۲۴۵ هکتار از محدوده کَشَف‌رود مشهد درختکاری شده‌ است

مشهد- ایرنا- مدیر طرح ساماندهی رودخانه کشف‌رود مشهد از ایجاد فضای سبز و درختکاری در ۲۴۵ هکتار از محدوده این رودخانه خبر داد.

عبدالله سلطان احمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مطالعات  مهندسی رودخانه کشف‌رود در طول ۸۱ کیلومتر از رودخانه حدفاصل آزاد راه شمالی در غرب و پنج کیلومتر بعد از شهرک صنعتی چرمشهر انجام شده و به تایید  شرکت آب منطقه ای رسیده‌ است.
وی اضافه کرد: ساماندهی بستر کشف‌رود در طول ۴۶ کیلومتر حد فاصل پل شاهنامه تا آزاد راه شمالی در شرق نیز در حال اجراست و جمع آوری موتور پمپ ها و جلوگیری از تصرف بستر رودخانه از موارد مورد تاکید در طرح ساماندهی کشف‌رود است.
مدیر پروژه ساماندهی رودخانه کشف‌رود مشهد گفت: این اقدام در محدوده حریم شهر مشهد به طول ۵۴ کیلومتر انجام شده و برای ۲۷ کیلومتر باقی مانده حدفاصل پل کنه بیست تا بعد از تصفیه خانه چرمشهر نیز که تعداد زیادی موتور تلمبه غیر قانونی وجود دارد پیگیری های قانونی در حال انجام است.
طی دو دهه اخیر رودخانه کشف‌رود به خاطر تجاوز به حریم محیطی و بی‌اعتنایی نسبت به آن و سرازیر شدن فاضلاب‌های آلوده صنعتی، کارگاه‌های محلی و خانگی به بستر آن دستخوش تغییرات ویرانگر زیست محیطی شده است.
آبیاری زمین‌های کشاورزی واقع در اطراف کشف‌رود با آب آلوده نیز از معضلات بهداشتی آن محدوده است.
شعبه‌ای از کشف‌رود از کوه‌های هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد عبور می‌کنند.
این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن هم‌اینک تنها در خاطره‌ها باقی مانده است از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل‌خاتون به رودخانه هریرود می‌پیوندد و از آنجا به بعد "تجن" نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه می‌یابد و در انتهای مسیر طبیعی خود در ریگزارهای کشور همسایه فرو می‌رود.
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha