مبارزه با ملخ به روش طعمه‌پاشی امسال در ۴۵۰ هکتار از اراضی خراسان رضوی انجام شد

مشهد- ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:امسال در ۴۵۰ هکتار از اراضی این استان مبارزه با آفت ملخ به روش طعمه‌پاشی انجام شده که رقمی زیاد است و اثرگذاری مطلوبی نیز داشته است.

فاطمه حلاج‌نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در روش طعمه پاشی سبوس و طعمه های مورد نظر به میزانی سم آلوده و در حاشیه مزارع پاشیده می‌شود و در این روش سم بسیار کمتری استفاده می‌شود که موثرترین روش برای مبارزه با ملخهای پراکنده امسال و نیز پیشگیری از تخم‌گذاری و بروز آفت ملخ در سال زراعی آینده است.

وی ادامه داد:از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون در سطح  ۶۰۰ هکتار از کشتزارها و باغ‌های این استان مبارزه با آفت ملخ به این شیوه انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مبارزه با آفت ملخ به روش محلول‌پاشی هم در کانونهای تجمیع این آفت انجام می‌شود که در این روش سمپاشی در حجم زیادی بر اساس سطح آلوده به آفت انجام می شود.

حلاج نیا افزود: تا کنون در۹۰ هکتار از زمینهای شهرستان گناباد به این روش عمل شده و در شهرستانهای قوچان و بجستان نیز به ترتیب در ۱۰ و ۵۰ هکتار مبارزه به این روش انجام و موجب نابودی کامل این آفت در داخل مزرعه و کانون فعالیتش شده است.

وی ادامه داد: پایش‌های کنترلی و رصد مستمر برای شناسایی کانونهای این آفت در تمام شهرستانهای مستعد خراسان رضوی در حال انجام است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد:کشاورزان و باغداران باید هوشیار باشند تا در صورت مشاهده تحرک آفت‌گونه جمعیت ملخ، هرچه سریعتر موضوع را به نزدیکترین اداره شهرستانی جهاد کشاورزی برای مبارزه با این حشره اطلاع دهند.

ملخ بومی خراسان رضوی شامل ۲ گونه مراکشی و ایتالیایی است.در صورت وقوع آفت ملخ، جمعیت انبوه ملخ‌ها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت جمعی زده و با حمله به مزارع، زیانهای بسیاری وارد می‌کنند.  

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود.

بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha