۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۸
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 84806200
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ادعای بوریس جانسون: پوتین از تضعیف ناتو ناامید شده است

تهران – ایرنا – نخست وزیر انگلیس در بدو ورود به محل برگزاری اجلاس سران ناتو در مادرید به خبرنگاران گفت که امید رئیس‌جمهوری روسیه به تضعیف ناتو با پیوستن سوئد و فنلاند به این پیمان نظامی نقش بر آب شده است.

به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه دیجیتال ایندیپندنت نوشت که بوریس جانسون همچنین قرار است امروز اعلام کند که انگلیس نیروهای بیشتری را به مرزهای شرقی ناتو اختصاص و پایگاه های خود را در کشورهای حوزه بالتیک افزایش خواهد داد.

جانسون در اظهارنظرش در بدو ورود به نشست ناتو مدعی شد که در نتیجه اقدامات ولادیمیر پوتین در اوکراین، اعضای ناتو نه تنها کمتر، بلکه بیشتر شدند.

به نوشته ایندیپندنت، ناتو به دنبال آن است تا نیروهای در حال آماده باش خود را از ۴۰ هزار تن فعلی به ۳۰۰ هزار نفر افزایش دهد.

جانسون گفت: این اجلاس از جهات بسیاری تاریخی است. سوئد و فنلاند دو عضو جدیدند که به ناتو خواهند پیوست و این یک گام بزرگ رو به جلو برای اتحاد ما خواهد بود.

فرمانده ارتش انگلیس نیز به تازگی گفته بود که نیروهای مسلح باید برای مقابله "احتمال حمله روسیه به سایر کشورهای اروپایی" بسیج شوند.

ژنرال پاتریک ساندرز با ایراد سخنانی در انستیتوی خدمات متحد سلطنتی گفت: هرگز تهدید آشکاری برای صلح و دموکراسی به اندازه «تجاوز وحشیانه» روسیه ندیده است.

وی وضعیت کنونی را به دوران جنگ جهانی دوم تشبیه کرد و گفت انگلیس باید آماده «عمل سریع» باشد تا مطمئن شود که به دلیل ناتوانی در مهار توسعه‌طلبی روسیه وارد یک درگیری تمام عیار نمی‌شود.

بن والاس وزیر دفاع انگلیس نیز خواستار افزایش هزینه‌های نظامی برای مقابله با تهدیدهای فزاینده در عرصه بین‌المللی شده است. گفته می‌شود والاس در نامه‌ای از بوریس جانسون خواسته بود تا بودجه نظامی سالانه کشور را از حداقل هدف فعلی ناتو که ۲ درصد تولید ناخالص داخلی تعیین شده است، به ۲.۵ درصد تا سال ۲۰۲۸ افزایش دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha