۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۲۸
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84660708
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش مرگ‌ومیر مادران در آمریکا در سایه تبعیض نژادی

تهران – ایرنا – یافته های یک بررسی نشان می دهد میزان مرگ و میر مادران آمریکایی که در حال حاضر بدترین در جهان صنعتی است، در سال ۲۰۲۰ به بالاترین سطح در نیم قرن گذشته رسید و احتمال مرگ زنان سیاهپوست سه برابر بیش از زنان سفیدپوست است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، گزارش مرکز ملی آمار سلامت نشان داد در سال ۲۰۲۰ این میزان ۲۳.۸ مورد مرگ در ازای هر ۱۰۰ هزار تولد زنده در آمریکاست که بسیار بیش از کشورهای قابل مقایسه ای چون کانادا با نرخ ۷.۵ درصد در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده است.

به طور کلی، ۸۶۱ زن به دلایل مادرانه فوت کرده اند که سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان مرگ در دوران بارداری یا در ۴۲ روز پس از پایان بارداری به هر علت مرتبط با بارداری شناسایی می کند.

در سال ۲۰۱۹، شمار مرگ و میر در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده در آمریکا ۲۰.۱ درصد بود در حالی که این رقم در سال قبل از آن ۱۷.۴ درصد گزارش شد.

«دونا هویرت» نویسنده این گزارش به خبرگزاری فرانسه گفت: ما افزایش (موارد مرگ و میر) را در شمار گسترده ای از طبقات مشاهده کردیم و احتمالا کووید – ۱۹ به این مساله کمک کرده است. وی اما افزود که این بیماری در ۸۸ درصد از موارد اشاره نشده و از این رو تنها بخشی از یک تصویر کلی است.

با وجودی که آمریکا بیش از دو برابر برای هر نفر در بخش سلامت در مقایسه با متوسط کشورهای پردرآمد هزینه می کند، به لحاظ تاریخی در زمینه مرگ و میر مادران در مقایسه با هم رتبه های خود متفاوت تر است.

در سراسر جهان، مرگ و میر مادران در قرن بیستم به لطف پیشرفت در مراقبت های پزشکی همچون آنتی بیوتیک ها و بهداشت اولیه کاهش یافته است. اما در ایالات متحده برخلاف اکثر کشورهای دیگر، از سال ۲۰۰۰ این روند بالا گرفته است.

در واقع، آخرین باری که نرخ مرگ و میر مادران در آمریکا رسما بالا گزارش شد، سال ۱۹۶۸ بود، اگرچه یک روش جدید گزارش دهی در سال ۲۰۱۸ معرفی شد.

«یوجین دکلرک» استاد دانشگاه بوستون به خبرگزاری فرانسه گفت: اکثر کشورهای هم رتبه از نوعی مراقبت های بهداشتی جمعی برخوردار هستند، اما آنچه در آمریکا انجام می دهیم، تمرکز شدید روی مراقبت در زمان تولد است که با وجود خوب بودن، این واقعیت را در بردارد که زنان با وضعیت بهداشتی کمتری وارد بارداری می شوند.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ در نشریه آمریکایی سلامت عمومی نشان داد دسترسی محدود به سقط جنین که در ایالات های محافظه کار در سال های اخیر افزایش یافته است، با نتایج بدتر برای سلامت مادران مرتبط است.

اما نکته قابل توجه آن است که تفکیک نژادی ارقام سال ۲۰۲۰، نمایانگر نابرابری گسترده است.

آمار مرگ و میر مادران در هر ۱۰۰ هزار تولد، در زنان سیاهپوست ۵۵.۳ درصد بود در مقایسه با رقم ۱۹.۱ درصد در زنان سفیدپوست که البته همین رقم هم در مقایسه با کشورهای هم رتبه، رقم بالاتری را نشان می دهد.

در واقع، مطالعه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا در سال ۲۰۱۶ مشخص کرد مرگ مادرانه یک زن سیاهپوست با تحصیلات دانشگاهی ممکن است ۶۰ درصد بیش از یک زن سفید با تحصیلات کمتر از مقطع دبیرستان باشد.

به گفته «ابونی هیلتون» متخصص بیهوشی در دانشگاه ویرجینیا – شارلوتزویل و کارشناس نابرابری در مراقبت های بهداشتی، بارها نشان داده شده است که زنان سیاهپوست، از سطح یکسانی از درمان یا دارو برخوردار نمی شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha