چرا غربی ها هند را به گروه هفت دعوت کردند؟

۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۵۳
کد خبر: 84800173
چرا غربی ها هند را به گروه هفت دعوت کردند؟

تهران- ایرنا- مقام های آمریکایی درحالی می گویند، هدف از دعوت هند به اجلاس گروه ۷، گسترش تعاملات میان کشورها بوده است و برنامه ای برای جلوگیری از روابط این دهلی نو با دیگران و جدا کردن هند از روسیه ندارند که نشست جی ۷ از یکشنبه آینده با هدف فشار به روسیه آغاز بکار می کند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از تایمز نو، جان کربی، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه اعلام کرد هند به گروه ۷ دعوت شده است، زیرا دستور کار این گروه، گسترش و تعمیق تعاملات است و دلیل این دعوت تلاش برای جدا کردن آنها از روسیه، دور کردن از مناسباتش یا جلوگیری از هرگونه مشارکت که ممکن است با کشور دیگری داشته باشند، نیست.

وی گفت: هدف گروه هفت این است که کشورها پیرامون مجموعه ای از اصول و ابتکارات مشترک متحد شوند و گروه ۷ می خواهد از نظر تغییرات آب و هوایی، انرژی و امنیت غذایی پیشرفت کند.

پیش از این، گزارش‌هایی مبنی بر افزایش واردات انرژی هند از روسیه، وجود داشت که کربی درباره آن گفت: هند یک شریک استراتژیک بسیار کلیدی در منطقه اقیانوس هند و آرام است و ایالات متحده به رهبران هند اجازه می‌دهد رویکردهای سیاسی خود را داشته باشند.

کربی در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز سه شنبه گذشته گفته بود ایالات متحده برای روابط دوجانبه با هند ارزش قائل است، اما واشنگتن خواهان فشار بین المللی بر روسیه در بحبوحه درگیری اوکراین است، با اینحال درخواست غربی ها از دهلی نو برای مشارکت در سیاست فشار به مسکو ، به مذاق هندی ها خوش نیامد و شروع به انتقاد کردند.

در همین پیوند، اوایل این ماه، "سوبرانیام جایشانکار" وزیر امور خارجه هند، انتقادات از خرید نفت هند از روسیه را ناعادلانه دانست و تاکید کرد: درک چگونگی تأثیر درگیری اوکراین بر کشورهای در حال توسعه مهم است.

او همچنین این سوال را مطرح کرد که چرا تنها هند مورد سوال قرار می گیرد؟ در حالی که اروپا به واردات گاز از روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین ادامه می دهد؟

جایشانکار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا واردات نفت هند از روسیه بودجه جنگ جاری اوکراین را تامین نمی کند، پرسید آیا هزینه خرید گاز روسیه، برای جنگ استفاده نمی شود؟ این فقط پول هند و نفت روسیه است که برای جنگ به اوکراین می‌آید و نه گاز روسیه که به اروپا می‌آید؟ بیایید کمی عادل باشیم.

به گزارش ایرنا، هند به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا در نشست گروه ۷ که از ۲۶ژوئن (۵ تیر ماه) آغاز می شود، حرفی برای گفتن خواهد داشت و به عنوان یک قدرت نوظهور منطقه ای، اعضای G۷ خواستار این هستند که با هند تعامل داشته باشند. این نشست سه روزه در باواریای آلمان برگزار می شود.

هند که به طور توامان عضو کواد (چهار گانه) به رهبری آمریکا و بریکس به رهبری چین است و در روزهای آینده نیز میزبان کشورهای آسیای شرقی در نشست آسه‌آن خواهد بود، در حال استفاده از همه قدرت دیپلماتیک خود برای ایجاد روابط پایدار با دیگر کشورهاست، تا جایی که با وجود مناقشات مرزی با چین در بریکس، منافع مشترک را بررسی می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha