توسعه مراکز هدایت شغلی به توسعه ارتباط دانشگاه‌ و صنعت کمک می‌کند

تهران-ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به بیست و چهارمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی بر ایجاد مراکز هدایت شغلی و کارآموزی در مراکز آموزش عالی برای همکاری مؤثر دانشگاه‌ها و صنعت تأکید کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل در این پیام همچنین بر مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای اعضای هیات علمی در صنایع و تقاضامحور کردن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی برای همکاری مؤثر دانشگاه‌ها و صنعت تصریح کرد.

در این پیام وزیر علوم از برقراری ارتباط منسجم و سازمان‌یافته بین صنایع، جامعه و دانشگاه‌ها به عنوان کمک به دانشگاه‌ها برای جهت دهی فعالیت‌های پژوهشی در راستای رفع مشکلات صنایع و نیازهای جامعه و پرورش متخصصان توانمند سخن گفت. 

وی افزود: در این همکاری دو جانبه صنایع و دستگاه‌های اجرایی نیز نیازهای پژوهشی خود را به صورت دقیق و علمی در قالب این ارتباط برآورده می‌سازند. تاسیس سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) در پایگاه استنادی جهان اسلام ( ISC ) در این راستا است.

وزیر علوم همچنین بر ضرورت اجرای برنامه‌ها و اقدامات مدون برای تسهیل این ارتباط و تشویق هر دو سمت به تعامل گسترده‌تر تاکید کرد.

زلفی گل اظهار داشت: توجه به ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها، شناسایی نیازها و استفاده از مزیت‌های استانی، همکاری با صنایع برای بهبود مستمر کیفیت تولیدات داخلی و رقابت با تولیدکنندگان خارجی، شناسایی و رفع مشکلات صنعت و جامعه از طریق دوره‌های فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در جامعه و صنعت، حمایت از پایان‌نامه و رساله‌های تقاضامحور، توسعه مراکز هدایت شغلی و ساماندهی دوره‌های کارآموزی می‌تواند در بهبود رابطه صنعت، جامعه و دانشگاه بسیار موثر واقع شوند.

به گزارش وزارت علوم، در بخش دیگری از این پیام آمده است: ساماندهی قراردادهای ارتباط با صنعت نیز بسیار حائز اهمیت است. آمارهای موجود در خصوص قراردادهای ارتباط صنایع و دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور، خوشبختانه رشد این مهم را نشان می‌دهد. واگذاری طرح های تحقیقاتی به مراکز علمی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور و امضای تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، می‌تواند به بهبود این امر کمک کند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت نشان از رشد نسبی این مهم نسبت به سال‌های گذشته دارد، اما باید سعی شود با ایجاد ارتباط بیشتر بین صنعت و دانشگاه، این آمار افزایش جدی‌تری پیدا کند.

زلفی گل تاکید کرد: نکته مهم دیگر در ایجاد ارتباط منطقی بین تمامی بازیگران و ذینفعان حوزه علم، فناوری و نوآوری، نهادهای فرادستگاهی هستند. علاوه بر مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان متولی تعیین و تبیین سیاست‌های کلان کشور نقش بی بدیلی در ایجاد همکاری بین دولت، صنعت و دانشگاه دارد و مسوولان مربوطه باید به ایجاد ارتباط منطقی، مستمر و جلوگیری از موازی‌کاری توجه بیشتری داشته باشند.

وی یادآور شد: فعالیت بیشتر شورای عالی عتف با ماموریت تدوین سیاست‌های اجرایی و ایجاد همگرایی و هم‌افزایی بین نهادهای مجری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وزیر علوم همچنین گفت: این وزارتخانه آماده است از همه توانمندی‌ها و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود در یک تعامل هم‌افزا، سازنده و مثبت با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استفاده و در بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور به مسوولیت خود عمل کند.

به گزارش ایرنا، بیست و چهارمین کنگره سراسری همکاری‌های دانشگاه، دولت و صنعت برای توسعه ملی با عنوان «جایگاه دولت و دانشگاه در ارتقای صنعت خودرو و صنایع وابسته» امروز (چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ در مشهد  برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha