رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی: توجه به شرکتهای دانش‌بنیان گمنام ضروری است

مشهد-ایرنا- رییس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت:تلاش می شود در دوره جدید مدیریتی این مجموعه نسبت به اشتغال جوانان، اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان گمنام و استارتاپهای ناشناس توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

دکتر مسعود میرزایی شهرابی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای موفقیت در هر حوزه نیاز به نیروی انسانی است و سپس باید به منابع خدادادی آن سرزمین نیز توجه شود و این در حالی است که در شرق کشور حضور دانشگاه فردوسی مشهد در کنار سایر دانشگاهای اقماری دیگر، منجر به تامین نیروهای جوان و نخبه شده است.

وی با اشاره به نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان که سرمایه‌های آینده کشور محسوب می‌شوند ادامه داد: در حال حاضر افراد نخبه و جوانان با استعدادی در تخصص‌های گوناگون، در این منطقه از کشور حضور دارند که در دوره جدید مدیریت پارک علم و فناوری خراسان رضوی به ظرفیت غیرقابل انکار آنها توجه ویژه‌ای خواهد شد.

این شیمیدان برجسته کشور گفت: باید اقتصاد دانش بنیان را در شرق کشور با محوریت پارک علم وفناوری خراسان رضوی ایجاد کنیم و در این مسیر همیاری سایر سازمان‌ها و ارگان‌های همسو نیز نیاز است.

میرزایی به منابع معدنی عظیم و خدادادی شرق کشور اشاره کرد و افزود: در این پهنه گسترده یک آزمایشگاه مرجع تخصصی برای این موضوع وجود ندارد تا بتوان نسبت به شناسایی منابع در مقیاس صنعتی و اقتصادی اقدام کرد و برنامه ریزی برای استفاده از ارزش افزوده را صورت داد. 

وی ادامه داد: این امکان می‌تواند در افزایش صادرات و جذب سرمایه برای کشورمان، ثروت آفرینی کند ولی متأسفانه در گذشته چندان به این موضوع پرداخته نشده است.

رییس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به پیشرفت های این پارک در حوزه آی‌.تی و هوش مصنوعی گفت: باید صنایع دیگری همچون معدنی، غذایی و پتروشیمی که در این منطقه فعال هستند و حضور آنها در پارک مغفول مانده است، مورد توجه قرار گیرد.

میرزایی افزود: مشهد با داشتن حدود ۴۰۰ شرکت صنایع غذایی، قطب این صنعت در کشور ماست ولی در گذشته تنها شرکت‌های معدودی در مجموعه این پارک حضور داشته اند که امیدوارم از ابتدای سال آینده این نقیصه نیز مرتفع شود.

او اضافه کرد: فلسفه وجودی پارکهای علم و فناوری ایجاد معافیت‌ها و سایر امتیازهایی که در قانون به آن اشاره شده است برای پرورش شرکتهای کوچک و قوی‌تر شدن آنها و حضور فعال در بازار خدمات و در عین حال توسعه دانش کشور است.

رییس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت:شرکتهای موجود در پارک که اکنون رونق خوبی نیز گرفته‌اند باید با در اختیار گذاشتن تجربه‌های خود در فکر تقویت و حمایت آنها باشند تا شاهد حضور جوانان گمنام و با انگیزه کشور در مسیر توسعه و تعالی ایران اسلامی باشیم.

میرزایی افزود: هم‌چنین حمایت و تقویت شرکت‌های تحقیق و توسعه که به "آر. اند. دی" مشهور هستند می تواند در توسعه دانش و بالاتر بردن کیفیت خدمات و محصولات شرکت‌ها تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به این که ارتباط خوبی بین استادان و نخبگان دانشگاهی با پارک شکل نگرفته است اضافه کرد: باید رویکرد پارک، آوردن دانشگاه به درون خود باشد تا تحقیقات صورت گرفته باعث تقویت شرکت‌های نوپا شود.

او ادامه داد: همان گونه که مرزهای جغرافیایی برای کشور مهم است و باید از آن نگهبانی شود باید مرزهای دانش و افتخار آفرینی در این زمینه نیز برای کشور مورد حمایت ویژه قرار گیرد و با نگاه به حرکت بر لبه دانش، باید علم به دست آمده در اختیار توسعه صنعت و خدمات در کشور خودمان قرار گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha