گلباران مزار خیر مدرسه‌ساز و ترویج کتابخوانی در مدارس اردبیل

اردبیل - ایرنا - مزار شادروان حسنعلی علیپور خیر اردبیلی سازنده ۷۲ مدرسه به یاد ۷۲ شهید کربلا در سالروز درگذشت این خیر با حضور جمعی از مسئولان و اهالی اردبیل گلباران شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ، مدیرکل آموزش و پرورش و جمعی از کارکنان اداره کل و نواحی یک و دو اردبیل به پاس گرامیداشت یاد این خیر مدرسه‌ساز با نثار گل و فاتحه یاد و خاطره وی را که با احداث ۷۲ مدرسه به یاد ۷۲ شهید کربلا خدمت ماندگار و عمل صالحی را بر جای گذاشته‌ است، ادای احترام کردند.

حسنعلی علیپور ، خیر مدرسه‌ساز اردبیلی که همه زندگی و حتی خانه مسکونی خویش را برای این منظور صرف کرده با ساختن ۷۲ باب مدرسه به نام ۷۲ شهید کربلا با ۲۶۹ کلاس درس در استان اردبیل به عنوان افتخار ایرانیان حتی در بسیاری از کشورهای اروپایی شناخته شده است.

او علاوه بر مدرسه‌سازی در ساخت مکان‌های عام‌المنفعه از قبیل حمام، راه روستایی، آب روستایی، درمانگاه و غسالخانه نیز مشارکت داشت.

 گلباران مزار خیر مدرسه‌ساز و ترویج کتابخوانی در مدارس اردبیل

این روستازاده اردبیلی که حدود هشت دهه قبل در روستای دیجوجین از توابع اردبیل چشم به جهان گشود ، مدتی در کشور آلمان سکونت داشت و سپس به ایران آمده و همه دارایی خود را در راه نیک بخشید. 

حسنعلی علیپور اندکی قبل از فوت خود در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: امیدوارم هنگامی که به اذن پروردگار چشم از جهان فرو می‌بندم کودکان، نوجوانان و جوانان حتی یک بخش ، روستا و شهر در استان اردبیل بدون مدرسه نباشند تا با آسودگی خیال بار سفر را از این دنیای مادی ببندم.

وی آرزو داشت روزی فرا برسد تا دانش‌آموزان بااستعدادی که در مدارس ساخته شده توسط وی مراتب علم و دانش را طی کرده و تربیت یافته‌اند به خاطر انجام کارهای نیک تندیس‌هایی بزرگی از آنان ساخته شود.

 گلباران مزار خیر مدرسه‌ساز و ترویج کتابخوانی در مدارس اردبیل

چند سال پیش یک میدان تازه تاسیس در شهر اردبیل به نام حسنعلی علیپور این انسان نیکوکار دیار پرمهر سبلان نامگذاری و تندیس وی که توسط ودود موذن استاد هنرمند و مجسمه‌ساز اردبیلی ساخته شده، در این میدان نصب شد.

حاج حسنعلی علیپور دیجوجین خیر مدرسه‌ساز اردبیلی ۱۵ تیرماه سال ۸۹  بدنبال سکته مغزی در بیمارستان علوی اردبیل درگذشت.

ترویج کتابخوانی با برگزاری کلاسهای تابستانی در اردبیل

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: کلاس‌های تابستانی با هدف ترویج کتابخوانی در بیشتر کتابخانه‌های عمومی این استان برگزار می‌شود.

پروانه رضاقلیزاده روز چهارشنبه در بازدید از کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردبیل اظهار کرد: برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت فرصت مناسبی برای جذب اعضا و آشنایی بیش از پیش کودکان و نوجوانان با کتابخانه‌های عمومی است.

 گلباران مزار خیر مدرسه‌ساز و ترویج کتابخوانی در مدارس اردبیل

وی افزود: حضور کودکان و نوجوانان فرصت مناسبی برای پرورش استعدادهای این قشر در حوزه‌های مختلف فرهنگی از جمله، قصه گویی، قصه خوانی ، نقاشی و اوریگامی بوده و عادت به خواندن و مانوس شدن با کتاب را فراهم می‌آورد.

رضاقلیزاده با حضور در کتابخانه‌های عمومی مقدس اردبیلی، نیار، فارابی، نیار در اردبیل و کتابخانه‌های عمومی ابن‌سینای روستای خلیل‌آباد ، ۱۵ خرداد آراللو و شهید رجایی هیر در جریان نحوه ارائه خدمات فرهنگی و برگزاری کلاس‌های تابستانی غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان قرار گرفت.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha