دانشگاه رازی رتبه ۱۴ دانشگاه‌های جامع کشور را کسب کرد

کرمانشاه- ایرنا- مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: در تازه‌ترین ارزیابی دانشگاه‌های جهان که توسط نظام معتبر رتبه‌بندی «سایماگو» انجام شده، دانشگاه رازی رتبه ۱۴ در بین دانشگاه‌های جامع کشور را کسب کرد.

دکتر «مصطفی مصطفایی» روز شنبه به ایرنا افزود: ۱۵۴ دانشگاه از ایران موفق شدند در این نظام رتبه‌بندی قرار گیرند که دانشگاه رازی رتبه ۶۹۵ در جهان، ۴۷ در بین دانشگاه‌های ایران و ۱۴ در بین دانشگاه‌های جامع کشور را کسب کرده است.

وی اظهار داشت: موسسه سایماگو (Scimago) که در کشور اسپانیا قرار دارد و در زمینه تحلیل و ارزیابی اطلاعات علمی شهرت جهانی دارد، با همکاری موسسه الزویر از سال ۲۰۰۹ دانشگاه‌­های جهان را بر اساس سه شاخص پژوهش با وزن ۵۰ درصد، نوآوری ۳۰ درصد و شاخص اجتماعی با وزن ۲۰ درصد ارزیابی می‌کند.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه، با اشاره به اینکه این نظام رتبه بندی داده­‌های پنج سال گذشته در پایگاه استنادی اسکوپوس و پایگاه آماری پروانه­‌های ثبت اختراع جهانی را مبنای بررسی ۲ شاخص پژوهش و نوآوری قرار داده افزود: در بررسی شاخص اجتماعی یا وب­سنجی، از ۲ پایگاه گوگل و Ahrefs استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: معیار موسسات برای ورود به ارزیابی در این نظام رتبه‌­بندی داشتن حداقل ۱۰۰ مقاله در پایگاه استنادی معتبر اسکوپوس است و در رتبه‌­بندی سال ۲۰۲۲ داده‌­های مربوط به سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار گرفته است.
مصطفایی در ادامه با اشاره به رتبه دانشگاه رازی در این نظام رتبه بندی افزود: رتبه جهانی دانشگاه در مقایسه با سال قبل ۷۷ مرتبه بهبود یافته است، همچنین در شاخص نوآوری که تعداد اختراعات ثبت شده جهانی و تعداد تولیدات علمی مرتبط با اختراعات را شامل می‌شود، رتبه دانشگاه رازی بهبود قابل توجهی داشته است.
به گزارش ایرنا، دانشگاه رازی فعالیت خود را از بهمن ماه سال ۱۳۵۱ با عنوان «دانشکده علوم کرمانشاهان» به ریاست مرحوم دکتر «عبدالعلی گویا»  آغاز کرد و در سال تحصیلی ۱۳۵۲-۱۳۵۱ برای اولین بار پذیرای ۲۰۰ دانشجو در رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و ریاضی شد.

این مرکز در سال ۱۳۵۳ به «دانشگاه رازی» تغییر نام یافت و در ادامه، با تاسیس «دانشکده پزشکی کرمانشاه»، «تربیت دبیر سنندج» و «دانشکده دامپروری ایلام» توسعه یافت.

با گسترش آموزش عالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این دانشکده‌ها استقلال یافته و با عناوین «دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه»، «دانشگاه کردستان» و «دانشگاه ایلام» به فعالیت خود ادامه دادند.

دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه معین استان، هم اینک از وجود بیش از ۴۶۵ عضو هیات علمی و ۴۸۷ کارمند پرتلاش بهره می برد و بیش از ۱۱ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای عمومی و  دکترای تخصصی مشغول به تحصیل هستند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha