مبارزه با آفت ملخ در خراسان رضوی پایان یافت

مشهد- ایرنا- مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مبارزه با آفت ملخ بومی پایان یافت هر چند که این آفت از ابتدای امسال کاهش چشمگیری نسبت به مدت مشابه پارسال دارد.

فاطمه حلاج‌نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال مبارزه با آفت ملخ در سطح پنج هزار و ۷۰۰ هکتار در استان انجام شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از۶۰ درصد کاهش دارد.

وی ادامه داد: طی سال گذشته در مجموع در سطح ۱۴ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و اراضی نزدیک به زمینهای کشاورزی مبارزه با این آفت انجام شد.

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هدف مبارزه امسال در استان آفت "ملخ بومی" است و امسال نسبت به شناسایی "ملخ غیربومی" و مبارزه با آن اقدامی صورت نگرفت. 

حلاج نیا افزود: مبارزه با آفت ملخ به روش محلول پاشی است اما در شرایطی که جمعیت کم باشد از روش کاربرد طعمه مسموم استفاده می‌شود که امسال در سطح هزار و ۹۰۰ هکتار از این شیوه بهره گرفته شد.

وی با بیان این که هر سال اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از طغیان این حشره و تبدیل آن به آفت محصولات کشاورزی، در سطح وسیعی از پهنه‌های استان صورت می‌گیرد ادامه داد: آفت ملخ بومی در جغرافیای کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی شامل ۲ گونه مراکشی و ایتالیایی است.

"ملخ" حشره‌ای زمینی و گیاهخوار با پاهای قدرتمند عقبی است که به آن توان جهشهای سریع و بلند را می‌دهد. این حشره در شرایط طبیعی خود آسیب‌رسان نیست اما هنگامی که به صورت انبوه زاد و ولد کرده و با جمعیت زیاد برای پیدا کردن غذا در مزارع و مراتع مبادرت به حمله در قالب مهاجرت جمعی می‌کند تبدیل به یک آفت بزرگ و زیانبار می‌شود.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار کشتزار خراسان رضوی که سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود به طور بالقوه منطقه‌ای جذاب برای طغیان آفت ملخ است. 

طغیان جمعیت ملخ برای بخش کشاورزی خراسان رضوی که ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی این استان را به خود اختصاص داده آفتی خطرناک و بسیار زیان‌بار است لذا پایش کانونهای ملخ‌خیز و مبارزه با تبدیل آن به آفت، به طور همیشگی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد. 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha