ضرغامی: افزایش قیمت‌ها به ضرر صنعت گردشگری است/ بازبینی و تعدیل نرخ‌ اقامت هتل‌ها

تهران - ایرنا - وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با همکاری جامعه هتلداران، نرخ گذاری اقامت هتل‌ها را مبتنی بر واقعیات اقتصادی بازبینی و قیمت‌ها را تعدیل کنیم، زیرا آثار مضری بر صنعت گردشگری خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدعزت الله ضرغامی چهارشنبه - ۲۵ خرداد- در حاشیه نشست با رئیس و اعضای جامعه هتلداران کشور در هتل بزرگ فردوسی تهران در پاسخ به سوال خبرنگار گردشگری ایرنا درباره فرایند نرخ گذاری اقامت هتل ها گفت: نرخ گذاری اقامت در هتل منطق خاص خودش را دارد و بر اساس قیمت تمام شده و سودآوری معقول و منطقی با رعایت همه فاکتورهای موثر محاسبه می شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد: الان وضعیت کشور به گونه‌ای است که بخش قابل توجهی از اقلام و نیازهایی که صنعت هتلداری برای تجهیز به آن نیاز دارد تا بتواند ماموریت خود را انجام دهد شامل افزایش قیمت شده است، امروز در جلسه در همین مورد گفت‌وگو کردیم؛ قرار شد با همکاری مشترک معاونت گردشگری وزارتخانه و جامعه هتلداران بار دیگر نرخ گذاری واقعی شود و مبتنی بر واقعیات، تصمیم‌گیری و قیمت را تعدیل کنیم.

وی تصریح کرد: اما آنچه برای وزارت میراث فرهنگی مهم است رضایتمندی مردم است تا هم بتوانند از حداقل کیفیت خدمات فنی در هتلداری مطمئن باشند و هم قیمتها و رقم ها به گونه ای خارج از حوزه متعارف نباشد و بیش از حد افزایش نیابد زیرا بر صنعت گردشگری آثار مضری خواهد داشت. با همکاری و درک صحیح از مسائل در این حوزه عمل خواهیم کرد.

جامعه هتلداران ایران تشکلی زنده، فعال و پر انگیزه

وزیر میراث فرهنگی جامعه هتلداران ایران را تشکلی زنده و فعال و پر انگیزه دانست و گفت: این تشکل بخش بزرگ صنعت گردشگری را مدیریت می‌کند؛‌ از همه تلاش های عاشقانه آنها به رغم همه مشکلات که صنعت هتلداری دارد، تشکر می کنم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: شیوع کرونا مسائل و چالش های زیادی برای اداره اقتصادی هتل ها ایجاد کرده بود، هتلداران در این بیش از دو سال با صبوری با این مشکلات دست و پنجه نرم کردند و امروز در بالاترین ظرفیت در حال خدمت‌رسانی و کسب رضایت مردم و گردشگران هستند.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال مسائل مربوط به مراکز اقامتی در حوزه گردشگری و هتلینگ از نظر کیفیت خدمات و آمایش سرزمین و توزیع مناسب در سراسر کشور بسیار مهم است. دولت باید همکاری خوبی داشته باشد هم باید تسهیلات اعطا و هم مجوزهای لازم را در اسرع وقت صادر کند و البته برخی موانع در مسیر فعالیت هتلداران وجود دارد که باید مرتفع شود.

با نظارت تشکل های تخصصی خیلی از مشکلات حل می شود

ضرغامی گفت: در جلسه با هتلداران توسط رئیس جامعه هتلداران و تعدادی از فعالان حوزه هتلداری نکات مهمی مطرح شد که باید پیگیری کنیم. ما هم به عنوان دستگاه متولی معتقدیم اگر بخش خصوصی و جامعه هتلداران خدمات نظارت را خودشان انجام دهند خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری کمی راحت‌تر شده است، تسهیلات تبصره ۱۸ و صندوق توسعه ملی به کمک این حوزه آمده و خدمات جدیدی نسبت به گذشته در بازسازی هتل‌ها ارائه می دهد، موضوع زمین برای هتل‌سازی باید حل شود تا بتوانیم توسعه بهتری به هتل‌سازی بدهیم که جزو برنامه های اصلی وزارتخانه است.

وزیر میراث فرهنگی گفت: با نگاهی که دولت و شخص آقای رئیس جمهوری به تقویت بخش گردشگری و هتلداری دارند مطمئنم صنعت هتلداری ایران، صنعتی سودآور، رو به جلو و پویا خواهد بود، از همه علاقه مندان دعوت می کنم در این حوزه که فعالیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است سرمایه‌گذاری کنند.

حفاری وظیفه انحصاری وزارت میراث فرهنگی است

ضرغامی درباره حفاری‌های غیرقانونی گفت: حفاری وظیفه انحصاری وزارت میراث‌فرهنگی است، هیچ دستگاهی اعم از دولتی و غیردولتی و حکومتی و  اشخاص حقیقی اجازه حفاری برای کشف دفینه و اشیا تاریخی ندارد حتما خلاف قانون است و حتما باید توسط میراث فرهنگی انجام شود و در صورت نیاز حتما باید مجوز آن را ما صادر کنیم.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به قوانین و ضوابط حفاری در کشور گفت: گزارش های زیادی درباره حفاری های غیر قانونی در مناطق کشور داده می شود. هر روز این گزارش ها را از خواص می گیرد. اتفاقا یکی از خواص مشهور با من تماس گرفت و گزارش داد. هیچکس نباید دخالت کند، ادارات کل میراث فرهنگی استان ها رصد می کند و اطلاعات را جمع آوری می کند تشخیص داد که در آن منطقه نیاز به مطالعه و حفاری دارد اقدام می‌کند.

با حفاری غیرقانونی برای کشف آثار باستانی برخورد می‌کنیم 
وی گفت: مناطق تاریخی چه کوچک و چه بزرگ تحت نظارت و مدیریت وزارت میراث فرهنگی مطالعه و حفاری و اکتشاف می شود. اما اگر هر کس در روند یک فعالیت حفاری به گنجینه و دفینه رسید درخواست ما این است که آن را بلافاصله تحویل وزارت میراث‌فرهنگی بدهد؛ در هفته میراث فرهنگی دو نمایشگاه از همین نوع که توسط دوخانواده کشف وارائه شده بود برگزار کردیم که هیج چیزی هم در مقابل از ما نخواستند.

ضرغامی گفت: برای کسانی که آثار تاریخی و باستانی کشف می کنند حتما برنامه تشویقی داریم اما به منزله این نیست که هر کس خودش حفاری کند و بیاید جایزه بگیرد، اقدام به حفاری در هر صورتی غیر قانونی است.

وی گفت: به طور دائم گزارش کشفیات اعلام می‌شود؛ برخی زمین هایی را غیرقانونی می خرند و غیرمجاز حفاری می کنند با این افراد به صورت قانونی برخورد خواهد شد. گاهی هم گزارش های ناراحت کننده‌ای می رسد. در دیداری که با نمایندگان کلیمیان در مجلس داشتم توضیح دادند «برخی آرامستان کلیمیان را در دماوند شخم زندند» ما نسبت به این مسائل حساس هستیم و خلاف است و برخورد می کنیم.

تخصص خرید کشتی ندارم، اما وظیفه ام توسعه گردشگری دریایی است

ضرغامی گفت: در لایحه جدیدی که برای وزارت میراث فرهنگی نوشتیم و به زودی به مجلس ارائه می شود، جهت گیری در خصوص حفاری های غیر مجازی را مشخص کردیم و قانون و ابلاغ آیین نامه های آن تدوین و عملیاتی می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی درباره خرید کشتی‌های تفریحی برای توسعه گردشگری دریایی گفت: در زمینه خرید کشتی تخصص ندارم که بگویم کشتی دسته دوم یا کشتی نو مقرون به صرفه است، اما وظیفه من این است که مساله سوخت کشتی های گردشگری دریایی را حل کنم که امروز حل شد.

هر وقت گردشگری رونق می گیرد بر طبل ایران هراسی می‌کوبند

ضرغامی گفت: در سراسر دنیا ابراز علاقه کرده‌اند که در حوزه کشتیرانی مسافرتی و تفریحی ما سرمایه گذاری کنند، اطلاعات موثق است، اتفاقا به همین دلیل تلاش می‌کنند مانع شوند. مواضع آمریکایی‌ها، کانادایی و فرانسوی‌ها را بیبنید که بر طبل ایران هراسی می‌کوبند، رسما اطلاعیه می دهند که کسی برای گردشگری به ایران نرود زیرا احساس می کنند گردشگری در ایران رونق می‌گیرد، از گذشته هم همین بوده است.

معطل نکنید؛ کشتی های تفریحی خود را به ایران بیاورید

وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: در مورد شناورها تماس‌هایی با من گرفته شده است. افرادی صاحب این شناورها هستند، هم در ایران و هم در سایر کشورها. توصیه کردم که معطل نکنند،‌کشتی‌های خود را به منطقه بیاورند ما هم کمک می‌کنیم تا این خطوط راه بیافتد.

ضرغامی افزود: در سفر به کلاردشت درباره تپه تاریخی تصمیم گیری کردیم و به مردم زمین جایگزین دادیم. و مساله مردم که از ۶۰ سال پیش ادامه داشت که حل شد، که برای بقیه نقاط کشور تعمیم خواهد یافت. با بنیاد مستضعفان مذاکره کردیم و قرار شد یک کروز تهیه کنند تا در سواحل شمالی کشور استفاده شود. این کشتی‌ها هم برای سواحل داخلی و هم برای برون‌مرزی استفاده خواهد شد و می توانند سفر به کشورهای منطقه را سرویس بدهند.

وی افزود: زمینه برای توسعه گردشگری مهیا است، اما آمادگی اسکله ها بسیار مهم است. در این زمینه به سرمایه گذاری نیازمندیم بخش خصوصی هم آماده است. مشغول بررسی آخرین ظرفیت های اسکله ها برای پهلوگرفتن کشتی های بزرگ هستیم. از قبل سابقه نداشته وقتی اقدامات شروع شود سایر مشکلات زیرساختی نمایان می شود. این مسائل رفع می شود اما کمی زمان بر خواهد بود ولی در همه حوزه ها رونق خواهد داشت.

وزیر میراث فرهنگی گفت: نیروی های مسلح بخش مهمی  از گردشگری دریایی را می توانند کمک کنند. سواحل مکران یک موقعیت استثنایی است که ارتش اعلام آمادگی کرده است. قرار شد با امیر صیادی که در گذشته فرمانده نیروی دریایی ارتش بودند و کارشناس این حوزه هستند برنامه های مشترکی را تنظیم کنیم و به منطقه سفر کنیم. بخش نیروی دریایی ارتش و سپاه آمادگی دارد در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

نفتکش‌ها جاذبه گردشگری می شوند/تاسیس شرکت گردشگری در وزارت نفت

وی گفت: در مذاکره با وزیر نفت قرار شد نفتکش‌هایی که از رده خارج می شوند و ایمنی لازم را برای حمل سوخت ندارد وارد حوزه گردشگری شوند. از وی خواستم یک شرکت گردشگری تاسیس و از این نفتکش‌ها استفاده کنند در حد خودش؛ قرار نیست یک نفتکش را کروز مسافربری کنیم و کسی هم بگوید که کروز مشخصات خاص خود را دارد، منظورمان این نیست؛ اما بالاخره یک نفتکش بزرگ یک جاذبه است، برخی جوانان روی عرشه آن می روند احساس می‌کنند این کشتی یک زمان چه ماموریتی داشته و آنها  اکنون می‌توانند روی آن رستوران یا مرکز تفریحی داشته باشند.

وی تاکید کرد: همه ظرفیت‌های گردشگری در دریا را استفاده می‌کنیم همه نهادها علاقه‌مند هستند که در این حوزه سرمایه گذاری کنند البته باید زودتر بجنبند که این حوزه رونق بگیرد.

در پذیرش گردشگر جام جهانی از حداقل‌های فرهنگی خود عبور نمی‌کنیم

ضرغامی گفت: جام جهانی در نوع خود بی‌نظیر است. همه تماشاچیان آن پر شور و نشاط هستند و با همه گردشگرانی که در سالیان گذشته تجربه داشتیم بسیار متفاوت هستند،‌ همه آنها را درک می کنیم، کار خود را انجام می دهیم  و مشکلی هم پیش نمی‌آید.

وی درباره برخی اخبار که گفته می شود ایران از حداقل‌های فرهنگی خود برای پذیرش گردشگر عبور می کند، گفت: همه این خبرهایی که «توافقاتی شده است که مثلا گردشگران روس بی حجاب باشند یا در منطقه‌ای نوشیدنی‌های الکلی سرو می شود» دروغ است و صحت ندارد منطقه آزادی برای این مسائل وجود نخواهد داشت.

تصمیم‌گیری درباره تخریب، مرمت و تعمیر بافت تاریخی با وزارت میراث فرهنگی است

ضرغامی درباره بافت تاریخی شیراز گفت: ما بافت های تاریخی شیراز را حفظ می کنیم و برای آن هزینه می کنیم. برخی موضوع‌گیری‌های سیاسی به خاطر این است که بافت تاریخی را حفظ کردیم و حاضر نشدیم به دلایلی آن را از بین ببریم هر چند کسانی که پیگیر این مساله هستند به خاطر مردم این کار را انجام می دهند.

وزیر میراث فرهنگی توضیح داد: در مورد بین‌الحرمین یک طرحی کمیسیون مربوط در وزارت راه داشته، هر زمان ارائه کرده ما مخالفت کردیم. طرح گشایش باید در حداقل بناهای تاریخی انجام شود. بخش زیادی از آن باید مرمت شود. باید یک به یک آنها را مرمت و تعمیر کنیم و جاهایی هم که کاملا از بین رفته، حداقل را در جاهای مرمتی راه را برای گردشگران باز کنیم و بافت تاریخی کاملا رعایت می‌شود. هدف ما حفظ و مرمت بافت تاریخی است هرگونه خبری مبنی بر تبدیل آن به پاساژ تجاری تکذیب می شود.   

وی درباره اقدام وزارت راه و شهرسازی برای خریداری و تملک برخی املاک ثبتی در بافت تاریخی شیراز گفت: اولا تملک جزو برنامه های وزارت میراث فرهنگی است. اگر دستگاهی این ۲۰۰ ملک تاریخی را تملک کند که خوب است، ما پول نداریم. اما تصمیم‌گیری درباره تخریب، مرمت و تعمیر با وزارت میراث فرهنگی است.

ضرغامی گفت: در تبریز با زحمت فراوان اعتبارات تملک تامین شد تا چند خانه تاریخی به موزه تبدیل شود و افتتاح شد. وقتی مردم صاحب یک خانه هستند و اعلام کنیم که ملک آنها بافت تاریخی است و اجازه ندارد به آن دست بزند تعمیر کند و بسازد، در حالی که پول هم نداریم بخریم، این ظلم به مردم و مالک است.  

وزیر میراث فرهنگی گفت: در زمینه تپه تاریخی کلاردشت دولت قانع شد و تصمیم گرفت و زمین جایگزین به مردم داده شد. در موره خانه‌های تاریخی هر اتفاقی قرار باشد بیافتد اول باید تملک شود. اگر کسی خواب نما شده که فلان دستگاه ۴۰ یا ۸۰ باب خانه تاریخی شیراز را خریده است توجه کند که به آن خانه‌ها نمی‌تواند دست بزند.

ضرغامی تصریح کرد: هر خانه‌ای که در بافت تاریخی مالک حقیقی و حقوقی داشته باشد، اگر تخریب و تعمیر شود خلاف قانون است، بعضی خانه‌ها را هم شبانه تخریب کردند که وقتی دیدم گفتم یک مسلمان هم نبوده که جلوی اینها را بگیرد و اطلاع دهد. این گونه تخریب ها را مرتب در کشور می‌بینم و می‌شنوم البته تلاش می کنیم که این اتفاقات نیفتد، هر جا مطلع شدید خانه تاریخی در حال تخریب است گزارش دهید و به کسانی که اطلاع‌رسانی کنند جایزه می‌دهیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha