فرمانده ارتش انگلیس خواستار بسیج نیروهای مسلح شد

لندن – ایرنا – فرمانده ارتش انگلیس در ادامه اظهارات ضد روس سران این کشور گفت، نیروهای مسلح باید برای مقابله با آنچه او احتمال حمله روسیه به سایر کشورهای اروپایی نامید بسیج شوند.

به گزارش ایرنا، ژنرال پتریک ساندرز با ایراد سخنانی در انستیتوی خدمات متحد سلطنتی ادعا کرد، هرگز تهدید آشکاری برای صلح و دموکراسی به اندازه «تجاوز وحشیانه» ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ندیده است.

او وضعیت کنونی را به دوران جنگ جهانی دوم تشبیه کرد و گفت انگلیس باید آماده «عمل سریع» باشد تا مطمئن شود که به دلیل ناتوانی در مهار توسعه‌طلبی روسیه وارد یک درگیری تمام عیار نمی‌شود.

بن والاس وزیر دفاع انگلیس هم طی سخنانی در همین نشست خواستار افزایش هزینه‌های نظامی برای مقابله با تهدیدهای فزاینده در عرصه بین‌المللی شد. گفته می‌شود والاس در نامه‌ای از بوریس جانسون خواسته بود تا بودجه نظامی سالانه کشور را از حداقل هدف فعلی ناتو که ۲ درصد تولید ناخالص داخلی تعیین شده است، به ۲.۵ درصد تا سال ۲۰۲۸ برساند.

این درحالیست که لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس نیز گفته که ناتو باید روی افزایش انعطاف‌پذیری در استقرار منابع، استفاده از تکنیک‌های مدرن مانند «جنگ هیبریدی و استفاده از حملات سایبری» تمرکز کند.

وی در مصاحبه با یک نشریه اسپانیایی گفت که اختصاص ۲ درصد تولید ناخالص داخلی به هزینه‌های دفاعی «باید کف باشد، نه سقف».

اما ژنرال ساندرز در اولین سخنرانی عمومی خود از زمانی که فرماندهی ارتش انگنلیس را برعهده گرفته است، گفت تمرکز او بر بسیج ارتش برای کمک به جلوگیری از گسترش جنگ در اروپا با "آماده بودن برای جنگ و پیروزی در کنار متحدان و شرکای ناتو" است.

وی افزود: «در تمام سال‌هایی که یونیفرم نظامی پوشیده‌ام، چنین تهدید آشکاری برای اصول حاکمیت و دموکراسی و آزادی زندگی بدون ترس از خشونت، ندیده‌ام».

فرمانده ارتش انگلیس عنوان کرد: ما در حال جنگ نیستیم - اما باید به سرعت عمل کنیم تا از طریق ناتوانی در مهار توسعه‌طلبی روسیه، وارد جنگ نشویم. وی اضافه کرد: من تمام تلاشم را انجام خواهم داد تا اطمینان حاصل کنم که ارتش بریتانیا نقش خود را در جلوگیری از جنگ ایفا کند.

وی مقابله با روسیه را "به معنای آمادگی بیشتر ارتش انگلیس" توصیف کرد و گفت که انتظار دارد همه رده های ارتش سخت تمرین کنند و اماده نبرد باشند.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

این درحالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha