تکمیل طرح فاضلاب شهر رودهن انتظار به حق مردم از مسئولان

دماوند- ایرنا - یکی از طرح های بر زمین ما مانده شهرستان دماوند، پروژه فاضلاب شهر رودهن است که با پیگیری مسئولان شهرستان طی ماه های اخیر و آغاز بکار ادامه پروژه در روزهای آینده، انتظار چندساله مردم این شهر پایان می یابد و شاهد تکمیل آن خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از پروژه های مهم زیرساختی در هر شهر و منطقه ای، اجرای پروژه فاضلاب شهری و تصفیه خانه آن است چراکه از یک سو فاضلاب انسانی به صورت مداوم در حال تزریق به سفره های آب زیرزمینی است و همین امر موجب آلوده شدن خاک و بعضی مناطق سفره آب زیرزمینی می شود.

از سوی دیگر روز به روز شاهد هدررفت منابع آبی هستیم که با توجه به اهمیت حفظ آب در شرایط کنونی، فاضلاب شهری در کنار ایجاد اشتغال، کم کردن آلایندگی های خاک و آب و فاجعه های زیست محیطی، از هدر رفت آب نیز جلوگیری می کند.

شهرستان دماوند از جمله شهرستان های استان تهران است که سالها با وجود داشتن موقعیت کشاورزی و جغرافیایی و همچنین افزایش جمعیت طی سالهای اخیر نیازمند اجرای این پروژه بود.

این پروژه مهم درشهر رودهن شهرستان دماوند از سال ۸۸ آغاز شد که همچنان ادامه داشته و در برخی سالها متوقف شد. اجرای پروژه شبکه فاضلاب و تصفیه خانه دیگر شهرهای شهرستان نیز در دستور کار است اما همچنان روند کندی را دارد.

با آغاز دولت سیزدهم، این پروژه با پیگیری نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان و مدیرعامل آب و فاضلای شرق استان از سوی مسئولان استانی و کشوری، در اولویت شرکت آب و فاضلاب و روند تکمیل آن در دستور کار قرار گرفته است.

اهالی شهر رودهن که سالها است شاهد تکمیل پروژه فاضلاب شهری هستند و با مشکلات بسیاری در حوزه دفع فاضلاب و آلودگی های آن رنج می برند، با اجرای این پروژه قطعا این مشکلات مرتفع می شود.

نبود شبکه فاضلاب شهری موجب رهاسازی فاضلاب می شود

حمیدرضا سراج، یکی از شهروندان رودهن که از فعالان رسانه ای این شهر نیز می باشد در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مشکل فاضلاب شهر رودهن مشکل چندین ساله این منطقه است که با توجه به افزایش جمعیت در این شهر طی سالهای اخیر، مشکل نبود فاضلاب دوچندان شده است.

وی با بیان اینکه افزایش سریع جمعیت و به تبع آن افزایش ساخت و ساز به ویژه احداث ساختمان های بلند مرتبه در این منطقه، داشتن امکانات زیرساختی را دوچندان کرده است، افزود: با توجه به توپوگرافی شهر رودهن و بافت سنگی بودن این منطقه، امکان حفر چاه های جذبی برای دفع فاضلاب وجود ندارد به همین علت چاه های فاضلاب شهر به سرعت پرمی شود.

سراج با اشاره به اینکه بسیاری از ساکنان این منطقه برای رفع مشکل، اقدام به حفرچاه های بیشتر کرده اند، افزود: این مهم نیز کوتاه مدت است چراکه چاه های زیاد موجب فرونشست زمین شده و از سوی دیگر مجدد نیاز به تخلیه دارد.

این شهروند رودهن خاطرنشان کرد: نبود فاضلاب شهری در این منطقه و همچنین هزینه بالا تخلیه چاه، موجب شده تا اکثر مواقع شاهد رهاشدن فاضلاب شهری توسط شهروندان بصورت مخفیانه و شبانه باشیم که البته کار بسیار نادرستی است و بارها نیز تذکرات لازم صورت گرفته اما به گفته مردم چاره ای نیست.

وی افزود: این اقدام را می توان در خیابان های امامت، لاله صحرا، امیرکبیر و یا خیابان پاسداران این شهر دید و حتی در کوچه ها هم این مهم را شاهد هستیم که موجب ایجاد آلودگی در شهر و بوی نامطبوع به ویژه در فصل گرما شده و از سوی دیگر شاهد افزایش حیواناتی همچون موش و سگ در منطقه هستیم.

این فعال رسانه ای تصریح کرد: با پیگیری های صورت گرفته، فاضلاب شهر رودهن حدود ۷۰درصد پیشرفت داشته ولی مابقی پروژه مانده است که البته با تلاش مسئولان، اعتبارات خوبی تخصیص یافته و در حال انجام و تکمیل می باشد که امید است این پروژه ظرف مدت کوتاهی به پایان برسد.

سراج در خصوص جلوگیری از رهاسازی فاضلاب شهری نیز گفت: قطعا برای رفع این معضل نیازمند پیگیری اداراتی چون بهداشت و درمان، محیط زیست و شهرداری است که البته تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است.

کلنگ زنی تصفیه خانه فاضلاب رودهن در روز عید غدیر خم

رحمت اله محمدی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران نیز به ایرنا گفت: ایجاد تأسیسات شهرها و روستاها در حوزه شرق استان تهران به دلیل واقع شدن در بالا دست آبریز سد ماملو از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی افزود: در پایان سال گذشته اعتبارات کل استان تهران ۹۵ میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های انجام شده توسط نماینده مجلس از این رقم ۹۰میلیارد تومان به آبفای شرق تهران تخصیص داده شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران بیان داشت: اعتبارات ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر رودهن که در برنامه چهارم توسعه پیش بینی شده بود، به صورت قطره چکانی تخصیص داده می‌شد لذا در طول سال‌ها اقدام قابل توجهی صورت نگرفت اما طی دو سال اخیر با پیگیری نماینده مجلس ۳۳میلیارد تومان به رودهن تخصیص یافت و شبکه فاضلاب و خط انتقال انجام شد.

محمدی افزود: در بخش خط انتقال در شهر رودهن نیز بیش از ۸۰ درصد پروژه انجام و مابقی در دست اجراست؛ همچنین نزدیک به ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان قیمت تمام شده پروژه تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت ۲۵هزار مترمکعب در شبانه روز است که با پیگیری نماینده مجلس ۵۰۰ میلیارد تومان طی دو سال آتی برای تصفیه خانه اعتبار در نظر گرفته شده است و همزمان با عید غدیرخم شاهد کلنگ زنی آن خواهیم بود.

شبکه فاضلاب پروژه ۴۵درصد و خط انتقال آن بیش از ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

همچنین صابر احمدی، مدیر آب و فاضلاب شهر رودهن اظهار داشت: پروژه فاضلاب شهر رودهن در سال ۸۸ آغاز شد و تاکنون شبکه فاضلاب پروژه ۴۵درصد و خط انتقال آن بیش از ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه علت تاخیر در تکمیل پروژه شبکه فاضلاب رودهن کمبود اعتبار و عدم تخصیص آن در اجرای پروژه بوده است، گفت: امسال با پیگیری نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل آبفای شرق استان اعتبارات خوبی به این بخش اختصاص یافته است که با پیگیری های صورت گرفته به زودی کلنگ پروژه تصفیه خانه به زمین می خورد.

این مقام مسئول گفت: در خرداد ماه سال جاری نیز شاهد کلنگ زنی تصفیه خانه مسکن مهر و مهرآباد رودهن بودیم و پیمانکار پروژه در حال کار است که با اعتبار بسیار خوب تخصیصی به همت مسئولان منطقه، شاهد تکمیل آن در ماه های آینده خواهیم بود.

احمدی گفت: درخصوص تکمیل شبکه فاضلاب رودهن نیز پیمانکاران آمادگی لازم برای آغاز پروژه دارند که هم اکنون درحال عقد تفاهم نامه با شهرداری رودهن و صدور مجوز حفاری هستند که لازم است از همکاری شهرداری در تسریع اجرای پروژه تشکر کنیم.

پروژه های برزمین مانده شهرستان در دستور کار مسئولان

رضا طاهرخانی، فرماندار شهرستان دماوند نیز دراین خصوص به ایرنا اظهار داشت: پروژه مهم فاضلاب شهری در سطح شهرستان دماوند یکی از مهم ترین پروژه های این منطقه است که طی سالهای گذشته با اولویت سه منطقه شهر دماوند، شهر رودهن و مهرآباد رودهن آغاز شد اما متاسفانه طی ادوار گذشته این پروژه بر زمین ماند.

وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت این پروژه و مطالبه مردمی، از زمان شروع فعالیتم و آغاز دولت سیزدهم و پیگیری های نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی هماهنگی های لازم جهت دیدار با وزیر نیرو صورت گرفت، گفت: در این دیدار، موضوع فاضلاب های شهری و احداث تصفیه خانه مطرح و دستورات لازم از سوی ایشان صادر شد.

این مقام مسئول با تاکید براینکه با پیگیری های انجام شده توانستیم ردیف بودجه برای پروژه فاضلاب رودهن و مهرآباد بگیریم، خاطرنشان کرد: پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر مهرآباد رودهن که ۷سال مغفول مانده بود، با پیگیری های صورت گرفته توانستیم اعتبار لازم را تخصیص و کلنگ آن را در خرداد ماه سال جاری به زمین بزنیم.

فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به اینکه این پروژه مهم اکنون در حال انجام است، افزود: امیدواریم طی قولی که از سوی پیمانکار و شرکت آب و فاضلاب استان تهران گرفته ایم، این پروژه را در دهه مبارک فجر به بهره برداری رسانیم.

طاهرخانی همچنین در خصوص پروژه فاضلاب و تصفیه خانه شهر رودهن، افزود: با پیگیری های صورت گرفته، با توجه به اهمیت موضوع پروژه، احداث تصفیه خانه شهر رودهن نیز حداکثر تا ۲۰روز آینده کلنگ زنی خواهد شد و بعد از آن نیز آغاز پروژه فاضلاب و تصفیه خانه شهر دماوند را پیگیری خواهیم کرد تا شاهد آغاز این دو پروژه در ماه آینده باشیم و مشکل فاضلاب این سه منطقه در دولت سیزدهم مرتفع شود.

وی درخصوص اجرای پروژه شبکه فاضلاب شهر رودهن نیز گفت: این موضوع طی سالهای گذشته آغاز ولی برزمین ماند و متوقف شد؛ در گذشته این پروژه جزو پروژه های ملی بود ولی در سالهای اخیر به صورت پروژه استانی تعریف شد که با پیگیری های انجام شده، مجدد پروژه فاضلاب شهر رودهن به پروژه ملی تعریف شد و اعتباری نیز برای آن اختصاص یافت.

فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به اینکه جلسات متعددی نیز با مسئولان امور آب و فاضلاب شرق استان و دیگر مسئولان کشوری و استانی برای آغاز مجدد پروژه و احداث تصفیه خانه صورت گرفت، افزود: طی هماهنگی که با شهرداری رودهن انجام شد، مقرر گردید شهرداری مجوز حفاری را به پیمانکار و شرکت آب و فاضلاب شهری صادر کند تا همزمان با احداث تصفیه خانه، پروژه فاضلاب نیز مجدد آغاز و به پایان برسد.

وی بیان داشت: امید است در دولت مردمی آیت الله رئیسی، کارهای برزمین مانده شهرستان به اتمام برسد که به لطف خدا بسیاری از آن در سطح منطقه آغاز شده و ان شاء الله کارها و اقدامات خوب و موثری را برای مردم شریف، مومن و ولایتمدار شهرستان دماوند داشته باشیم.

این مقام مسئول در پاسخ به خبرنگار ایرنا درخصوص وضعیت کنونی فاضلاب شهر رودهن و توجه به مطالبه مردمی تا اتمام پروژه، نیز گفت: پروژه تصفیه خانه مهرآباد رودهن آغاز شده و با توجه به قولی که پیمانکار داده است، ظرف شش ماهه آینده تکمیل و تحویل داده می شود که تا اتمام پروژه رودهن، بخش عمده ای از مطالبات مردمی محقق خواهد شد.

طاهرخانی تاکید کرد: با آغاز احداث تصفیه خانه رودهن و اتمام شبکه فاضلاب این شهر نیز شاهد رفع مشکلات و مطالبات شهروندان خواهیم بود که در تلاش دهیم این پروژه مهم را طی یکی دو سال آینده به سرانجام رسانیم.

وی با تاکید براینکه هدف ما اتمام پروژه های نیمه تمام و مغفول مانده شهرستان است، تصریح کرد: مهم ترین این پروژه ها، آغاز احداث کمربندی جنوبی شهر دماوند است که با پیش بینی اعتباری بالغ بر بیش از ۶هزار میلیارد تومان، امسال به لطف خدا توانستیم تخصیص اعتبار، ردیف ملی و تهاتر نفت آن را بگیریم؛ با اجرای پروژه توسط قرارگاه خاتم طی تفاهمنامه سه جانبه، اکنون کار مطالعاتی آن در حال انجام است و بعد از گذشت سه ماه، تجهیز کارگاه صورت می گیرد و پروژه آغاز می شود.

فرماندار دماوند بیان داشت: در مدت فعالیت بنده و با تلاش نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی شاهد آغاز پروژه های برزمین مانده هستیم که به لطف خدا ردیف بودجه گرفته و درحال اجرا و آماده سازی است که امیدواریم این پروژه ها طی یک تا دو سال آینده به اتمام برسد.

شهرستان دماوند از جمله شهرستان های شرق استان تهران است که در ۴۵کیلومتری پایتخت قرار دارد. این شهرستان دارای پنج شهر دماوند، رودهن، آبعلی، کیلان و آبسرد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha