نیازمندی‌ها و معضلات شهری باید به پروژه‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شود

تبریز - ایرنا - شهردار تبریز گفت: نیازمندی‌ها و معضلات شهری باید به پروژه‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شود و در قالب آن درآمد سرمایه‌گذار نیز مدنظر قرار گیرد.

یعقوب هوشیار، روز چهارشنبه در جلسه کمیسیون گردشگری شورای اسلامی تبریز با تاکید بر تعریف پروژه‌های درآمدزا و اشتغال‌آفرین برای شهر افزود: در تعریف جدید از سرمایه‌گذاری، شهرداری باید پیشران باشد و در این راستا به دنبال تشکیل صندوق ذخیره سرمایه‌گذاری هستیم که خود باید مداخله‌گر در پروژه‌ها باشد.

وی با تاکید بر تفکیک حوزه های گردشگری و سرمایه‌گذاری، اظهار داشت: حوزه گردشگری فضای وسیعی داشته و تبریز ظرفیت‌های عظیمی در این حوزه دارد که باید از حوزه سرمایه‌گذاری جدا شود و در این راستا طرح‌های زیادی وجود دارد که هر هفته در صحن علنی شورای شهر مطرح می‌ شود.

شهردار تبریز با تاکید بر تغییر نگرش و تعریف گردشگری در عصر کنونی، گفت: پروژه‌های سرمایه‌گذاری نباید صرفا با هدف کسب درآمد پیگیری و علاوه بر آن باید در حل معضلات شهری نیز موثر شود.

هوشیار، با بیان اینکه دلیل ایجاد صندوق ذخیره سرمایه‌گذاری، شروع مطالعه سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: در حوزه ترافیک شهری پروژه سرمایه‌گذاری وجود ندارد و باید ابتدا در این حوزه پروژه‌ای تعریف شود و چند سرمایه‌گذار نیز سود حاصل را ببیند و برای سرمایه گذاری در این زمینه ترغیب شوند.

وی با اشاره به اینکه در بافت فرسوده نیز می‌توان از طرح‌های سرمایه‌گذاری استفاده کرد، یادآوری کرد: بهره‌گیری از نیروهای متخصص در حوزه سرمایه گذاری نیز باید مدنظر قرار گیرد و در این حوزه نیز ضعف وجود دارد.

شهردار تبریز با بیان اینکه عملیات اجرایی ۵۰۰ واحد مسکونی در قالب قرارگاه مسکن به زودی شروع می شود، گفت: یک چهارم نرخ صدور پروانه ساخت کاهش یافته و معنی آن کاهش درآمد و اشتغال است.

هوشیار، افزود: باید حوزه سرمایه‌گذاری به عنوان مقوله‌ای مشخص در مناطق پیگیری شود و حتی مدیران سرمایه‌گذاری در مناطق و سازمان‌ها شروع به کار کنند.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک چند پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری در تبریز رونمایی می شود، اظهار داشت: نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان تنها برای یکی از پروژه‌ها توافق شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه گفت: فضای عمومی تبریز باید سرمایه‌پذیر باشد و سرمایه‌گذار باید پتانسیل و ظرفیت‌های موجود را بهینه ببیند.

علیرضا نوای باغبان، با بیان اینکه امنیت سرمایه‌گذاران باید در شهر تامین و این فضا باید کامل برقرار شود، افزود: اقدامات سلبی و ایجابی در حوزه سرمایه‌گذاری باید اتفاق بیفتد و فضای آرام و بسترسازی لازم برای حضور سرمایه‌گذار فراهم شود.

وی با بیان اینکه در بخش سرمایه گذاری باید سرمایه‌گذاران تبریزی نیز مورد توجه قرار گیرند، اظهار داشت: در این زمینه از ظرفیت سرمایه گذاران غیربومی و خارجی نیز استفاده شود.

نوای باغبان، ادامه داد: کمیسیون سرمایه‌گذاری تلاش کرده تا در این حوزه فعال باشد اما لازم است که این طرح‌ها از طرف شهردار موضوعیت پیدا کند و فضایی تعریف شده و گفتمانی ایجاد شود.

رییس کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: مهمترین بحث حوزه سرمایه‌گذاری گره‌های کور در برخی پروژه‌ها است که باید احصا و رفع شود.

روح‌الله دهقان‌نژاد، با بیان اینکه نگاه ما در حوزه مدیریت سرمایه‌گذاری باید پیش‌برندگی باشد و سرمایه‌گذار از طریق ما دعوت شود، افزود: در کنار این موضوع، باید نگاه هماهنگ‌کننده و مدیریتی نیز به حوزه وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: پیشنهاد شهردار در خصوص تشکیل سازمان سرمایه‌گذاری نیز قابل توجه است تا مشخص شود که چه کسی باید سرمایه‌گذار را تحویل گرفته و توجیه کند و لازم است تا مسوول مستقیم داشته باشد.

دهقان‌نژاد، ادامه داد: در پنج سال گذشته نگاه به سرمایه‌گذاری در تبریز صفر بوده است و باید این حوزه فعال‌تر از پیش باشد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha