شورای امنیت نخستین بیانیه حمایت از راه حل مسالمت آمیز در اوکراین را تصویب کرد

نیویورک - ایرنا - شورای امنیت سازمان ملل عصر جمعه به وقت محلی نخستین بیانیه حمایت از راه حل مسالمت آمیز در اوکراین را تصویب کرد.

به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه ای اعلام کرد حمایت قوی خود را از تلاش های آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برای دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز در اوکراین اعلام می‌کند.

شورای امنیت از دبیرکل سازمان ملل خواسته است که پس از تصویب  این بیانیه، به شورای امنیت (در مورد وضعیت اوکراین) توضیح دهد.

این شورا از شرایط صلح و امنیت اوکراین به شدت ابراز نگرانی و یادآوری کرده است که تمام اعضا بر اساس منشور سازمان ملل متعهد شده اند اختلافات خود را با اتکا به روش های مسالمت آمیز حل کنند.

دبیر کل سازمان ملل روز گذشته با اعلام اینکه سومین عملیات خروج غیرنظامیان از شهر ماریوپل اوکراین در حال انجام است، اظهار داشت: جنگ در اوکراین بحرانی ایجاد کرده است که بازارهای جهانی انرژی را تخریب و سیستم های مالی را مختل می‌کند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین گفت:  تاکنون دو کاروان حامل غیرنظامیان با موفقیت از این منطقه خارج شده است.

وی افزود: در اولین عملیات خروج غیرنظامیان که در ۳ مه به پایان رسید، ۱۰۱ غیرنظامی از کارخانه آزوفستال به همراه ۵۹ غیرنظامی دیگر از مناطق همجوار آن خارج شدند.

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: در عملیات دوم که شب گذشته تکمیل شد، بیش از ۳۲۰ غیرنظامی از شهر ماریوپل و مناطق اطراف آن تخلیه شدند.

وی تصریح کرد: عملیات سوم در حال انجام است. سازمان ملل به عملیات بشردوستانه در اوکراین ادامه خواهد داد.

گوترش اضافه کرد: حمله روسیه به اوکراین نقض تمامیت ارضی  این کشور و منشور سازمان ملل است. این جنگ  باید به خاطر مردم اوکراین، روسیه و کل جهان پایان یابد. 

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: در دیدارم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور ی روسیه، بر ضرورت امکان دسترسی بشردوستانه و خروج غیرنظامیان از مناطق محاصره شده، به خصوص در ماریوپل تاکید کردم.

وی ادامه داد: من قویا خواستار ایجاد یک کریدور بشردوستانه امن و مؤثر برای خروج  غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوفستال شدم. هدف ما ابتدا فراهم کردن امکان خروج امن غیرنظامیان از کارخانه آزوفستال و بعد سایر شهر ماریوپل در هر جهتی (روسیه یا اوکراین) که  مردم انتخاب کنند و ارائه کمک های بشردوستانه به غیرنظامیان  بود.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: جنگ در اوکراین بحرانی را ایجاد کرده است که بازارهای جهانی انرژی را تخریب، سیستم های مالی را مختل و آسیب شدید را برای جهان در حال توسعه تشدید می کند. جنگ علیه اوکراین بی‌معنا،  بی‌رحمانه و برای جهان بسیار مخرب است. چرخه مرگ، ویرانی، آوارگی  و اختلال باید متوقف شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد ۲۵ آوریل ۲۰۲۲(۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) در سفر به آنکارا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و حمایت خود را از تلاش های دیپلماتیک جاری آنکارا در رابطه با جنگ در اوکراین ابراز کرد.

گوترش ششم اردیبهشت‌ماه (۲۶ آوریل) نیز برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به مسکو رفت و روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه (۲۸ آوریل) با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیدار و گفت گو کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد سومین ماه شده است و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha