رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی بر استفاده از ظرفیتهای مغفول مانده تاکید کرد

مشهد- ایرنا- رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر اهمیت بر شمردن محورهای اصلی توسعه، مزیت ها، ظرفیت های بالفعل و بالقوه خراسان رضوی و اهتمام جدّی به استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده این استان تاکید کرد.

به گزارش پارک علم و فناوری خراسان رضوی، دکتر مسعود میرزایی شهرابی در این نامه آورده است: از جمله ظرفیت‌های مغفول مانده، بخش معدن است زیرا جایگاه ایران در ذخایر معدنی دنیا ممتاز است ولی سهم تولید ناخالص ملی شش دهم درصد از تولیدات معدنی است و ظرفیت خراسان رضوی به عنوان یکی از مهمترین و غنی ترین منابع  و ذخایر معدنی کشور می تواند سهم ویژه ای را در رونق اقتصادی استان و کشور به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داده است: با همکاری مراجع ذی‌ربط، این استان می تواند پیشران در جایگزینی معدن به جای نفت در اقتصاد نفتی کشور شود و برای تحقق این مهم، راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع مواد معدنی در شرق کشور و مرکز تحقیقات مواد معدنی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در این نامه افزود: گام دوم انقلاب مرحله ای مهم از نیل به تمدن نوین اسلامی است که نقش پارک علم و فناوری در این مرحله بسیار حیاتی است لذا مبنای سیاست گزاری و اقدامات مؤثر و تعالی بخش علمی، اجتماعی و صنعتی در مهمترین پارک علم و فناوری شرق کشور، اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی، رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب اسلامی به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب و سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی معظم‌له مورخ ۹۳/۶/۲۹ و سیاست های دولت مردمی و وزارت علوم و اولویتهای تاکید شده جنابعالی در حکم  ابلاغ مسوولیت است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به ویژگی‌های فرهنگی و معنوی این استان همچون وجود بارگاه منور رضوی و مقبره حکیم فردوسی آورده است: استفاده از ظرفیت های فرهنگی منجر به موقعیت ممتاز و راهبردی خراسان رضوی گردیده و این استان را به یکی از اضلاع مهم در هندسه تمدنی و فرهنگی منطقه و کشور تبدیل کرده است. از این رو ایجاد و رونق صنایع خلاق فرهنگی در این استان می تواند در راستای ترویج فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی از یک سو و ثروت آفرینی، اشتغال و توسعه پایدار از طریق فرهنگ از سویی دیگر گردد و کار فرهنگی را از بارخاطر به یارشاطر نظام حکمرانی تبدیل کند.

او در ادامه این نامه نوشت: صنایع غذایی در هر کشوری یکی از صنایع حیاتی است که رونق آن منجر به تقویت سایر صنایع از جمله صنعت گردشگری و استقلال و اقتدار کشور می‌ شود و این استان با دارا بودن حدود یک دهم صنایع فعال غذایی کشور با تقویت بیشتر می‌تواند به عنوان یکی از قطب های صنایع غذایی منطقه غرب آسیا تبدیل شود.

میرزایی افزود: استفاده از همه اساتید و پژوهشگران دانشگاهی و فعالان اقتصادی و صنعتی و نیروی انسانی با انگیزه و پرامید به ویژه جوانان تحصیلکرده، خلاق و نخبه به عنوان پیشران توسعه و پیشرفت لازمه رسیدن به جایگاه برتر علمی است.

او جایگزینی نگاه و رویکرد سیاستی بر فعالیت‌های پارک به جای نگاه سیاسی و قبیله‌ای را آفتی برای توسعه علمی دانست و نوشت: این تغییر می تواند موجب استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌های ارزشمند استان بر مبنای شایستگی و تخصص گردد و بر همین اساس در دوره‌ جدید پارک علم و فناوری خراسان، حمایت‌ها و شبکه‌سازی به‌صورت وسیع شکل خواهدگرفت و سعی خواهدشد به تقریب از ۴۰۰ شرکت فعال در استان، بدون دخیل‌کردن ملاحظات سیاسی و گروهی به تمام جوانان پهنه‌ خراسان اجازه نقش آفرینی مؤثر داده شود.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی افزود: تعامل با مراکز دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان و شرکت های عمومی و خصوصی کشورهای منطقه و ایجاد قطب علم و فناوری در منطقه غرب آسیا با مشارکت کشورهای همسایه با توجه به سیاست خارجی همسایگی در دیپلماسی دولت سیزدهم مورد اهمیت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha