حمایت از جوانی جمعیت باید در اولویت برنامه تمام ارگان‌ها قرار گیرد

بوشهر- ایرنا- مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باید در اولویت کاری تمام ارگان‌ها قرار بگیرد و این کار جز با اراده محکم و حرکت جهادی امکان پذیر نیست.

به گزارش ایرنا، رقیه زنگنه نژاد روز چهارشنبه در نشست با مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر در امور بانوان افزود: روند ازدواج و فرزند آوری در جامعه بسیار کُند است و اگر این روند ادامه داشته باشد، کشور به یک جامعه مسن، غیر مولد و نیازمند مراقبت‌های بیشتر تبدیل می‌شود که با چالش‌های بسیاری روبرو می‌شود.

وی اضافه کرد: شاخص‌های جمعیت شناختی و داشتن رکوردهای حداقلی نشان می‌دهد باروری زیر سطح جانشینی است و باید قبل از بسته شدن پنجره جمعیتی کشور این امر مهم در اولویت تمام ارگان‌ها قرار گیرد.

زنگنه نژاد بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت باروری و برگزاری دوره‌های آموزشی زایمان طبیعی، بهداشت جنسی، زایمان بدون درد و زایمان طبیعی که همه در راستای حفظ سلامت مادر و کودک است در اولویت قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر تاکید کرد: همچنین باید در ارائه خدمات حمایتی مانند تسهیلات وام به زوج‌های نابارور گام‌های عملیاتی انجام شود.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات اثرگذار در حوزه سلامت باروری و زایمان طبیعی نقش پزشک زنان است که می‌تواند به‌طور ویژه در راستای این سیاست گذاری نقش‌آفرین باشد.

زنگنه نژاد اضافه کرد: متولیان در مراکز بهداشت و مشاوره با امیدآفرینی و ایجاد نشاط و درگیر کردن تمام اعضای خانواده در دوران بارداری می‌توانند مشوق بسیار خوبی بویژه در راستای اجرای بند چهارم سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب گام بردارند.

وی افزود: با توجه به لزوم ارتقای آگاهی و توانمندی زوجین در آستانه ازدواج به‌منظور پایداری و تحکیم بنیان خانواده و افزایش رضایتمندی از زندگی زناشویی برنامه‌هایی آموزشی با مشارکت دستگاه‌های متولی ضروری است.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر در امور بانوان گفت: به طور تقریبی از ۷۳ ماده تدوین‌شده طرح صیانت از جمعیت، حدود ۲۰ ماده آن به صورت مستقیم مربوط به وزارت بهداشت است که بعد از ابلاغ، این دانشگاه با وجود تمام مشکلات و فشارهایی که طی دو سال اخیر به دلیل پاندومی کرونا متحمل شده با همکاری معاونت‌های بهداشت، درمان، آموزش، پژوهش و نهاد رهبری و دفتر امور بانوان اقدام به تشکیل کمیته صیانت از جمعیت کرده و برنامه‌های عملیاتی متعددی در این راستا تدوین‌شده و معاونت بهداشتی مسئولیت پایش آن را به عهده گرفته است.

هدی دشتی افزود: استفاده از ظرفیت جوانان صاحب تخصص، متعهد و خوش‌فکر در تمام حوزه‌ها می‌تواند الهام‌بخش شورآفرین و اثر گذار باشد.

وی بیان کرد: امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در کنار برنامه‌های آموزشی سلامت‌محور و فرهنگی ویژه بانوان و در نظر داشتن سیاست‌های تشویقی و اجرایی اقدام به جذب نیروهای علاقه‌مند و جهادی فارغ‌التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی کرده است.

دشتی اضافه کرد: امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با ایجاد یک شبکه عملیاتی و جهادی در سال جدید فراخوان و جذب بیشتر این فارغ التحصیلان آنها را به‌عنوان بازوهای اجرایی و قدرتمند در سیاست‌های خانواده و جمعیت به دانشگاه و نهادهای مربوطه معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: هرگونه تعلل و از دست دادن زمان با کارهای تشریفاتی و نمایشی نه تنها کمکی به پیشبرد اهداف نخواهد کرد بلکه انگیزه و توان نیروهای دغدغه مند را نیز خواهد گرفت.

معضل کاهش جمعیت مساله روز دنیا

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر در امور بانوان گفت: معضل بحران کاهش جمعیت مساله روز دنیا است و ایران نیز به‌سرعت در این شیب حرکت می‌‍کند.

دشتی تاکید کرد: اجرای برنامه های جمعیتی نیازمند عزم و اراده ملی است و در صورتی این طرح‌ها موفق می‌شوند که تمام ارگان‌ها خود را ملزم به اجرای مفاد این طرح بدانند و در کنار یکدیگر همراه و همگام پیش روند و سیاست‌های دوست‌دار جمعیت در کشور ما نیز اجرا شود.

وی بیان کرد: حمایت از طرح مامای همراه در راستای حمایت روحی، فیزیکی و روانی از مادران باردار و تشویق مادران باردار به زایمان طبیعی است، همان‌طور که می‌دانیم بیشتر مادرانی که تمایل به سزارین انتخابی دارند به دلیل ترس از روند زایمان طبیعی است اما حضور یک مامای همراه اختصاصی برای وی می‌تواند عاملی مهم در کاهش و کنترل این ترس و اضطراب باشد.

دشتی تاکیدکرد: حضور مامای همراه باعث کاهش آمار سزارین‌های انتخابی و موجب کاهش عوارض مربوط به آن در مادران و نوزادان شود.

وی تشکیل قرارگاه جهادی و استفاده از ظرفیت‌های فارغ‌التحصیلان دانشجویان رشته‌های مامایی و بهداشت برای آموزش و کمک به کادر آموزش بهداشت و غربالگری یکسری بیماری‌های مربوط به زنان را از جمله حرکت‌های خودجوش در مناطق محروم استان بوشهر عنوان کرد که از سوی دفتر امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در دست اجرا است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha