۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۴۹
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 84623438
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

واقعیت دمای هوا چیست؟

۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۴۹
کد خبر: 84623438
واقعیت دمای هوا چیست؟

گچساران - ایرنا- بسیار اتفاق می افتد در فصل تابستان یا زمستان برخی شهروندان می گویند که دمای اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی دقیق نیست و هوا سردتر یا گرمتر از آن چیزی است که اعلام می شود. آیا این ادعای درستی است؟

در آخرین موج سرمای شدید چند روز اخیر بسیاری از شهروندان گچسارانی می گفتند که هوا سردتر از  رقم های اعلام شده از سوی هواشناسی است و با اشتراک گذاشتن انیمیشن کودکی که از سرما به خود می لرزید و درجه هوای این شهرستان در کنار آن سازمان هواشناسی را به باد انتقاد می گرفتند.

این کنجکاوی ها در اوج فصل تابستان امسال هم موضوع شک و تردید شهروندان بود تا جایی که برخی عنوان می کردند که دماسنج ها دمای بیشتری را تا آنچه هواشناسی اعلام می کند نشان می دهد.

این شهروندان اعتقاد دارند که هواشناسی به علت برخی مصلحت ها دمای واقعی هوا را اعلام نمی کند هرچند این اظهار نظرها غیر کارشناسی است اما واکنش کارشناسان هواشناسی به  رفع این ابهام ها درباره این مساله کمک می کند.

دمای احساسی چیست؟

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و  بویراحمد گفت: بر اساس شرایط سنی، جنسی و سایر شرایط بدنی افراد مختلف احساس سرما یا گرما در آنان متفاوت است.

فرمان فرامین افزود: همچنین میزان رطوبت هوا و وزش باد نیز در احساس سرما یا گرمای هوا بیشتر از میزان واقعی آن در شهروندان اثربخش است.

وی اظهار داشت: درحالی که میزان دمای هوای شهر سی سخت در چند روز اخیر هشت درجه زیر صفر بود اما میزان دمای احساسی این شهر ۱۲ درجه سانتیگراد زیر صفر بوده است.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برخی از افراد، یک روز را ممکن است ملایم و مطلوب احساس کنند، بعضی‌ها گرم و نامطلوب و بعضی‌ها هم خنک و نامطلوب؛ تاکید کرد: غیر از ویژگی‌های فردی، نوع پوشاک و سابقه زیست اقلیمی افراد در احساس آنان از شرایط جوی کاملاً تأثیرپذیر است.

فرامین تاکید کرد:یکی از عوامل مؤثر بر زندگی، سلامتی و آسایش انسان، شرایط جوی و اقلیمی است؛ به همین دلیل دمای هوا مورد کنجکاوی افراد قرار می گیرد.

فرایند اندازه گیری دما در ایستگاه های هواشناسی

اما  سوال اینجاست نحوه اندازه گیری دمای هوا در ایستگاه های هواشناسی چه تفاوت هایی با روش های معمول دارد.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت:دمایی که از سوی هواشناسی اعلام می‌شود برابر با استانداردهای جهانی هواشناسی و بر اساس واقعیت های موجود در منطقه است.

فرامین بیان کرد: دمایی که در ایستگاه های هواشناسی ثبت و اطلاع رسانی می شود دمای واقعی هواست اما آنچه از سوی شهروندان اندازه گیری می شود عوامل محیطی در آن دخالت دارد که بر اساس استانداردهای جهانی قابل استناد نیست.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دماسنج ایستگاه های هواشناسی در یک جعبه چوبی سفید رنگ که کمترین میزان نور را جذب می کند در فضای باز و متناسب با استاندارد جهانی اندازه گیری می شود.

فرامین ابراز داشت: دمای هوا در ایستگاه های هواشناسی در ارتفاع یک و نیم و تا ۲متری اندازه‌گیری می‌شود که یک استاندارد جهانی است.

آنچه در موج سرمای اخیر گذشت

وی در مورد موج سرمای چند روز اخیر گفت: این موج در برخی مناطق مانند دشت امامزاده جعفر که در بیشترین مواقع سال گرمترین نقطه استان است باعث کاهش ۹ درجه ای دما در یک روز شد.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:موج سرمای شدید هوای استان از چهارشنبه بیست و نهم دی ماه وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شد به طوری که دمای برخی مناطق مانند شهر دهدشت ۱۱ درجه سانتیگراد کاهش یافت.

وی بیان کرد:در این سامانه رکورد سرمای امسال با دمای هشت درجه زیر صفر شهر سی سخت شکسته شد.

فرامین عنوان کرد: دمای هوای مناطق گرمسیری گچساران و کهگیلویه در این موج به میزان ۲ و ۳ درجه سانتیگراد زیر صفر رسید که در سال جاری چنین دمایی تجربه نشده بود.

وی تاکید کرد: بررسی های هواشناسی نشان می دهد که دمای هوای استان در روز سه شنبه پنجم بهمن به حالت عادی برمی گردد.

استان کهگیلویه و بویراحمد ۶ ایستگاه هواشناسی دارد که چهار ایستگاه آن در مناطق گرمسیری و ۲ ایستگاه در مناطق سردسیری قرار دارد.

دمای هوای گرمترین روزهای تابستان در مناطق گرمسیری استان در تابستان امسال تا ۴۹ درجه  سانتیگراد نیز ثبت شد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان با یک درصد مساحت کشور یکی از کوچک‌ترین استان‌های کشور است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha