: متجاوزان از هر روشی امروز سودای تسلط بر کشورها را در سر می‌پرورانند و اما شهید بزرگوار ما همچون شهید سلیمانی مقابل متجاوزان می‌ایستد و این روحیه همچون توان به خاک نشاندن ظالم و متجاوز را دارد و قدرت حق تمام شدنی نیست.

وی در پایان آورده است: برگزاری نخستین جشن چالدران اقدام مبارکی است که امیدوارم اثرات خود را بگذارد و از دست اندرکاران این همایش نیز نهایت تشکر و قدردانی را دارم.

به گزارش ایرنا اولین پاسداشت حماسه نبرد چالدران یکم شهریور ماه در این شهرستان و در مقبره سید صدرالدین با حضور جمع کثیری از اهالی این منطقه برگزار شد.

تشکیل نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات محلی، پخت غذاهای محلی، نمایش بخشی از جنگ چالدران بخشی از برنامه های جنبی این پاسداشت بود.

در این همایش از پوستر شاه جنگ (پوستر جنگ چالدران) توسط امام جمعه ارومیه و نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی رونمایی شد.  

جنگ چالدران به عنوان یکی از بزرگترین نبردهای تاریخ ایران و نشان شهامت و شجاعت ایرانیان دفاع از اسالم و شهادت حدود بیست هزار نفر در دشت چالدران و هم چنین رشادت و دلیری شیر زنان ایرانی مانند نگینی در تاریخ شیعه می درخشد. علاوه بر این در سطح جهانی نیز این واقعه نبردی با اهمیت فراوان شناخته می شود، و مورخان زیادی به تحلیل وقایع آن پرداخته‌اند.   

امروزه محل دفن کشته شدگان چالدران در محوطه شیخ صفی الدین اردبیلی که از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است، و به عنوان موزه سنگ قبر جان باختگان جنگ چالدران شناخته می شود.   

«میرسید شریف الدین صدر قاضی عسگر شیرازی» ملقب به سیدصدرالدین از امرای شاه اسماعیل صفوی است که در نبرد چالدران به شهادت رسید، و مقبره وی از آن زمان مورد تکریم و احترام اهالی چالدران است.

این مقبره متعلق به عصر صفویه است و در چهار کیلومتری شهر چالدران واقع شده است، مقبره در سال ۱۳۷۹ به عنوان اثر ملی میراث فرهنگی شناخته شده است.   

در توجه به اهمیت واقعی جنگ چالدران در دوران صفوی به منظور معرفی و شناخت این واقعه نیاز به ایجاد سایت بزرگی در جوار مقبره سیدصدرالدین در شهرستان چالدران بود.   

لذا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی با هدف مطالعات تاریخی و ایجاد فضای مناسب پروژه ایی تحت عنوان سایت موزه باز جنگ چالدران تعریف کرد و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۹ شروع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha