مراسم شب اولیه مسلمیه درحرم عبدالعظیم حسنی با یاد شهدای خدمت برگزار شد+فیلم

شهر ری - ایرنا - مراسم عزاداری شب شهادت حضرت امام محمد باقر پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت و شب اول ایام مسلمیه شهادت حضرت مسلم در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی با حضور دسته جات و هیئات مذهبی با یاد و نام شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی و شهدای خدمت برگزار شد.

به گزارش ایرنا، هر ساله از شب هفتم ذی الحجه که مصادف با شب شهادت امام محمد باقر(ع) است مراسمی با شکوه به مدت سه شب با حضور هیئت های مذهبی در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می شود که تا نزدیکی های سحر ادامه دارد.

امسال هم در مراسم مسلمیه (شب جمعه) هم هیئات مذهبی و دسته جات عزاداری از جای جای پایتخت و قبله تهران ری از ورودی بازار حضرت به صحن های مطهر آمدند وبر مظلومیت امام محمد باقر علیه السلام و حضرت مسلم سفیر امام حسین در کوفه و اول شهید حرکت عاشورا و کربلا اشک ماتم ریختند.

پنجشنبه شب تا بامداد روز جمعه مادحین و روضه خوانها با قرار گرفتن در جایگاه مخصوص عزاداری و دسته جات هیئات با ایستادن مقابل صحن و بارگاه حضرت شاه عبدالعظیم حسنی سید الکریم بسیار باشکوه و زیر رحمت واسعه الهی و باران رحمت سوگواری کرده و بر سینه زدند.

مراسم مسلمیه با ۱۲۰ سال قدمت مختص آستان حضرت عبدالعظیم(ع) است و امسال با شعار سفیر ولایت و شهیدان خدمت از پنجشنبه شب بمدت سه شب برگزار می شود.

مسلمیه طلیعه محرم است. همه ساله در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در ایام مسلمیه هیئات و دسته‌های سینه زنی با نظمی باشکوه از ششم تا هشتم ذی الحجه، از نماز مغرب به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند و عشق و ارادت خود را در چشم عزاداران حسینی به نمایش می گذارند.

این سنت دیرینه، که بنیانگذار آن عاشق دلسوخته ای بنام محمد مرزوق عرب حائری (مداح) معروف به حاج مرزوق است که کاری با دلهای عاشق ابا عبدالله کرده که ماهها در تدارک برگزاری این مراسم و منتظرند که این سه شب در ایام شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع)، در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حضور یافته و برای سفیر امام حسین(ع) و اولین شهید کربلا عزاداری کنند.

پنجشنبه ۲۴ خرداد و همزمان با شب شهادت حضرت امام محمد باقر(ع) که اولین شب از ایام مسلمیه است بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در صحن امام حسن مجتبی(ع) شرکت کنندگان در آیین مسلمیه از مدیحه سرایی مداح و ذاکر پیشکسوت، استاد غلامرضا سازگار بهره‌مند شده و با سخنرانی حجت الاسلام میرهاشم حسینی و ذکر مصیبت توسط حاج احمد واعظی و حنیف طاهری زائران و عزاداران به فیض رسیدند.

در شب دوم جمعه شب زائران و مجاوران از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید حمید میرباقری بهره‌مند می‌شوند و محسن طاهری و مجید بنی فاطمه مدیحه سرایی خواهند کرد.

در سومین شب ایام مسلمیه، حجت الاسلام حاج ابوالقاسم سخنران مراسم هستند و علی انسانی و سعید حدادیان و محمدحسین حدادیان به مرثیه‌سرایی خواهد پرداخت. در شب آخر هم مرتضی طاهری به عنوان رئیس هیات مدیره خانه مداحان ضمن ذکر مصیبت و مداحی، آئین مسلمیه امسال را ختم خواهند کرد.

شهرستان ری با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در جنوب پایتخت بعنوان قبله تهران قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha