سیل در دماوند؛ از خسارت فراوان و انسداد جاده ها تا خطر تماشای شهروندان

دماوند - ایرنا - در پی بارش باران در شهرستان دماوند و وقوع سیل در مناطق مختلف، خسارات فراوانی به زیرساخت های روستاها و شهرهای این شهرستان زد و اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان همچنان در آماده باش کامل بوده که توصیه می شود شهروندان به هشدارهای هواشناسی توجه کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پنجشنبه شب هفته گذشته بوده که شهرستان دماوند با بارش باران شدید در نقاط مختلف شهری و روستایی مواجه شد؛ باتوجه‌به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی، از امروز چهارشنبه تا دوشنبه دهم مردادماه با فعالیت سامانه بارشی به‌ویژه در نیمه شمالی و ارتفاعات استان تهران، احتمال بارش رگبار و باران‌های سیل‌آسا و وقوع سیلاب و رواناب در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها را اعلام نمود.

فرماندار شهرستان دماوند از روز چهارشنبه آماده باش کامل اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان دماوند را تا ۷۲ ساعت آینده اعلام کرد و از شهروندان و مسافران منطقه خواست تا از هرگونه توقف و اسکان در حاشیه رودخانه های منطقه خودداری کنند.

همچنین در پس این هشدار مقرر شد، شهرداری‌ها و دهیاری های شهرستان سریعا نسبت به پاکسازی جوی ها، آبراهه ها و دهانه پل های حوزه استحفاظی خود اقدام کنند تا در صورت بارش آب گرفتگی به دلیل انسداد محل آبروها مشاهده نشود.

سیل در دماوند؛ از خسارت فراوان و انسداد جاده ها تا خطر تماشای شهروندان

چهارشنبه شب، ناگهان شاهد بارش شدید باران و رعد و برق در سطح شهرستان بودیم. این بارش موجب شد سیل شدیدی در ساعت ۲:۳۰دقیقه در رودخانه سیاهرود بخش رودهن و روستاهای اطراف آن همچون وسکاره، آردینه و جورد واقع در شمال این بخش رخ دهد.

خسارات شدید مالی به باغات، خودروها، خانه ها و دامداری ها

این سیل شدید خسارات شدید مالی به باغات، خودروها، خانه ها و دامداری ها وارد کرد و موجب شد یک فرد میانسال نیز هنگام جابه جایی ماشین گرفتار سیل شده و جان خود را از دست بدهد.

این سیل شدید موجب مسدود شدن کامل راه های روستایی شد که از ابتدای وقوع سیل اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان دماوند در محل حاضر شدند و تا ظهر آن روز راه های روستایی را باز و آسیب های زیرساختی به روستاها را ساماندهی کنند.

سیل در دماوند؛ از خسارت فراوان و انسداد جاده ها تا خطر تماشای شهروندان

عصر همان روز زمانی که اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان در حال خدمت رسانی به مناطق سیل زده بودند، باران شدید در منطقه بارید و موجب شد سیل به داخل شهر رودهن و منطقه روستایی جابان و سربندان سرازیر شود.

راه اصلی تهران به فیروزکوه چند ساعتی مسدود شد

این حادثه راه اصلی تهران به فیروزکوه را چند ساعتی مسدود و به شهر رودهن خسارت زد. تعدادی از اعضای ستاد مدیریت بحران به این دو منطقه حادثه دیده رفتند و بعد از تلاش تیم های راهداری، نیروهای مردمی، بسیج و پلیس راه، دهیاری ها و اعضای شورای روستا و غیره خطرات احتمالی را کنترل کردند.

در پی بارش باران، شاهد تگرگ در برخی مناطق شهری بودیم که علاوه براینکه خسارت های سنگینی به باغات جابان و سربندان و برخی مناطق روستایی وارد کرد، اطلاع دادند روستاهای هویر و دهنار ازجمله روستاهای محور دلیچایی نیز گرفتار سیل شده و خسارت های سنگینی نیز به همراه داشته است.

اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان در تمامی نقاط منطقه حاضر شدند و علاوه بر کمک رسانی به مناطق حادثه دیده، به مسافران در راه مانده پنجشنبه شب در مدارس و مساجد و مهمان سراها اسکان دادند.

شهر کیلان شاهد سیلاب و انسداد راه ها و جاده ها

عصر روز جمعه نیز شاهد بارش باران در منطقه بودیم که همین امر موجب شد علاوه بر ادامه سیل در مناطق حادثه دیده، در شهر کیلان نیز شاهد سیلاب و انسداد محور اصلی این شهر به سمت ساران باشیم که با تلاش تیم راهداری و شهری، محور بازگشایی شد.

سیل در دماوند؛ از خسارت فراوان و انسداد جاده ها تا خطر تماشای شهروندان

همچنین شب گذشته مجدد محور تهران – فیروزکوه در منطقه سرهار به دلیل ریز مجدد کوه مسدود شد که با تلاش نیروهای ستاد مدیریت بحران بازگشایی و مسافران در راه مانده اسکان داده شدند.

رضا طاهرخانی، فرماندار شهرستان دماوند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به حادثه سیل شهرستان دماوند اشاره کرد و اظهار داشت: در پی بارش شدید باران در سطح شهرستان از چهارشنبه شب هفته گذشته تاکنون، شاهد سیل در نقاط مختلف شهرستان بودیم.

وی ادامه داد: در پی این بارش ها و طغیان رودخانه های منطقه، روز گذشته جلسه فوق العاده ستاد مدیریت بحران شهرستان تشکیل شد و همه اعضا شخصا در جلسه حضور یافتند؛ در این جلسه موضوعاتی که نیاز به بررسی داشت، مورد بررسی قرار گرفت و وظایف جدید به همکاران و اعضای ستاد تعریف شد تا آمادگی بیشتری را در بین اعضا در منطقه شاهد باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه بارش باران عصر دیروز موجب شد علاوه بر مناطق سیل زده، شهر کیلان نیز درگیر سیلاب و ریزش کوه شود، گفت: سیلاب موجب ریزش کوه و مسدود شدن جاده اصلی کیلان به ساران شد که بلافاصله یک تیم عملیاتی در صحنه حاضر شدند و در زمان کوتاهی مسیر را بازگشایی کردند.

فرماندار دماوند همچنین به مسدود شده محور اصلی دماوند به تهران در محدوده روستای چناران اشاره کرد و گفت: این مهم نیز توسط اعضای ستاد مدیریت بحران در دستور کار قرار گرفت و بنده نیز شخصا در محل حضور داشتم؛ حجم گل و لای و انسداد جاده بسیار بود ولی با تلاش راهداری، پلیس راه و شهرداری دماوند مسیر ابتدا در دو لاین و بعد چهار لاین بازگشایی شد.

۷۰ تا ۷۵ درصد خسارت در باغات

طاهرخانی به خسارت های وارد شده در پی بارش تگرگ در سطح باغات شهرستان به ویژه منطقه جابان و سربندان اشاره کرد و گفت: روز گذشته از مناطق کشاورزی و باغات شهرستان به ویژه در این دو روستا بازدید صورت گرفت متاسفانه ۷۰ تا ۷۵ درصد خسارت در این باغات شاهد بودیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: میزان خسارت وارد شده به باغات آسیب دیده شهرستان سریعا به استاندار محترم تهران انعکاس داده شد که مقرر گردید از طریق ملی نیز مورد بررسی قرار گیرد؛ همین امر موجب شد امروز میزان وزیر محترم جهاد کشاورزی در منطقه باشیم تا گزارش های لازم از میزان خسارت ارائه شود.

سیل در دماوند؛ از خسارت فراوان و انسداد جاده ها تا خطر تماشای شهروندان

وی بیان داشت: میزان خسارت به باغات و مناطق آسیب دیده روستایی و شهری از سیل توسط همکاران ما در جهاد شکاروزی، منابع طبیعی و بنیاد مسکن در حال بررسی است؛ بنده شخصا با ریاست محترم بنیاد مسکن کل کشور صحبت کردم و اتفاقات پیش آمده را بیان نمودم و ایشان نیز قول پرداخت خسارت های وارده را دادند.

طاهرخانی همچنین گفت: افرادی که در محدوده رودخانه دلیچایی پرورش ماهی داشتند و یا دامداران ساکن در روستاها که به واسطه وقوع سیل خسارت دیدند نیز امروز با حضور وزیر محترم جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار می گیرد.

این مقام مسئول افزود: همکاری ما در ستاد مدیریت بحران شهرستان حدود ۷۲ساعت به صورت شبانه روزی در آماده باش کامل هستند و شهادت می دهم که بسیاری ها از این افراد در این مدت روزی یک ساعت هم نخوابیده اند و پای کار هستند تا بهترین خدمات در کمترین زمان به شهروندان ارائه شود.

خسارت به بیش از ۲۵دستگاه خودرو

فرماندار شهرستان دماوند همچنین از اسکان حدود ۲هزار نفر مسافر در راه مانده در سطح شهرستان در طی دو روز گذشته خبر داد و گفت: تمامی امکانات و تجهیزات لازم برای مسافران فراهم شد و توسط نیروهای هلال احمر شهرستان امکانات لازم در اختیار آنان قرار گرفت.

وی با تاکید براینکه سیل شهرستان دماوند یک فوتی، خسارات بیش از ۷۰درصدی به باغات، آسیب شدید به برخی دامداران و پرورش ماهی، منازل مسکونی اهالی روستا به همراه داشته است، گفت: سیل شهرستان بیش از ۲۵ دستگاه خودرو را با خود برد و یا آسیب شدید رسانده است؛ تنها یک مورد فوتی به صورت مستقیم با سیل مرتبط بوده است و فرد فوتی روز گذشته بر اثر ریز دیوار مسکونی به علت لغزش بر اثر بارندگی‌ ها بوده است.

این مقام مسئول گفت: کارها با مدیریت پیش می رود و مشکل خاصی که نگران کننده باشد در سطح شهرستان نداریم؛ همکاران ما در ستاد مدیریت بحران و همه دستگاه ها به ویژه مردم شریف و مومن شهرستان پای کار هستند و بدون چشم داشتنی به مردم منطقه به ویژه مناطق سیل زده کمک می کنند.

طاهرخانی تصریح کرد: گروه های جهادی و بسیج  نیز به صحنه آمده اند و در حادثه سیل شهرستان که بعد از حدود ۵۰ سال شاهد وقوع آن هستیم اعضای ستاد را یاری می کنند تا با کمترین خسارت بتوانیم این حادثه را پشت سر بگذاریم.

سیل تماشا ندارد

فرماندار شهرستان دماوند ضمن تاکید و هشدار به شهروندان، گفت: بارش باران همچنان ادامه دارد و سطح هشدار هواشناسی همچنان نارنجی است و از همه شهروندان و مسافران می خواهیم به هیچ عنوان نزدیک حریم و بستر رودخانه نشوند.

وی ادامه داد: مراقب فرزندان خود نیز باشید؛ روز گذشته در پی بازدید از بستر رودخانه شهر دماوند، شاهد حضور برخی شهروندان بودیم که منتظر بودند سیل را تماشا کنند؛ سیل تماشا ندارد و مراقب باشید در این مدت خود و خودروهای خود را از بستر رودخانه دور کنید.

طاهرخانی گفت: تمامی ورزش ها و تفریحات کوه نوردی و طبیعت گردی تا اطلاع ثانوی ممنوع است؛ شهروندان و گردشگران ما را در مسیر خدمت رسانی همچون گذشته یاری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha