پنجره و صدای واحد لازمه توسعه صنعتی خراسان جنوبی است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل صنعت، معدن‌ و تجارت خراسان جنوبی گفت: نگاه جزیره‌ای به حوزه‌های کاری و بخشی‌نگری از موانع توسعه و پیشرفت استان در بخش‌های مختلف است و برای توسعه صنعتی باید صدا و پنجره واحد داشته باشیم.

عباس جرجانی روز چهارشنبه به مناسبت دهه تولید و تجارت با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی از لحاظ جغرافیایی منطقه‌ای وسیع و سومین استان پهناور ایران است که بزرگترین ذخیره زغالی کشور را در شهرستان طبس به خود اختصاص داده است.

وی گفت: یکی از اولویت‌های صنعت و معدن در خراسان جنوبی ایجاد و توسعه صنایع فرآوری معدن است که در معادن متعدد استان مورد توجه قرار گرفته و همچنان باید در این زمینه فعالیت و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری صورت بگیرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی شهرستان خوسف را یکی از مناطق پرظرفیت این استان در حوزه صنعت و معدن نام برد و افزود: معادن طلای خوبی در سال‌های اخیر شناسایی شده و در ۲ معدن صنایع فرآوری ایجاد شده که تولید شمش طلا را به دنبال داشته است.

وی جلوگیری از خام‌فروشی را یکی از اولویت‌های استان عنوان کرد و گفت: برای ایجاد زنجیره تولید و ارزش افزوده محصولات باید صنایع پایین دستی از جمله ساخت و ساز طلا و جواهرات در استان راه‌اندازی شود.

جرجانی ادامه داد: به دلیل اهمیت این محصول معدنی در کنار نبود صنایع فرآوری، معدنکار تمایل دارد محصول خود را سریع وارد بازار کند لذا اگر واحدهای تولیدی طلا ایجاد شود در اقتصاد و اشتغال منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: ظرفیت‌های بسیار خوب معدنی در شهرستان‌های استان نهفته است که برای فعال‌سازی آنها باید دستگاه‌های اجرایی با تعامل و هم‌افزایی در این مسیر فعالیت کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به وسعت ۱۵۰ هزار کیلومتر مربعی استان افزود: از این میزان ۱۲ تا ۱۳ درصد جزو منطقه حفاظت شده و حدود ۳۴ درصد بلوکه منابع طبیعی است که در ۸۰ هزار کیلومتر وسعت استان فعالیت معدنی زمینه اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر را فراهم کرده است.

وی ذخایر غنی زغال‌سنگ در منطقه نایبندان طبس را یادآور شد و گفت: می‌توان با رعایت الزامات زیست‌محیطی در مناطق حفاظت شده محیط زیست و اراضی بلوکه منابع طبیعی فعالیت کرد ضمن اینکه بخش خصوصی غالبا متعهد به انجام مسئولیت اجتماعی و حفظ منابع طبیعی است.

جرجانی اظهار داشت: ذخایر معدنی خوبی در برخی مناطق استان شناسایی شده که باید با کسب مجوزهای لازم به مرحله استخراج و بهره‌برداری برسد و با پشتیبانی رسانه‌ها و همراهی دستگاه‌های ذیربط می‌توان کارهای بزرگی را در استان انجام داد.

وی افزود: معتقدیم در خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت‌های عظیم معدنی، باید از معدن به صنعت و از صنعت به تجارت برسیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اعلام آمادگی این مجموعه برای افزایش تعامل و همفکری با رسانه‌ها گفت: انتظار داریم رسانه‌ها به‌ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) علاوه بر بیان اقدامات و معرفی ظرفیت‌های استان که قابل تقدیر است با تولید محتوا در زمینه رفع موانع و چالش‌های توسعه نیز ما را یاری کنند.

اول تیر روز ملی اصناف تا دهم تیر روز صنعت و معدن، دهه تولید و تجارت نام دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha