توسعه "پزشکی از راه دور" به سرمایه‌گذاری و قانونگذاری نیاز دارد

اصفهان - ایرنا - مُتخصص سلامت دیجیتال سازمان بهداشت جهانی گفت: گسترش خدمات "پزشکی از راه دور" در کشورهای مختلف به سرمایه‌گذاری مالی قابل توجه، قانونگذاری و استانداردسازی نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، "جورجی چالتیکیان"(Georgi Chaltikyan)، روز دوشنبه در همایش بین‌المللی" تله مدیسین"در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: گسترش "پزشکی از راه دور" در جوامع مختلف با چالش‌ها و محدودیت‌هایی مانند مسائل فنی و سازمانی، زیرساخت‌ها، تحقیقات ناکافی درباره اثربخشی و امکان سنجی سلامت دیجیتال و آموزش به مردم و پزشکان، همراه است.

وی با تاکید بر ضرورت اتخاذ و اجرای رهیافت‌هایی برای رفع این چالش‌ها اظهار داشت: بسیاری از کشورها به اصلاحات قانونی و ملاحظات ناظر به مسوولیت قانونی در این زمینه نیاز دارند و باید مواردی مانند امنیت داده‌ها و محرمانه بودن اطلاعات بیماران را مورد توجه قرار دهند.

این متخصص سلامت دیجیتال از کشور آلمان که از طریق فضای مجازی در این رویداد علمی سخنرانی کرد، گفت: امروزه حدود ۶۰ درصد از کاربران گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در دنیا از برنامه‌های مختلف بهداشتی و سلامت دیجیتال استفاده می کنند.

وی در سخنرانی خود با موضوع "مرور راهبردهای سلامت دیجیتال" افزود: بیش از ۳۵۰ هزار برنامه کاربردی(application) سلامت و تناسب اندام در دنیا وجود دارد و از سال ۲۰۱۴ تاکنون تعداد برنامه های کاربردی سلامت، سه برابر شده است.

وی با بیان اینکه سلامت دیجیتال نه‌تنها در بخش آموزش و پژوهش بلکه در نظام سلامت انقلاب بزرگی ایجاد کرده است، افزود: این فناوری در جوامع انسانی نیز تغییرات اساسی بوجود آورده است و با روش‌های مختلف مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء ارائه می‌شود.

این متخصص با بیان اینکه آمادگی جوامع مختلف برای پذیرش تغییرات ناشی از پزشکی از راه دور، متفاوت است، ادامه داد: جوامع مختلف باید این موضوع را بررسی کنند که به چه اقدام‌ها و طرح‌هایی برای بهره‌برداری از مزایای پزشکی از راه دور نیاز دارند.

"چالتیکیان" با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۱۸ توجه بیشتری به مقوله سلامت دیجیتال داشته است، خاطرنشان کرد: همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ نه‌تنها بحث پزشکی از راه دور را تقویت کرده بلکه بستر مناسبی را برای طراحی و تولید ابزارهای پیشرو در این زمینه فراهم ساخته است.

یکی دیگر از کارشناسان سلامت دیجیتال سازمان بهداشت جهانی نیز در این همایش با اشاره به ابعاد گسترده پزشکی از راه دور گفت: ارائه خدمات پزشکی و سلامت در مناطق کوهستانی بسیار مشکل است به همین دلیل بیمارستانی در ایتالیا، طرحی را برای ارائه خدمات پزشکی از راه دور در این مناطق اجرا کرد.

" آلبرتو لازرو"(Alberto Lazzero) که از طریق فضای مجازی در این همایش شرکت کرده بود با اشاره به توسعه برنامه سلامت دیجیتال در کشورش افزود: با توجه به شباهت مناطق کوهستانی در مرزهای مشترک بین ایتالیا و فرانسه، بستری برای همکاری بین مرزی در این زمینه فراهم و طرحی بمنظور برطرف کردن نیازهای مردم ساکن در این مناطق تعریف شد.

این متخصص پزشکی از راه دور با اشاره به اجرای طرح یاد شده از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح ۵۰۰ فعالیت در زمینه سلامت دیجیتال به افراد ساکن در مناطق مرزی ایتالیا و فرانسه ارائه شد.

وی افزود: در ابتدای اجرای این طرح به دانش‌افزایی در باره پزشکی از راه دور برای متخصصان، پزشکان و مردم ساکن در مناطق کوهستانی مرزی پرداخته شد و پزشکان، مُراقبان بهداشت و مردم در زمینه‌هایی مانند خدمات بهداشتی، مشاوره، هوشبری، مراقبت قلب، پوست و مادر و فرزند، باهم در ارتباط بودند.

" لازرو" ادامه داد: اجرای طرح مذکور تا زمان همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ ادامه داشت و در زمان حاضر در ایتالیا برای بیماران کرونایی خدمات مشاوره بصورت برخط (آنلاین) ارائه می‌شود.

"تله مدیسین"(telemedicine) یا "پزشکی از راه دور" یا "دورا پزشکی" به کاربرد فناوری‌های پزشکی و ارتباطی بمنظور تبادل هرگونه اطلاعات اعم از داده، صدا یا ارتباطات تصویری بین پزشک و بیمار یا پزشک و متخصصان بهداشت و درمان در موقعیت‌های مُجزای جغرافیایی و برای ایجاد امکان تبادل جهت مقاصد پزشکی، بهداشتی، درمانی، تحقیقاتی و آموزشی تحصیلی گفته می‌شود.

همایش بین‌المللی تله مدیسین که از روز دوم اسفند جاری آغاز شد تا چهارم اسفند توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با همکاری انجمن تله مدیسین ایران بصورت حضوری و مجازی ادامه خواهد داشت.

در این همایش، استادان و دانشمندان کشورهای استرالیا، آلمان، ایتالیا، برزیل، هند، سنگاپور، کانادا، امارات متحده عربی و آمریکا در کنار پژوهشگران داخلی به ارائه آخرین تجربه‌ها و دستاوردهای پژوهشی خود درزمینهٔ پزشکی از راه دور می‌پردازند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha