۱۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۱۵
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 84782819
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۰۹ پروژه کشاورزی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

۱۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۱۵
کد خبر: 84782819
۱۰۹ پروژه کشاورزی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته جهاد کشاورزی ۱۰۹ پروژه با هزینه‌کرد و سرمایه‌گذاری ۱۰۴ میلیارد و ۲۹۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی جعفری روز پنجشنبه در نشست خبری هفته جهاد کشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد) افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۸۱ هزار و ۳۳۰ نفر در قالب ۱۹ هزار و ۸۳۲ خانوار از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

وی بیان کرد: همچنین با افتتاح این پروژه‌ها زمینه اشتغال پایدار و تثبیت اشتغال سه هزار و ۴۸ نفر فراهم و به‌طور غیرمستقیم برای هزار و ۵۸ نفر شغل ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین پروژه‌ها با ۷۵ مورد مربوط به حوزه آب و خاک است گفت: همچنین در حوزه باغبانی ۱۲ پروژه، منابع طبیعی و آبخیزداری ۹ پروژه، صنایع تبدیلی و غذایی چهار مورد، تولیدات دامی سه پروژه، دامپزشکی و مکانیزاسیون کشاورزی هر کدام ۲ و تعاون روستایی و حوزه شیلات و آبزیان هر کدام یک پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: به ترتیب شهرستان‌های سرایان با ۲۵ پروژه، زیرکوه ۱۴، سربیشه ۱۱، نهبندان ۱۱ و خوسف ۱۰ پروژه بیشترین پروژه‌های قابل افتتاح را به خود اختصاص داده‌اند.

جعفری از افتتاح روستابازارها در ۱۱ شهرستان استان خبر داد و گفت: روستابازارها با هدف توزیع محصولات تولیدی همان روستا در شهر یا روستاها راه‌اندازی خواهد شد.

وی عنوان کرد: همزمان با هفته جهاد کشاورزی نمایشگاه یافته‌های تحقیقاتی با تاکید بر حضور شرکت‌های دانش بنیان با محوریت مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی، تعاون روستایی استان و مرکز ترویج جهاد کشاورزی هفته آینده در محل کاجستان بیرجند افتتاح می‌شود و به مدت سه روز دایر خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه جهاد تبیین در این هفته پررنگ‌تر خواهد بود اظهار داشت: حضور مدیران در مراسم نماز جمعه،‌ برگزاری میز خدمت، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مرکز استان، پیاده‌روی خانوادگی، جشنواره بازی‌های بومی و محلی، آغاز کشت قراردادی پایلوت در یک مزرعه و دیدار تشکل‌های بخش کشاورزی با استاندار از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

وی به اجرای طرح هاب شتر در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در بازدیدی که ماه قبل استاندار خراسان جنوبی از برخی پروژه‌های هاب شتر انجام داد توسط مجری ۲ میلیارد تومان اعتبار درخواست و مقرر شد یک میلیارد تومان توسط سازمان جهاد کشاورزی تامین و یک میلیارد دیگر توسط یکی از بانک‌های عامل در قالب تسهیلات داده شود.

جعفری افزود: زنجیره هاب شتر توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حال تکمیل است که بخشی از پروژه‌ها تکمیل و خیلی از محصولات به بازار عرضه شده است.

وی بیان کرد: درخصوص تولید شیر خشک شتر، ماهانه سه تن شیر از سطح استان جمع‌آوری و به استان مجاور برای تبدیل به شیر خشک ارسال می‌شد اما چند ماه است که درخصوص شیر خشک مشکلی ایجاد شده و شیر خشک از شیر شتر تایید نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در بخش کشاورزی به‌ویژه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیاز به سرمایه‌گذاری داریم گفت: برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بخش ضمن اینکه بروکراسی اداری را حذف می‌کنیم موضوع را شخصا پیگیری خواهم کرد.

وی اظهار داشت: طرح احداث کارخانه فرآوری زرشک با برآورد اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان تهیه شده که با افتتاح آن ۴۵ هزار خانوار زرشک‌کار استان از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

جعفری با بیان اینکه محصول زرشک ظرفیت مهمی برای استان است و باید همه پای کار باشیم عنوان کرد: برای احداث این کارخانه دولت را پای کار می‌آوریم لذا گفت و گوهای دوطرفه انجام شده و هدف این است کار سریع‌تر انجام و دغدغه‌ای از زرشک کاران رفع شود.

وی بیان کرد: تولید شربت زرشک بر پایه عسل تولید شده و مورد استقبال قرار گرفته و تجاری‌سازی این محصول در شهرک صنعتی بیرجند در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به توزیع اقلام تنظیم بازار در استان گفت: در حال حاضر ۹۷۶ تن برنج هندی و تایلندی و ۳۵ تن برنج پاکستانی در حال جذب و حمل به استان است.

وی افزود: درخصوص تامین روغن خوراکی هیچ مشکلی نداریم، ۵۸۶ تن شکر خانوار و ۴۰۰ تن سهمیه صنف و صنعت نیز در حال جذب و حمل به استان است.

جعفری درباره اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان گفت: به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۴۰ میلیون تومان و ‌کم‌فشار ۱۵ میلیون تسهیلات به کشاورز پرداخت می‌شود که ۸۵ درصد هزینه مورد نیاز توسط دولت و ۱۵ درصد توسط مردم تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۸۹۵ هکتار طرح آبیاری نوین در دست اقدام است بیان کرد: امسال تاکنون آبیاری نوین در سطح ۶۱۱ هکتار اراضی استان اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: صرفه‌جویی آب در حوزه آبیاری تحت فشار چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب و کم‌فشار هزار و ۵۰۰ مترمکعب به ازای اجرای هر هکتار آبیاری نوین است.

وی درخصوص کمبود و گرانی سیب‌ زمینی گفت: دو محموله سیب زمینی توسط سازمان تعاون روستایی وارد استان شده که در مرکز استان بلوار شهدای عبادی به‌صورت عمده کیلویی ۱۲ هزار تومان و خرده ۱۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

جعفری با اشاره به اینکه پیشرفت طرح نهضت گلخانه در استان کم بوده است افزود: شعار نهضت گلخانه از خود آن بیشتر بود و مجتمع‌های گلخانه‌ای احداث شده اما آب مورد نیاز تخصیص نیافته است.

وی با بیان اینکه به ازای هر هکتار گلخانه یک لیتر آب نیاز است گفت: برای مجتمع ۳۰ هکتاری ۲ لیتر آب اختصاص یافته و سبب تاخیر در اجرای پروژه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰ هکتار گلخانه با تولید ۱۴ هزار و ۱۳۵ تن محصول در استان فعال است.

وی افزود: یکی از چالش‌ها این است که مجتمع طراحی و احداث شده اما آب تخصیص پیدا نمی‌کند، امسال ۲۳ هکتار گلخانه به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی شد که آب نیز تخصیص یافته است.

جعفری گفت: تا پایان امسال این میزان به ۴۰ هکتار خواهد رسید که برای تخصیص آب ۱۷ هکتار در حال پیگیری هستیم و بدون تخصیص آب، مجتمع در اختیار متقاضی قرار نمی‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha