۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۴۱
کد خبر: 84820412
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاکستان با بحران کاهش ذخیره ارزی روبه‌رو است

۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۴۱
کد خبر: 84820412
پاکستان با بحران کاهش ذخیره ارزی روبه‌رو است

تهران- ایرنا- پاکستان ممکن است در آینده نزدیک به دلیل روند سریع کاهش ذخایر ارزی این کشور، با مشکلات اقتصادی جدی تر مواجه شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از  روزنامه داون پاکستان، بدهی خارجی پاکستان در سه فصل اول سال مالی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ به ۱۰.۸۸ میلیارد دلار در مقایسه با ۱۳.۳۸ میلیارد دلار در کل سال مالی ۲۰۲۱ افزایش یافت.

میزان بدهی خارجی پاکستان در سه ماهه سوم سال مالی ۲۰۲۲  به ۴.۸۷۵ میلیارد دلار  افزایش یافته است.

این کشور با تهدیدی جدی به دلیل بدهی خارجی مواجه بوده است، زیرا ذخایر ارزی بانک دولتی پاکستان با وجود ورود  سرمایه ۲.۳ میلیارد دلاری از سوی چین در اواخر ماه گذشته، تک رقمی شد.

افزایش حجم خدمات بدهی خارجی در سه ماهه اول سال جاری نشان می دهد که دولت برای انجام تعهدات بازپرداخت بدهی خارجی خود، دلار را با نرخ های تجاری بالاتر قرض کرده است.

ائتلاف تحت رهبری مسلم لیگ، نرخ  بهره وام ۲.۳ میلیارد دلاری از چین را فاش نکرده است. ابتدا، پکن موافقت کرده بود که وام های سندیکایی را قبل از سرنگونی دولت عمران خان از حزب تحریک انصاف لغو کند اما دولت شهباز شریف برای تامین وام چینی باید دو ماه صبر می کرد.

بخش مالی و سایر ذینفعان اقتصاد هنوز از هزینه پنهان وام چینی راضی نیستند، بازارهای تجاری این گمانه زنی را دارد که وام های چینی با نرخ بسیار بالایی گرفته شده است.

«مفتاح اسماعیل»، وزیر دارایی پاکستان به پاکستانی ها اطمینان داده است که تا چند روز دیگر مبلغ یک میلیارد دلار از درآمد خارجی آنها آزاد شود، اما سه ماه بدون پاسخ قانع کننده از سوی صندوق بین المللی پول گذشته است. بانکداران بر این باورند که این صندوق مانند واشنگتن، دولت پاکستان را وادار می کند که کارهای بیشتری انجام دهد.

از آنجایی که صندوق بین المللی پول تامین مالی خود برای این کشور را متوقف کرده است، پاکستان بودجه ای از بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی دریافت نمی کند.

یک تحلیلگر ارشد گفت: چینی ها می دانند که پاکستان قادر به بازگشت به بازار بدهی بین المللی نیست و صندوق بین المللی پول برای کمک به اسلام آباد عجله ندارد. این دلیلی بود که چینی ها پول را با نرخ بسیار بالایی وام دادند.

پاکستان، بدهی خود را از طریق استقراض تجاری پرداخت می کند که به معنای تعهدات بیشتر برای بدهی خارجی در سال مالی آینده است. دو دولت حاکم در سال مالی ۲۲ نتوانستند هجوم واردات هنگفت به ارزش ۸۰ میلیارد دلار را کنترل کنند که کسری حساب جاری (CAD) زیادی ایجاد کرد.

تا کنون کسری حساب این کشور به ۱۵.۱۹۹ میلیارد دلار رسیده است در حالی که در دوره مشابه سال مالی گذشته تنها ۱.۱۸۳ میلیارد دلار بوده است. این کسری حساب عظیم به تنهایی برای درک ضعف اقتصاد خارجی این کشور کافی است. مساله اصلی اینجاست که با وجود حواله‌ها و صادرات قابل توجه، این کشور قادر به دریافت دلار از بازار بدهی بین‌المللی نیست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha