هواشناسی هرمزگان: دمای هواشناسی با دمای احساسی تفاوت دارد

بندرعباس - ایرنا - رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: دمایی که بدن انسان احساس می‌کند با دمای گزارش شده هواشناسی متفاوت است.

مرضیه سی سی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: طبق استانداردهای جهانی هواشناسی، اندازه گیری دما باید درون جعبه اسکرین سفید رنگ در ارتفاع تقریبا دو متری از سطح زمین، بدون تاثیر مستقیم تشعشع خورشید و در مکانی به دور از عوامل تاثیرگذار محیطی باشد.

وی ادامه داد: بنابراین دمایی که دماسنج استاندارد هواشناسی نشان می دهد دمای اندازه گیری شده مولکول های هوا بدون احتساب تاثیر گرمای ناشی از تششع خورشید و زمین است و قطعا دمایی که دماسنج خودرو نشان می دهد با دمای استاندارد هواشناسی متفاوت است.

وی اضافه کرد: در واقع عوامل محیطی در ایجاد گرمای اندازه گیری شده در دماسنج خودرو دخیل هستند و این دما، دمای استاندارد مولکولهای هوا نیست، دمای احساسی بدن به میزان رطوبت هوا و سرعت باد و سایر مولفه ها بستگی دارد.

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: دمای احساسی بسته به میزان رطوبت و سرعت و جهش وزش باد در فصل های مختلف سال ممکن است کمتر و یا بیشتر از دمای واقعی باشد و دمای هوا به‌تنهایی و بدون دخالت رطوبت نسبی هوا ، معیار درستی برای گرمای واقعی احساس‌شده توسط بدن به دست نمی‌دهد.

گرما اثر بیشتری در زمان شرجی بر بدن می گذارد و خطر گرما زدگی افزایش می یابد.

سی سی پور ابراز داشت: بنابراین در هواشناسی رابطه میان دما و میزان رطوبت بسیار مهم است، به عنوان مثال دمای احساسی ۳۰ درجه با رطوبت ۲۰ درصد در یک استان سردسیر با دمای احساسی ۳۰ درجه و رطوبت ۹۰ درصد در یک استان ساحلی بسیار متفاوت است و به طور کلی در زمان شرجی بالا، گرما اثر بیشتری روی بدن بگذارد و خطر گرمازدگی افزایش یابد.

وی اضافه کرد: بنابراین در هواشناسی گزینه دیگری به نام دمای احساسی تعریف می‌شود که با در نظر گرفتن دما و رطوبت نسبی هوا به‌طور همزمان به‌دست می‌آید، بطوریکه افزایش رطوبت نسبی هوا، احساس متفاوتی از گرما برای بدن ایجاد می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha