بحران اقتصادی و ابهام برای دریافت وام خارجی عرصه را بر پاکستان تنگ کرد

تهران- ایرنا - تداوم بن بست در مذاکرات میان دولت پاکستان و صندوق بین المللی پول برای ازسرگیری برنامه وام و کاهش رتبه اعتباری این کشور از سوی موسسه اعتبار سنجی مودیز درپی خطر ورشکستگی، عرصه را بر پاکستان تنگ کرده و این درحالی است که بحران ارزی و بدهی‌های خارجی اسلام‌آباد نیز عمیق‌تر شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از منابع خبری پاکستان، هر چند موسسه مودیز چشم‌انداز خود درباره پاکستان را از منفی به ثبات تغییر می‌دهد اما به دلیل نگرانی‌های جدی مبنی بر احتمال ورشکستگی این کشور، رتبه اعتباری پاکستان را به درجه Caa۳ کاهش داد.

این موسسه به دنبال کاهش ذخایر ارزی پاکستان و افزایش بحران در بازپرداخت بدهی‌های خارجی، رتبه اعتباری دولت اسلام‌آباد در بحث ارزهای داخلی و خارجی را از درجه Caa۱ به Caa۳ کاهش داد.

گفته می‌شود، ذخایر ارزی پاکستان به طور بی‌سابقه‌ای به پایین‌ترین سطح رسیده و بسیار کمتر از آن چیزی می‌باشد که برای پوشش نیازهای وارداتی و تعهدات بدهی خارجی آن در کوتاه مدت و میان مدت لازم است.

از طرف دیگر دولت ائتلافی پاکستان به نخست وزیری «شهباز شریف» با شرایط سخت از سوی صندوق بین المللی پول روبرو شده و مسوولان این نهاد جهانی حتی خواستار تضمین‌های جدید و تعهدات کتبی دولتمردان اسلام‌آباد برای ازسرگیری برنامه وام هستند.

پس از جلسه مجازی روز گذشته وزیر دارایی پاکستان با معاون وزیر خزانه داری آمریکا، روزنامه «اکسپرس تریبیون» چاپ اسلام‌آباد نوشت: دولتمردان پاکستانی که به شدت نیاز به دریافت وام جدید از صندوق بین المللی پول هستند، از رویکرد مسوولان این نهاد متحیر هستند و با توجه به بن بست فعلی، پاکستان دست به دامن آمریکا شده تا بتواند در تغییر نگرش مسوولان صندوق بین المللی پول کمک کند.

رسانه‌های پاکستانی امروز اعلام کردند که این کشور مجبور به تبعیت از تمهیدات جدید صندوق بین المللی پول است و برای اولین بار در تاریخ، این صندوق قبل از مذاکرات و توافق نهایی خواهان اعمال شرایط خود در پاکستان است.

افزایش نرخ انرژی و اعمال دائمی مالیات بر مصرف کنندگان، افزایش نرخ بهره، مقرر کردن نرخ دلاربه روپیه مطابق با داد و ستد در مرزهای پاکستان و افغانستان و تضمین کتبی درباره تامین مالی خارجی از جمله شرایط صندوق بین المللی پول اعلام شده که قبل از نهایی شدن اعطای وام به پاکستان، خواهان اجرا شدن آن می‌باشد.

براساس این گزارش، شرایط سخت نهادهای مالی بین المللی و بن بست در مذاکرات دولت پاکستان با سایر کشورها برای دریافت کمک مالی، عرصه را بر دولت این کشور تنگ کرده و از سوی دیگر افزایش تورم و گرانی نیز مردم پاکستان را به ستوه آورده است.

رسانه‌های پاکستان به نقل از منابع وزارت دارایی این کشور گزارش دادند که توافق نهایی با صندوق بین‌المللی پول در این هفته بعید به نظر می‌رسد، زیرا طرفین هنوز در مورد موضوعات عمده‌ای مانند نرخ ارز، نرخ بهره، شکاف تامین مالی خارجی و افزایش قیمت در هر واحد برق اختلاف نظر دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha