دستگاه قضایی در مسیر قوه قضاییه در تراز انقلاب اسلامی حرکت می کند

کرمان-ایرنا- رییس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر این مطلب که امروز در راستای رسیدن به قوه قضاییه در تراز انقلاب اسلامی، حرکت می کنیم، افزود: هنوز تا رسیدن به قوه قضاییه در این تراز فاصله داریم اما تلاش ها در این مسیر ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام و والمسلمین ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در دیدار با جامعه نخبگانی و نهادهای مردمی استان کرمان با اشاره به این مطلب که قوه قضاییه از قوای مهم و تاثیرگذار در نظام جمهوری اسلامی ایران است، افزود: در فرمایشات امامین انقلاب به نقش این قوه تاکید فراوانی شده است.
وی با اشاره به این مطلب که شهید بهشتی نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای را به ویژه در قوه قضاییه داشتند، تاکید کرد: شهید بهشتی در ابعاد علمی و ایده پردازی درباره اصل نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت ولایت فقیه نقش مهمی داشته اند و ایده های امام راحل را به خوبی در جامعه نشر می دادند.
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به این مطلب که شهید بهشتی در پایه گذاری نظام قضایی در جمهوری اسلامی ایران تلاش های فراوانی داشتند و توفیقات بسیار خوبی به دست آوردند، اظهارداشت: باید قوه قضاییه مقتدر و مبتنی بر احکام دینی و اسلامی داشت تا بتوان احکام قرآن را اجرایی کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی بیان کرد: امروز تلاش می کنیم در قوه قضاییه همان ساختاری که شهید بهشتی از ابتدا مد نظر داشته اند را پیاده سازی نماییم.
وی یادآور شد: وظیفه داریم شخصیت شهید بهشتی را بازخوانی کرده و ایشان را به جامعه معرفی کنیم و این امر باید با همت نخبگان، علما و روحانیون اجرایی شود.
رییس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: در قوه قضاییه وقتی به پشت سر خود نگاه می کنیم می بینیم گام های بلندی در راستای رسیدن به اهداف این قوه برداشته شده است و کارهای بزرگی انجام شده است و اما هنوز راه های زیادی تا رسیدن به قله های رفیع مد نظر باقی مانده است.
حجت الاسلام و المسلمین بیان کرد: امروز قوه قضاییه یک سند تحولی قابل قبول و کارشناسی شده ای را در اختیار دارد و اگر همگام با آن حرکت کند، کارهای بزرگی را می توان به انجام رساند.
وی گفت: ممکن است سند تحول قضایی در سال های آتی مورد بازنگری قرار گرفته و متناسب با نیازهای موجود حرکت کنیم.
رییس کل دادگستری استان کرمان به محورهای سند تحول و تعالی قضایی اشاره و بیان کرد: در سند تحول و تعالی قضایی علاوه بر مقدمات، وارد بخش راهکاری سند که می شویم هفت ماموریت برای قوه قضاییه پرداخته شده است که اولین ماموریت رسیدگی به تظلمات، تعدیات و شکایات و حل و فصل دعاوی و اختلافات است.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی اظهارداشت: احیای حقوق عامه از دیگر ماموریت های سند تحول و تعالی قضایی است که نخبگان باید نسبت به ارائه تعریف کامل از حقوق عامه به کمک دستگاه قضایی آمده و این موضوع را در ابعاد مختلف تشریح و تبیین کنند.
وی گفت: گسترش عدل و آزادی های مشروع، نظارت بر حسن جریان امور، پیشگیری از وقوع جرم و دعاوی حقوقی و آسیب های اجتماعی و حمایت از حقوق و مالکیت اشخاص از دیگر ماموریت های دستگاه قضایی در سند تحول و تعالی قضایی است. 
رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه اسلام به اصلاح و بازپروری شخصیت فرد تاکید دارد، گفت: در حوه زندان ها، صرفا نگهداری فرد مدنظر نیست و باید اصلاح شوند و بر اساس مضمون فرمایش امام راحل زندان ها باید به محلی برای آموزش های علمی، فرهنگی و ارزش های انسانی تبدیل شوند.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی، صدور آرای متقن را از اصول مهم سند تحول و تعالی قضایی برشمرد و تاکید کرد: در سند و تحول قضایی دلایل صدور برخی آرای غیرمتقن بررسی شده و راهکارهای رفع این موارد نیز اندیشیده شده است.
وی با اشاره به اینکه حرکت با برنامه یکی از نیازهای امروز قوه قضاییه و دستگاه های اجرایی است،اظهارداشت: این امر نیاز به تدوین سندهای بالادستی دارد.
رییس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر این مطلب که در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی موضوع قانون مداری مهم است، تاکید کرد: محوریت اصلی باید در جامعه ما قانون باشد و هیچکس نباید به خود اجازه دهد که قانون را نادیده بگیرد.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی، خاطرنشان کرد: اگر مردم و مسئولان به قانون احترام بگذارند و بتوانیم اطلاعات مردم از قانون را افزایش دهیم، میزان احترام به قانون افزایش می یابد.
وی در ادامه با تاکید بر این مطلب که نقش مردم و نهادهای مردمی در کاهش جرایم بسیارمهم است و ما به آن اعتقاد داریم، اظهارداشت: تمامی مسائل را نمی توان با استفاده از ابزار قانونی و بدون توجه به نقش مردم پیش برد زیرا نقش مردم در فرهنگسازی، پیشگیری از وقوع جرم و صلح و سازش بسیارمهم است و هر چه از این ظرفیت ها بیشتر استفاده کنیم، به نفع دستگاه قضایی خواهد بود و شوراهای حل اختلاف مصلحین و حکمین قرآنی، صلح یاران و میانجی گری در این راستا شکل گرفته اند و اقدامات شایسته تقدیری داشته اند.
رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که فرهنگسازی، پیشگیری از وقوع جرم و استفاده از ظرفیت های مردمی موجب پیشبرد بخشی از کارها در حوزه های قضایی می شود و در بخشی از کار نیز برخوردهای نظامی و قضایی نیاز است، عنوان کرد: استفاده از ظرفیت های هنری و ورزشی برای پیشگیری از وقوع جرم بسیار تاثیرگذار است که باید مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی گفت: فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی و دینی معضل بزرگی است که در جامعه شاهد آن هستیم و این موضوع نشان دهنده آن است که دشمن بیکار ننشسته و تلاش می کند مردم را از تمدن دینی و ایرانی دور کند و علما روحانیون و نخبگان باید مردم را به سبک زندگی دینی و اسلامی برگردانند.
سیدمهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز گفت: در راستای سند تحول قضایی و دستور العمل نحوه مشارکت با نهادهای مدنی تلاش داریم از جمع نخبگان و فرهیختگان برای پیشگیری از وقوع جرم، بررسی مسائل و علل و راهکارهای رفع مشکلات  استفاده کنیم زیرا با چالش افزایش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی روبرو هستیم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha