۲۵۰ کودک در استان همدان عضو انجمن اوتیسم هستند

همدان-ایرنا- مسئول انجمن حمایت از کودکان اُتیسم استان همدان گفت: ۲۵۰ کودک عضو انجمن اُتیسم از شهرستان های مختلف استان هستند که بیشتر این افراد را پسران تشکیل می دهند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان «داوود پناهی» با اشاره به اینکه از ۲۵۰ کودک عضو انجمن اوتیسم از شهرستان های مختلف استان، ۵۰ کودک دختر و ۲۰۰ نفر نیز پسر هستند افزود: اوتیسم، اختلالی رشدی است که مهارت‌های کلامی و غیرکلامی ارتباطی و تعامل اجتماعی را تحت‌تأثیر قرار می دهد و نشانه‌های آن در بیشتر موارد، پیش از سه‌سالگی شروع می شود.

وی به زمان طلایی تشخیص اوتیسم اشاره کرد و ادامه داد: ۲ تا هفت سالگی بهترین زمان تشخیص این اختلال است زیرا مغز این کودکان در این سن آمادگی بهتری برای دریافت توانبخشی ها دارد.

مسئول انجمن حمایت از کودکان اوتیسم استان همدان با بیان اینکه اوتیسم درمان قطعی ندارد و تنها با امور توانبخشی می توان علائم آنها را تلطیف کرد ابراز امیدواری کرد که خانواده ها نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند زیرا با مداخلات درمانی زود هنگام می توان علائم کودک را بهبود بخشید و آنها را بهتر وارد جامعه کرد.

پناهی اظهار داشت: انجمن حمایت از کودکان اوتیسم خدمات غربالگری کودکان، گفتار درمانی، کار درمانی و روانپزشکی را در صورت مراجعه خانواده ها برای کودکان انجام می دهد و علائم طیف اوتیسم در کودک با بازگو کردن علائم توسط خانواده ها تشخیص داده می شود.

وی با بیان اینکه برخی خانواده ها هنگام مطلع شدن وضعیت کودکشان از اوتیسم بسیار متعجب می شوند تصریح کرد: ابتدا به خانواده ها برای پذیرش بیماری کودکشان مشاوره داده می شود تا بتواند با امور گفتار درمانی، رفتار درمانی و کار درمانی و سایر امور با جامعه وفق داده شود.

مسئول انجمن حمایت از کودکان اوتیسم استان همدان با تاکید بر اینکه کودک توسط روانپزشک مورد بررسی و معاینه قرار می گیرد افزود: به طور معمول به کودکان قبل از سن پنج سالگی دارو تجویز نمی شود و تجویز دارو به طیف درگیری وی با اوتیسم بستگی دارد.

پناهی تصریح کرد: از نشانه های بارز اوتیسم عدم ایجاد ارتباط چشمی و ضعف در کلام است که این کودکان حرکات کلیشه ای انجام می دهند و یا هنگام بازی با اسباب بازی هایشان درست بازی نمی کنند.

وی افزود: این کودکان علایق عجیبی به اشیا منزل دارند و با محدودیت کلامی مواجه هستند که خانواده ها در صورت مشاهده این علائم می توانند به انجمن مراجعه کنند.

مسئول انجمن حمایت از کودکان اوتیسم استان همدان خاطرنشان کرد: کودکان با علائم شدید ابتلا به اوتیسم نمی توانند خدمات آموزشی دریافت کنند ولی به کودکان طیف متوسط و خفیف در کنار آموزش خدمات توانبخشی آموزش های هدفمند ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه مدارس مختص این کودکان برای آموزش مناسب نیست گفت: این کودکان از رفتارهای کودکان مشابه خود تقلید می کنند که این نوع آموزش ها به آنها آسیب می رساند و موجب نارضایتی خانواده های دارای کودکان اوتیسم شده است.

امسال از ۲۸ مارس تا سوم آوریل (هشتم تا ۱۴ فروردین) هفته جهانی اوتیسم نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha