مشاهده تاریخ انقضای واکسن کرونا خواسته به حق مردم است

مشهد- ایرنا- رییس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مشاهده تاریخ تولید، انقضا و نام واکسن دز یادآور کرونا از سوی مردم در هنگام تزریق خواسته به حق آنان است و به رویت‌رساندن آن توسط پرسنل پایگاههای واکسیناسیون منعی ندارد.

دکتر محمد پهلوان روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا در خصوص مطالبی که در فضای مجازی مبنی بر تزریق واکسن فاسد و تاریخ مصرف گذشته کرونا به عنوان دز یادآور انعکاس یافته است، افزود: تمامی واکسن‌های کرونا دارای برچسب کد و مشخصات دقیق واکسن هستند که در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن تاریخ گذشته کذب محض است، بیان کرد: چراکه برای تزریق واکسن ابتدا باید مشخصات آن واکسن در سامانه ثبت و پس از تایید مشخصات و تاریخ انقضای آن، تزریق واکسن انجام می‌شود و واکسن‌هایی که تاریخ انقضایشان گذشته باشد در سامانه ثبت نمی‌شود.

رییس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تمدید مجدد تاریخ انقضای واکسن پاستوکووک گفت: پس از انجام آزمایشات و بررسی‌های علمی دقیق‌تری که صورت گرفت و مدارک افزایش پایداری این واکسن ارائه شد، با نامه رسمی وزارت بهداشت تاریخ انقضای این واکسن از ۶ ماه به یک سال تمدید شده است.

وی افزود: این تمدید تاریخ انقضای واکسن تنها مربوط به واکسن "پاستوکووک" است و این امر به این معنا نیست که واکسن تاریخ مصرف گذشته تمدید می‌شود بلکه به دلیل داشتن پایداری بیشتر این واکسن، مدت انقضای آن تمدید می‌شود.

دکتر پهلوان با بیان اینکه خط تولید واکسن‌های کرونای ساخت ایران فعال هستند و به سایر کشورها نیز صادر می‌شود، ادامه داد: واکسن هایی که در ایران تولید می‌شوند شامل پاستوکووک، اسپایکوژن، فخرا، نورا، کووپارس رازی و برکت هستند و معمولا تاریخ انقضای واکسن‌ها ۶ ماه تا یک ساله است و پس از تزریق، ویال (شیشه) واکسن دور ریخته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مردم نباید به شایعات منتشر شده از سوی افراد غیر متخصص در فضای مجازی توجه کنند و باید اطلاعات مربوطه را از منابع مورد تایید وزارت بهداشت اخذ کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha