دستگاه خشک‌کن انجمادی ویژه مواد غذایی در مشهد رونمایی شد

مشهد- ایرنا- دستگاه خشک‌کن انجمادی ویژه مواد غذایی توسط معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در موسسه علوم و صنایع غذایی مشهد رونمایی شد.

به گزارش روز شنبه موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، مدیر گروه طراحی ماشین آلات مواد غذایی این موسسه در باره طراحی و ساخت این دستگاه گفت: سالانه حدود ۳۵ درصد محصولات کشاورزی به صورت ضایعات هدر می رود که صنایع تبدیلی با جلوگیری از ضایع شدن محصولات کشاورزی می‌تواند حجم این ضایعات را به حدود ۱۰ درصد در سال کاهش دهد.  

سید مهدی میرزابابایی افزود: خشک کردن محصولات غذایی می‌تواند در کاهش ضایعات کشاورزی تاثیر چشمگیر داشته باشد. این صنعت در بسیاری از زمینه‌ها همانند تولید میوه خشک در مقیاس خانگی قابلیت پیاده سازی دارد، از این رو می تواند به سرعت در بین کشاورزان گسترش یابد.

وی با بیان اینکه کاربرد اصلی دستگاه خشک کن انجمادی، خشک‌ کردن و افزایش ماندگاری محصولات غذایی می‌باشد ادامه داد: در حال حاضر بهترین روش برای افزایش ماندگاری محصولات، خشک کردن انجمادی است چرا که کیفیت محصولات خشک شده در این روش بطور قابل توجهی بهبود می‌یابد.

عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و مجری این طرح پژوهشی نیز گفت: عملیات خشک کردن انجمادی در دمای پائین و محیط خلاء اتفاق می افتد که علاوه بر حذف کامل رطوبت مواد غذایی، عطر، طعم، رنگ و ظاهر محصول حفظ می شود و مواد مغذی حساس به حرارت حداقل آسیب را متحمل می شوند.

محسن حیدری افزود: این امر باعث افزایش قابل توجه عمر محصولات خشک شده به روش انجمادی می‌شود و همچنین به دلیل اینکه تمام فرایند در حالت جامد اتفاق می‌افتد از چروکیدگی و تغییرات ساختاری در محصول جلوگیری شده بطوریکه بافت آن ساختاری متخلخل دارد و امکان جذب مجدد رطوبت را فراهم می‌کند. 

وی با بیان اینکه این دستگاه برای محصولات گوشتی طراحی و ساخته شده است ادامه داد: در حال حاضر با در اختیار داشتن دانش طراحی آن امکان طراحی و ساخت برای سایر محصولات غذایی در مقیاس های مختلف وجود دارد.  

عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه طراحی دستگاه به گونه ای است که تا ۳۵ درصد هزینه‌های ساخت را کاهش می دهد گفت: تفاوت دستگاه حاضر با نمونه موجود در این است که این دستگاه براساس خشک کردن طیف گسترده ای از مواد غذایی طراحی شده در حالی که نمونه های موجود یا در مقیاس آزمایشگاهی هستند یا برای کاربردهای عمومی طراحی شده و مشخصات فنی آن بیشتر از حد نیاز بوده که همین عامل باعث گران شدن آن می شود. 

وی افزود: مدت زمان خشک شدن در نمونه ساخته شده نسبت به سایر نمونه ها تا ۵۰ درصد کاهش یافته و دستگاه ساخته شده توان انجماد مواد غذایی را تا دمای منفی ۴۰ درجه سلسیوس طی سه ساعت دارد. 

حیدری ادامه داد: قیمت دستگاه ساخته شده در حدود یک چهارم قیمت دستگاه های موجود در جهان است که تولید آن در داخل کشور منجر به صرفه جویی ارزی خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اجرای موفقیت آمیز این طرح فناورانه، موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی این قابلیت را دارد که طراحی و ساخت این دستگاه ها را برای سایر محصولات غذایی در مقیاس های آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی به انجام برساند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha