۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۹:۴۶
کد خبر: 83753514
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۵ کیلومتر از بستر رودخانه کشف رود آزاد شد

۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۹:۴۶
کد خبر: 83753514
۸۵ کیلومتر از بستر رودخانه کشف رود آزاد شد

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: از تابستان سال گذشته تاکنون در راستای ساماندهی وضعیت کشف رود در حاشیه شهر مشهد ۸۵ کیلومتر از بستر و حریم این رودخانه آزاد شده است.

احمد یزدان‌پناه روز پنجشنبه در نشست کارگروه احیا و نجات کشف رود افزود: طی سال‌های گذشته از فاضلاب جاری در کشف رود برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می‌شد که برای رفع این مشکل با ابتکار استاندار خراسان رضوی و تشکیل مدیریت واحد از تابستان پارسال ساماندهی این محدوده آغاز شد.

وی ادامه داد: تاکنون آزادسازی هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی تصرف شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، جلوگیری از برداشت فاضلاب خام در حدود ۵۰ کیلومتر، تکمیل جاده دسترسی دو طرف رودخانه کشف رود به طول ۸۱ کیلومتر و کاشت نهال در اراضی آزاد شده در حدود ۲۰۰ هکتار از بستر کشف رود انجام شده است.

وی با اشاره به انتخاب پیمانکار برای جلوگیری از برداشت فاضلاب خام و تصرف مجدد اراضی گفت: مدیریت واحد ساماندهی کشف رود نسبت به تکمیل و بهره‌برداری فاز اول تصفیه خانه شهرک صنعتی چرمشهر، تکمیل فاز اول تصفیه خانه سپتاژ و انتخاب پیمانکار فاز دوم سپتاژ که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود اقدام کرده است.

یزدان‌ پناه افزود: بر اساس بازدیدهای متعدد از کشف رود، طرح ساماندهی این رودخانه تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی باید یک الگوی کشت برای زمین‌های کشاورزی که از آب کشف رود استفاده می‌کنند، مشخص کند که پیشنهادات و مطالعات آن انجام و به کمیته فنی ارجاع شده است تا با بررسی و گرفتن نظر اداره کل حفاظت محیط زیست، جمع‌بندی و کار ساماندهی ادامه یابد.

در این نشست شهرداری مشهد نیز گزارشی از عملکرد خود در حوزه کشف رود ارائه داد و مشکلات موجود در مسیر راه از جمله احداث تصفیه خانه کالورت التیمور و طبرسی را مطرح کرد که مقرر شد تا هفته آینده مدل مالی آن با شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب نهایی شود.

شعبه‌ای از کشف رود به عنوان یکی از سرمایه‌های طبیعی کلانشهر مشهد از کوه‌های هزار مسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می‌گذرد. 

این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن تنها در خاطره‌ها باقی مانده از غرب به شرق مشهد جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می‌پیوندد و از آنجا به بعد "رود تجن" نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه یافته و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می‌رود.

حدود ۲۰ سال است که این رودخانه دستخوش تجاوز انسان شده و فاضلاب‌های آلاینده صنعتی، خدماتی و خانگی به کشف رود ریخته و زمین‌های کشاورزی اطراف آن نیز با همین آب آلوده آبیاری می‌شود. 

با آغاز فعالیت دولت یازدهم ساماندهی این رودخانه و جلوگیری از کشت و زرع با فاضلاب در آن به طور جدی مورد توجه قرار گرفت و ساماندهی مسیر ۲۷ کیلومتری حریم کانال کشف رود از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ آغاز شد. ۱۴ آبان ماه پارسال فرمانداری و شهرداری مشهد، شرکت‌های آب منطقه‌ای و شهرک‌های صنعتی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به عنوان دستگاه‌های اجرایی و مسوول در این زمینه توافقنامه‌ مشترک با هدف ساماندهی کشف‌رود در حومه مشهد تحت نظارت استاندار خراسان رضوی منعقد کردند.
با تصمیم استاندار و مدیران مرتبط با این حوزه مدیریت واحد ساماندهی کشف رود به شهرداری مشهد واگذار شد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha