ساختارها و فرایندها برای حضور پررنگ‌تر مردم در امور اصلاح شود

سمنان- ایرنا- دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت گفت: رهبر معظم انقلاب معتقدند مردم در مراحل تصمیم، اجرا و نظارت دخالت داده شوند، اما ساختار و فرآیندها اجازه حضور مردم و اظهار نظر آنان را نمی‌دهد و نیازمند اصلاح است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید احمد عبودتیان عصر شنبه در نشست با فعالان اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری بیان کرد: تفاوت الگوی حکمرانی اسلامی با بقیه حکومت‌ها در مردمی بودن آن است.

وی افزود: مردم در اوایل انقلاب عکس امام خمینی (ره) را در ماه دیدند و ایشان را مانند معصومین (ع) می‌دیدند اما او روش حکمرانی را از مردم نظر سنجی کرد.

دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت گفت: هیچ کشور خارجی پشت نظام جمهوری اسلامی نیست و امام خمینی (ره) معتقد بود کشور باید با پشتوانه مردم اداره شود.

عبودتیان بیان کرد: امام (ره) در ۱۲ فروردین با شکل‌گیری جمهوری اسلامی گفتند امروز روز فتح و امامت امت است. تعبیر امامتِ امت اهمیت دارد و یعنی مردم اداره کننده کشور هستند.

وی افزود: ما هنوز در مرحله شکل‌گیری دولت اسلامی متوقف شده‌ایم و از این مرحله نگذشته‌ایم.

دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت گفت: برای اینکه مسیر انقلاب به سمت اهداف حرکت کند، حضور افراد مسلمان و مومن در راس امور کفایت نمی‌کند بلکه باید ساز و کار و الگوی حکمرانی دولت اسلامی شود.

عبودتیان ابراز داشت: آیت‌الله ابراهیم رئیسی هنگام انتخابات در مورد اینکه کار باید به دست مردم اداره شود صحبت کرد و این تعبیر دولت مردمی است.

وی افزود: در شرایطی که نظم اقتصادی اروپا به دلیل کرونا در آستانه ورشکستگی قرار گرفت، رهبر معظم انقلاب با ارائه طرح مواسات و کمک‌های مومنانه، خواستند مشکلات مدیریت شود اما برخی از نهادهای دولتی با انتشار تصاویر بسته‌های معیشتی، مردم را بی‌تفاوت کردند در حالی که هدف مقام معظم رهبری افزایش مشارکت مردم و مسئولیت اجتماعی بود. 

به ازای هر سه هزار و ۲۰۰ نفر در استان سمنان یک سمن فعالیت دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه دولت‌ها در قالب گفتمان برنامه‌های خود را اعلام می‌کنند گفت: گفتمان دولت سیزدهم، گفتمان انقلابی با شعار «ایران قوی، دولت مردمی» و 

مهمترین نرم‌افزار آن بیانیه گام‌دوم انقلاب است.

احمد ریواده با بیان اینکه در استان سمنان اقداماتی در این زمینه انجام می‌شود ابراز داشت: هدف، نظریه نظام انقلابی است که با خودسازی و تمدن‌آفرینی شکل می‌گیرد و مهمترین راهبرد آن امید آفرینی است.

وی افزود: در سفر مقام معظم رهبری به استان سمنان، مردم این استان در کلام ایشان دیندار و علم پژوه معرفی شدند که اکنون این تعبیر در حضور ۷۵ هزار دانشجو این استان خود را نشان می‌دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: برای تحقق مردمی‌سازی امور، هیات اندیشه ورز در استان سمنان شکل گرفت.

ریواده بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم در استان سمنان الگویی برای ارتباط با مردم در قالب کاروان خدمت شکل گرفت و از ۳۲۰  روستا بازدید شد.

وی افزود: نخستین جلسه استاندار کنونی سمنان با سازمان‌های مردم‌نهاد بود و از همه ستادهای مردمی موثر، نماینده‌ای در کارگروه‌ها عضو شدند که از نظراتشان استفاده شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با اشاره به اینکه در هیات اندیشه‌ورز در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌شود گفت: مهمترین مساله فعلی کمبود آب است که به کمک گروه‌های مردمی به روستاهای کم‌آب خدمت رسانی می‌شود.

ریواده ابراز داشت: اینکه اصلاح ساختار انجام شود و نقش حلقه‌های میانی ارتباط به درستی شکل بگیرد اهمیت دارد.

وی افزود: ۴۷۲ تشکل مردم نهاد دارای مجوز در استان سمنان فعال هستند و به عبارتی به ازای هر سه هزار و ۲۰۰ نفر یک سمن وجود دارد.

در میانگین کشوری به ازای هر ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر یک سمن فعال است.

  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: در افق ۱۴۰۴، طبق برنامه‌ریزی‌ها باید به ازای هر ۲ هزار  و۵۰۰ نفر یک سمن فعال باشد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha