۱۹ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۳۹
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84782220
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مادورو: به دنبال برقراری صلح و حاکمیت حقوق بین الملل در جهان هستیم

تهران- ایرنا- نیکلاس مادورو که به آنکارا سفر کرده است، چهارشنبه شب در کنفرانس مطبوعاتی با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود گفت: ما به دنبال برقراری صلح و حاکمیت حقوق بین الملل در جهان هستیم.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "آناتولی" ترکیه، وی اضافه کرد:باید همه در جهان با یکدیگر همکاری کنند، جهان گفت وگو میان تمدن‌ها، ادیان و فرهنگ‌ها را دارا باشیم.

وی ادامه داد: صدای ونزوئلا در منطقه بلند است و وضعیت کشور ما روند روبه بهبود دارد.

مادورو همکاری با ترکیه را مبتنی بر "صلح و صداقت" دانست و گفت که از این همکاری نتایج مثبتی را برداشت خواهیم کرد.

رییس جمهوری ونزوئلا تصریح کرد: کشورمان در معرض همه تهدیدات، تحریم‌ها و آسیب‌ها قرار گرفت، اما اینک رشد و حرکت را آغاز کرده است و این مسأله برای ما یک روند بهودی است، چرا که ما یک مزیت مهم داریم و آن این است که بزرگ ترین کشور دارای ذخایر نفتی در جهان را دارا هستیم.

وی افزود: در این چارچوب دنیای جدیدی در حال شکل‌گیری است که هیچکس جلودار آن نخواهد بود و پس از این دیگر، هژمونی و سلطه‌ای وجود نخواهد داشت.

اظهارات مادورو همزمان با آن بیان می شود که ترکیه از سال ۲۰۱۸ صادرات کالاهایی چون مواد غذایی و محصولات بهداشتی به ونزوئلا را افزایش داده است. در مقابل ونزوئلا، طلا به ترکیه صادر کرده است هرچند مقدار آن اعلام نشده است. 

در ماه آوریل، در سفر مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه به ونزوئلا، دو کشور هشت توافقنامه امضا کردند. 

مادورو در رأس یک هیأت بلندپایه روز سه‌شنبه وارد ترکیه شد.

از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان ترکیه و ونزوئلا در سال ۱۹۵۰ میلادی، فاصله جغرافیایی نه تنها لطمه‌ای به مناسبات میان دو کشور وارد نکرده بلکه با آشکار شدن سیاست‌های ضد آمریکایی دو کشور و زمینه مناسب برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری، به ویژه از سال ۲۰۱۶ میلادی، روابط دو جانبه در مسیر تقویت پیش رفته است. 

ترکیه همانند روسیه و چین در سال‌های اخیر نیم نگاهی به سرمایه‌گذاری در آمریکای لاتین داشته و آنکارا در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های جدید اقتصادی در آمریکای لاتین به دنبال تقویت جایگاه خود در این منطقه بوده است. 

سطح تجارت دو کشور تا پایان سال ۲۰۱۹ به حدود ۱۵۰ میلیون دلار رسید و دو طرف همچنان به دنبال افزایش میزان این مراودات تجاری هستند. 

براساس داده‌های تارنمای اقتصادی اکونومیا، واردات ونزوئلا از ترکیه در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۷۹ درصد رشد داشته است که این ارقام نشان می‌دهد ونزوئلا در مجموع ۲۳۶.۲ میلیون دلار کالا از ترکیه خریداری کرده است که ۱۹۵.۰۹ میلیون دلار آن (۸۳ درصد از کل واردات) مربوط به مواد غذایی بوده است. 

صادرات ونزوئلا به ترکیه نیز در سال ۲۰۲۰ میلادی بالغ بر ۶۱.۷ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۹، بیانگر رشد ۲۱۲ درصدی است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha