استاد دانشگاه فردوسی مشهد: دستاوردهای دانشگاهیان در مسیر جهاد تبیین است

مشهد- ایرنا- استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: موفقیتهای علمی کشورمان بخش مهم و درخشانی از دستاوردهای انقلاب هستند بنابراین معرفی دستاوردهای علمی دانشگاهیان یکی از محورهای "جهاد تبیین" مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.

دکتر مسعود میرزایی شهرابی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افراد متخصص، کارآمد و دانش‌آموخته می‌توانند به شبهات مطرح شده از سوی رسانه‌های بیگانه که دستاوردهای انقلاب اسلامی را زیر سووال می‌برند پاسخ دهند تا در نهایت، مسیر پیش‌ رو بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب به درستی پیموده شود. 

وی اضافه کرد: تغییر در سبک زندگی، ناامیدسازی مردم نسبت به آینده کشور، نادیده گرفتن پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی داخلی و بزرگنمایی مشکلات کشور در دستور کار رسانه‌های معاند قرار دارد و افراد متعهد باید با حرکتی جهادی دستاوردهای کشور را برای مردم بازگو کنند تا از مسیر پیموده شده ناامید نشوند.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد که نامش در فهرست یک درصد دانشمندان پراستناد جهان قرار دارد گفت: اکنون مشکلات اقتصادی در کشور بسیار زیاد است و همواره در هنگام مشکلات، ضعف‌های سیستمی نیز بیشتر نمود پیدا می‌کند و در این شرایط حتی  فعالیت‌های مفید انجام شده به فراموشی سپرده می‌شود.

میرزایی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که دانشگاه‌ها به خوبی رسالت خود را تبیین و معرفی نکرده‌اند و این یکی از بزرگترین چالشهاست، در حالی که بسیاری از دستاوردهای انقلاب در عرصه‌های مختلف از جمله، هوافضا، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، هوش مصنوعی و هسته‌ای توسط نخبگانی که در دانشگاه‌های کشور تربیت شده‌اند، به دست آمده است.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به معلمان و فرهنگیان با موضوع تدریس با جهت‌گیری الهی و نقش آن بر ذهن دانشجویان و دانش‌آموزان بیان کرد: با این حال دانشگاهیان نتوانسته‌اند آنگونه که باید نقش خود را در میان جامعه تبیین کنند و این در حالی است که مسیر درست و منطقی از ریشه علمی برخوردار است و دانشگاهیان می‌توانند در کنار مقبولیتی که در جامعه دارند، مسیر صحیح و انقلابی را نیز به افراد نشان دهند.

او افزود: اگر دانشگاهیان مسوولیت‌ها و فعالیت‌های خود را به درستی معرفی کنند، منجر به تاثیرگذاری نقش اجتماعی دانشگاه در میان مردم و حتی بدنه مسوولان کشور می‌شود و این در حالی است که برای ادامه رشد علمی، فناوری و صنعتی در کشور، دانشگاه ها با ایجاد گفتمان‌سازی می توانند در مسیر اصلاح جامعه راهگشا و نقش بسزایی داشته باشند.

استاد تمام گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی در ادامه گفت: نقش تشکلهای دانشجویی در موضوع جهاد تبیین پررنگ و ارزیابی است و این تشکها می‌توانند بیانیه گام دوم را در پیش روی مسیر خود قرار داده و نسبت به گفتمان سازیهای صورت گرفته در دانشگاه یا جامعه بر اساس مطالب بیانیه گام دوم به روشنگری بپردازند.

میرزایی ادامه داد: تشکلهای دانشجویی باید کنشگری کنند و با تولید نشریات و نقش‌آفرینی‌های که در اختیار دارند در این مسیر جهادی پای بگذارند. با این حال برخی احساس می‌کنند که تعداد افرادی که در مسیر جهادی حرکت می‌کنند، کم است و پیروزی قابل دستیابی نیست و این در حالی است که خداوند در قرآن کریم جهاد را وظیفه تک تک افراد می‌داند، بر همین اساس حرکت جهادی باید معقولانه، منطقی و حساب‌شده باشد.

وی گفت: محیط دانشگاهی باید فضای تبادل افکار و گفتگو محور در مسیر تضارب‌آرا باشد تا با ایجاد فرهنگ مناظره در مسیری که شهید مطهری ترسیم کرده بودند، گام برداریم.  
وی افزود: برخی از دانشگاهیان در فضای نخوت و بی‌تفاوتی به‌سر می‌برند و آن شور و نشاط اجتماعی، سیاسی، انقلابی و فرهنگی که باید در آنها وجود داشته باشد، نمایان نیست و این در حالی است که دانشگاهیان به عنوان قشر نخبه جامعه نباید نسبت به مسائل اجتماعی بی‌تفاوت باشند،بر همین رویکرد جهاد تبیین می‌تواند تلنگری به جامعه دانشگاهی محسوب شود.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد با انتقاد از دیدگاه برخی مدیران و نخبگان غربزده که پیشرفتهای کشور را قبول ندارند، افزود:آنها سعی بر استعداد سوزی نخبگان می کنند و این در حالی است که ضعف دانشگاهیان متعهد در روشنگری منجر به غلبه دیدگاه غربگرای این افراد می‌شود، بر همین رویکرد باید گروه‌های مطالبه گری دانشجویی قویتر شوند تا مسوولان نالایق را مجبور به تغییر رویکرد خود کنند. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha