مدیریت آب، بذر و تکنولوژی در تحقق کشاورزی دانش بنیان مهم است

قزوین - ایرنا - عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان استان قزوین و کارشناس حوزه کشاورزی گفت: اهمیت مدیریت آب، تولید بذر و استفاده از تکنولوژی روز دنیا از مولفه‌های بسیار مهم در تحقق کشاورزی دانش بنیان است.

کبری ورسه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسئله بسیار مهم و کلیدی در حوزه کشاورزی که شرکت‌های دانش بنیان و همسو با کشاورزی پایدار به خوبی می‌توانند در آن ورود کنند، موضوع مدیریت آب است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کشور ایران در منطقه جغرافیایی گرم و خشک کره زمین قرار گرفته است، مدیریت آب و نحوه آبیاری و مدیریت کشت محصولات پرمصرف در استان‌های مختلف مثل قزوین باید بیش از پیش مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

ورسه همچنین تصریح کرد: نبود مدیریت آب برای آبیاری در کشت‌ محصولات پرمصرف آب مانند صیفی جات، غلات و برنج در مناطق خشک ایران باعث مشکلات عدیده ای همانند فرونشست اراضی کشاورزی و شهری شده که در سال‌های گذشته از مسائل اصلی و پراهمیت این حوزه بوده و به طور روزانه در اغلب نقاط کشور مشاهده می‌شود.

این کارشناس حوزه کشاورزی در ادامه به اهمیت بذرهای کشاورزی پرداخت و گفت: تولید بذور با مقاومت بالا نسبت به خشکسالی و کم آبی و تولید رقم های پرمحصول به منظور برداشت حداکثری محصول در واحد سطح تنها با ورود شرکت‌های دانش بنیان محقق می‌شود و تحولی اساسی در حوزه کشاورزی ایجاد می‌کند.

ورسه بیان داشت: استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند ساخت ماشین‌های برداشت به منظور جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی از جمله موارد دیگری است که شرکتهای دانش بنیان به خوبی می‌توانند به آن ورود داشته باشند.

عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان استان قزوین به روشهای نوین داشت محصولات اشاره کرد و گفت: مبارزه با علف‌های هرز و مبارزه با آفات نباتی به منظور کاهش بقایای سموم در محصولات کشاورزی برای رسیدن به استانداردهای جهانی که در سالیان گذشته در محصولات صادراتی کشاورزی از موانع بازرگانان و کشاورزان ما بوده، بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: همه این موارد میتواند ایده و بهانه لازم برای راه اندازی شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی باشد که می‌توان در مورد آن‌ها برنامه ریزی کرد.

مدیریت آب، بذر و تکنولوژی در تحقق کشاورزی دانش بنیان مهم است

کشاورزی روستا محور با هدف افزایش اشتغال و کارآفرینی

ورسه در ادامه بر اهمیت اشتغال و کارآفرینی در نقاط روستایی تاکید کرد و گفت: کارآفرینان موتور محرکه توسعه اقتصادی بوده و در توسعه کشاورزی و بالاخص توسعه و پیشرفت در مناطق روستایی جایگاه ویژه دارند؛ این استراتژی در دهه‌های گذشته و در بسیاری از کشورها به منظور توسعه در مناطق روستایی به کار گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بحث کار آفرینی و توسعه اشتغالزایی در حوزه کشاورزی از جمله حوزه‌های بسیار مهم و قابل توجه است، گفت: روستاها به عنوان کوچک‌ ترین واحد اجتماعی در هر جامعه‌ای از اهمیت ویژه ای برخوردارند و بی شک تلاش برای کاهش مسائل و مشکلات این واحدهای اجتماعی و استقرار مناسب آنها در چرخه توسعه کارآفرینی مستلزم توجهی ویژه‌ای است.

این کارشناس ادامه داد: یکی از عوامل موثر در توسعه روستایی کار آفرینی است؛ یعنی هنگامی که می‌گوییم کارآفرینی فرآیند ارتقای فن آوری با ایجاد کسب و کار در سازمان جدید است، بدون شک این توسعه در تمامی ابعاد و به خصوص در بخش روستایی می‌تواند با کارکرد بسیار بالایی همراه شود.

به گفته ورسه، یکی از اهداف کلان توسعه روستایی کاهش بیکاری و افزایش اشتغال و به تبع آن جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی به شهرها است که باید مورد توجه قرار گرد.

وی یلادآور شد: یکی از اهداف اساسی توسعه کشاورزی پایدار ایجاد درآمد و اشتغال در نواحی روستایی  در جهت افزایش رفاه و کاهش فقر روستاییان است.

امنیت غذایی در گرو کشاورزی پایدار است

عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان استان قزوین بیان داشت: کشاورزی پایدار نوعی از کشاورزی است که کیفیت زندگی نسل‌های فعلی و آینده را از طریق حفظ و بهبود فرآیندهای اکولوژیکی ‌بهبود می‌بخشد.

وی تاکید کرد: امنیت غذایی کشور به طور مستقیم به تولیدات بخش کشاورزی وابسته است و هرگونه اختلالی در روند تولید این بخش می‌تواند به طور مستقیم امنیت غذایی و اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی کشورها را تهدید کند.

ورسه خاطرنشان کرد: استفاده از تکنولوژی نوین به منظور تبدیل محصولات کشاورزی در جهت جلوگیری از صادرات خام محصولات و ایجاد ارزش افزوده بالا در این محصولات از جمله مسائلی است که باید در سال جاری به سمت آن حرکت کنیم.

این کارشناس حوزه کشاورزری در پایان ایجاد بسترهای مناسب جهت انبارداری و حمل محصولات کشاورزی مطابق استانداردهای بین المللی و همینطور تحقیق و توسعه بازارهای صادرات و شناسایی سلیقه مشتریان در خارج از کشور و توسعه صادرات با استفاده از بسته بندی‌های مناسب مطابق با استانداردهای جهانی و نوآورانه و برند سازی محصولات خاص در سطح جهانی را از مسائل مهم در حوزه بازرگانی کشاورزی دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha