هیچ کتاب مهمی از سبد ارزیابی و خرید نهاد کتابخانه‌های عمومی بیرون نمی‌ماند

شهرکرد - ایرنا - معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه هیچ کتاب مهمی در بازار نشر ایران، به ویژه در رده‌های پرامانت از سبد ارزیابی و خرید این نهاد بیرون نمی‌ماند، گفت: با این حال به دلایلی چون کمبود منابع مالی و محدودیت فضا، برخی کتاب‌ها را کمتر می‌خریم.

سید باقر میرعبداللهی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره گزینش کتاب‌های موجود در بازار نشر برای ورود به قفسه‌های کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: نهاد کتابخانه‌ها ناگزیر به انجام نوعی انتخاب است؛ چرا که منابع درآمدی این نهاد محدوده بوده و همچون بسیاری از دیگر نهادها، بخش عمده درآمدهای آن، صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان شده و قسمت مهمی از درآمدها نیز برای تامین تجهیزات کتابخانه‌ای هزینه می‌شود و از این رو هزینه نهاد، تنها محدود به خرید کتاب و مجله نیست.

وی محدود بودن فضای فیزیکی کتابخانه‌ها را به عنوان بخش دیگری از عوامل سخت‌افزاری در گزینش و انتخاب کتاب‌ها دانست و ادامه داد: عوامل فرهنگی و شناخت ارزیابانه نهاد از محتوای منتشر شده نیز در این حوزه دخیل است؛ به‌گونه‌ای که برخی کتاب‌های منتشر شده را سرآمد و از نظر فرمی و محتوایی قوی نمی‌بینیم و از طرفی نهاد به عنوان مجموعه‌ای آشنا با کتاب و آشنا با سلیقه مخاطبان، کتاب‌ها را برای خرید انتخاب می‌کند.

میرعبداللهی تصریح کرد: با این حال به مخاطبان و اعضای کتابخانه‌ها این اطمینان داده می‌شود که رصد نهاد در بازار نشر به منظور انتخاب و خرید کتاب، کم‌نظیر است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه اظهار داشت: ما یک فهم فرهنگی و کتابشناختی داریم که مبتنی بر آن تشخیص می‌دهیم برخی کتاب‌ها را بخریم و برخی را کمتر خریداری کنیم؛ برای نمونه، می‌بینیم که در حوزه کتاب کودک و نوجوان، بازار از کتاب‌های ترجمه‌ای سرریز شده است. به نظر ما بخش قابل توجهی از این محصولات، هم مشکلات زبانی دارند و هم درباره اندازه تطابق و تناسب آن‌ها با فضای فرهنگی ایران اندیشیده نشده است و نهاد نیز خرید چنین کتاب‌هایی را برای ملتی که نویسندگانش خود امکان تولید محتوا در این زمینه را دارد، شایسته نمی‌داند.

وی به طرح‌های اجرایی نهاد با عنوان انتخاب کتابدار نیز برای خرید کتاب و ارائه آن به اعضای کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: در این طرح، کتابداران می‌توانند از میان فهرست متنوعی که نهاد به آنان ارائه می‌کند، عناوینی را انتخاب کنند. همچنین کتابداران می‌توانند به صورت موردی، کتابی را که نیاز دارند اعلام کنند که در صورت بررسی و تایید، تهیه و برای آنان ارسال خواهد شد.

میرعبداللهی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره روند دیجیتالی شدن کتابداری در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و پوشش حداکثری نیاز مخاطبان در مناطق مختلف از این طریق، افزود: این بحث، موضوعی محوری است که دامنه‌اش از نهاد کتابخانه‌ها خارج بوده و گستردگی بیشتری دارد؛ چرا که در فرآیند دیجیتالی کردن فضا برای جامعه کتاب‌خوان لازم است زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلف ایجاد شود.

وی فراهم آوردن تجهیزات و اپلیکیشن‌ها در بعد سخت‌افزاری و مهیاکردن موقعیت فرهنگی که در آن موقعیت، کتاب‌خوانی به شکل مجازی معنا یابد را در بعد نرم‌افزاری، قابل تامل دانست و یادآور شد: گرچه در این حوزه در مرحله صفر از حرکت قرار نداریم، اما به دلیل گستردگی حوزه، کارهای فراوانی برای انجام دادن وجود دارد.

معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: همه مجموعه‌های فعال در حوزه کتابداری در بحث دیجیتالی کردن این مقوله در مرحله مقدماتی قرار دارند و اگر در خارج از فضای رسمی نیز این مقوله رصد شود، مشخص می‌شود که مجموعه‌های خصوصی نیز در فراهم آوردن اپلیکیشن‌های مجازی به اندازه کافی قدرت همراه شدن با مطالبات جامعه کتاب‌خوان را نداشته و به اندازه کفایت نتوانسته‌اند به موازات این نیازها قدم بردارند.

میرعبداللهی درباره اقدامات نهاد در این حوزه توضیح داد: حرکت نهاد نیز تابعی از حرکت کلی کشور است، اما با این حال چند سالی است که این مورد به شکل جدی و عملیاتی مورد توجه قرار گرفته است و تا پایان امسال «کتابخانه بدون کتاب» در بوستان دانشجوی تهران راه‌اندازی خواهد شد و خدمات دیجیتالی هم به شکل فروش و هم به صورت امانت به مخاطبان ارائه می‌شود.

وی تجهیز کتابخانه‌های عمومی کشور به ویژه کتابخانه‌های مرکزی به برخی خدمات مجازی و اینترنت پرسرعت و رایگان را از دیگر اقدامات نهاد در این حوزه دانست.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر حدود ۲ هزار ۶۰۰ باب کتابخانه نهادی، ۸۵۱ باب کتابخانه مشارکتی، ۲۸ باب کتابخانه مستقل و ۹۵ باب سالن مطالعه در کشور، خدمات کتابخانه‌ای را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha