بیانیه چارچوب هماهنگی با محوریت تعیین رئیس جمهور عراق و تشکیل دولت خدمت رسان
عکس، آرشیوی است

بغداد-ایرنا- چارچوب هماهنگی شیعی عراق در بیانیه ای اعلام کرد که در جلسه اعضای این تشکل که عصر امروز (چهارشنبه) برگزار شد، درباره موضوعات مرتبط با تشکیل دولت مانند ادامه گفت و گوها برای تشکیل کابینه و سرعت بخشی به تعیین رئیس جمهور عراق بحث و تبادل نظر شده است .

به گزارش ایرنا در این بیانیه آمده است: چارچوب هماهنگی عصر امروز (چهارشنبه) قضایای سیاسی و در راس آنها، روند گفت و گوهای جاری با سایر نیروهای ملی برای سرعت بخشی به تکمیل اقدامات لازم قانونی، تسریع تعیین نامزد ریاست جمهوری و تشکیل دولت خدمت رسان در راستای حل مشکلات خدمات رسانی و امنیتی شهروندان را به بحث گذاشت.

اعضای چارچوب هماهنگی شیعی و همپیمانان در این نشست «بر ضرورت احترام به نهادها و در راس آنها قوه قضائیه و مقننه (پارلمان) تاکید و هر نوع تعرض به این نهادها را رد کردند». 
آنها همچنین بر «عدم معطل سازی این موسسات در عمل به ماموریت های قانونی» تاکید کردند.
سران چارچوب هماهنگی همچنین از نیروهای سیاسی خواستند تا «همگی از دستاوردهای دموکراتیک محافظت کنند» و گفت و گوهای سازنده را برای رسیدن به راه حل ها ادامه دهند تا کشور از چالش های پیش رو خصوصا در عرصه های انرژی، خشکسالی و عدم تصویب بودجه فدرال، عبور کند. 
ساعاتی پیشتر، مقتدا صدر ، رهبر جریان صدر عراق از مقامات قضایی این کشور خواست حداکثر تا پایان هفته آینده مجلس را منحل اعلام کند.
مقتدا صدر در توئیتی همچنین از «برهم صالح» رئیس جمهور عراق خواست تا تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام نهاد قانونگذاری (مجلس) در این کشور را تعیین کند. 
وی در این توئیت گفت: «کسی ممکن است بگوید که مجلس برای انحلال خود نیاز به تشکیل جلسه دارد، نه، احزابی هستند که به سهمیه‌بندی و تداوم فساد چنگ زده‌اند و تسلیم خواست مردم برای انحلال مجلس نمی‌شوند، اما من می‌گویم که انحلال مجلس به آن (احزاب) محدود نمی‌شود.»
وی ادامه داد: بله، من سخنانم را به قوه قضائیه عراق که به رغم فشارهای سیاسی و امنیتی و درزهای اطلاعاتی از اینجا و آنجا همچنان به او امیدواریم خطاب می‌کنم به اینکه بعد از آن نقض قانون اساسی بالا مجلس باید ظرف مدتی نه بیشتر از پایان هفته آینده منحل شود و رئیس جمهور به تعیین زمان انتخابات زودهنگام با رعایت چند شرط که متعاقبا" اعلام خواهیم کرد، موظف شود.   

مقتدا صدر گفت که در این مدت «انقلابیون به تحصن خود ادامه می‌دهند و اگر مردم دوباره شکست بخورند، موضع دیگری خواهند داشت».
وی افزود: از همه انقلابیون، کمیسیون‌های مستعفی صدر، سایر نمایندگان و همه دوستداران وطن می‌خواهیم پرونده‌های رسمی را با روش‌های قانونی به دادگاه فدرال ارائه کنند و از طریق کمیته مرکزی نظارت بر تحصن‌ها به مراجع ذیصلاح قضایی ارائه دهند. 
وی اظهار داشت: روشن است که قوه قضائیه در خطر است و امیدواریم مصلحت مردم را در نظر بگیرد و از فشارها نترسد، مطمئنم بسیاری از قضات در کنار مردم و همراه با اصلاحات هستند.
چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن "محمد شیاع السودانی " با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد. 
تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی دو هفته اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده  و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود. 
انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد اما جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد، نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha